Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 21 apr 2019, 14:43

Hoop dat ik hier goed zit anders kan deze post wel verplaatst worden.
Sinds enige tijd na 20 jaar afwezigheid weer aan het oriënteren naar mobiele CB apparatuur.
Heb voor mijn werk zelf een Peugeot 206SW als tweede autootje en ingericht als bedrijfs -/assistentie wagen incl paniekverlichting.
Enige wat ontbreekt is een bak om onderweg dan wel tijdens werkzaamheden en prive te kunnen tokkelen.

Mijn eisen aan de bak in de auto moeten helaas wel wat concessies doen qua bereik.
En wil enigszins een beetje discreet de auto in de stad kunnen parkeren zonder alle apparatuur in het volle zicht.
Het is ook niet zo dat ik 20km moet overbruggen maar 5km tot max 10km zou in mijn werkgebied haalbaar moeten zijn.
En die 5km is wel een must en heb mijn oog laten vallen op de volgende onderdelen.
Waarvan ik denk dat ik aan mijn eisen kan voldoen.

Bak:
Qua bak heb ik mijn oog laten vallen op de "Midland M-5" waarbij ik de blackbox dus aan het plafond van het handschoenvak wel bevestigen.
En de mic via de onderkant eruit wil laten komen en ergens aan het middel console wil laten hangen.
Mijn keuze voor deze bak is te meer omdat de auto zelf geen tweede din heeft en geen handige maar toch discrete plaatsing mogelijkheid heeft.
Wat zijn jullie ervaringen/advies of meningen hier over?

Antenne:
Als antenne wil ik best een concessie doen qua bereik maar kwaliteit niet.
En heb dus geen zin aan 1.5mtr antenne op dak maar wel een die tegen de wasstraat kan als ik heb zou vergeten te demonteren.
Heb dan ook mijn oog laten vallen op de "President Carolina" welke ik de achterklep spoiler wel monteren.
Lijkt mijn een kwalitatief uitstekende antenne en met zijn 43cm niet te kort en zou aan mijn eisen van 5km tot 10km moeten voldoen hier in onze platte provincie.
Wat zijn jullie ervaringen/advies of meningen hier over?

Kachel:
Om toch enigszins wat harder binnen te komen dacht ik aan de "RM KL-35 " dan wel "RM KL-200"
Of zou de "RM KL-200P" met een Antenna preamplifier een betere oplossing zijn of toch overkill.
Wat zijn jullie ervaringen/advies of meningen hier over?

SWR meter vergeten we natuurlijk niet.
Maar ben toch benieuwd naar jullie ervaringen/advies of meningen hier over.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor 19RE000 » 21 apr 2019, 22:53

Siewert schreef:Hoop dat ik hier goed zit anders kan deze post wel verplaatst worden.
Sinds enige tijd na 20 jaar afwezigheid weer aan het oriënteren naar mobiele CB apparatuur.
Heb voor mijn werk zelf een Peugeot 206SW als tweede autootje en ingericht als bedrijfs -/assistentie wagen incl paniekverlichting.
Enige wat ontbreekt is een bak om onderweg dan wel tijdens werkzaamheden en prive te kunnen tokkelen.

Mijn eisen aan de bak in de auto moeten helaas wel wat concessies doen qua bereik.
En wil enigszins een beetje discreet de auto in de stad kunnen parkeren zonder alle apparatuur in het volle zicht.
Het is ook niet zo dat ik 20km moet overbruggen maar 5km tot max 10km zou in mijn werkgebied haalbaar moeten zijn.
En die 5km is wel een must en heb mijn oog laten vallen op de volgende onderdelen.
Waarvan ik denk dat ik aan mijn eisen kan voldoen.

Bak:
Qua bak heb ik mijn oog laten vallen op de "Midland M-5" waarbij ik de blackbox dus aan het plafond van het handschoenvak wel bevestigen.
En de mic via de onderkant eruit wil laten komen en ergens aan het middel console wil laten hangen.
Mijn keuze voor deze bak is te meer omdat de auto zelf geen tweede din heeft en geen handige maar toch discrete plaatsing mogelijkheid heeft.
Wat zijn jullie ervaringen/advies of meningen hier over?

Antenne:
Als antenne wil ik best een concessie doen qua bereik maar kwaliteit niet.
En heb dus geen zin aan 1.5mtr antenne op dak maar wel een die tegen de wasstraat kan als ik heb zou vergeten te demonteren.
Heb dan ook mijn oog laten vallen op de "President Carolina" welke ik de achterklep spoiler wel monteren.
Lijkt mijn een kwalitatief uitstekende antenne en met zijn 43cm niet te kort en zou aan mijn eisen van 5km tot 10km moeten voldoen hier in onze platte provincie.
Wat zijn jullie ervaringen/advies of meningen hier over?

Kachel:
Om toch enigszins wat harder binnen te komen dacht ik aan de "RM KL-35 " dan wel "RM KL-200"
Of zou de "RM KL-200P" met een Antenna preamplifier een betere oplossing zijn of toch overkill.
Wat zijn jullie ervaringen/advies of meningen hier over?

SWR meter vergeten we natuurlijk niet.
Maar ben toch benieuwd naar jullie ervaringen/advies of meningen hier over.


BAK:
Het is een standaard bakje zonder opsmuk en zal prima werken.
Maakt niet uit dat het bediendeel met een kabel aan de blackbox werkt.

Antenne:
Elke antenne die korter is dan 2,75mtr (kwartgolf) is een compromis.
Zodra je dit compromis gaat gebruiken is van belang dat:
A) Massa maximaal is.
B) Antenne zo vrij mogelijk kan stralen m.a.w vrij boven het dak.
Kan dit niet dan is het een kwestie van geluk hoe jij zit t.o.v. het tegenstation.
C: De antenne geeft op +3dBi wat gelijk staat aan 0dBd.
Neem maar van mij aan dat dit veel te korte sprietje dat niet gaat halen dus praktijk zal zijn zo'n zeker 3dBd verlies. (Half s-punt)

Kachel:
Wanneer jij de specificaties van je antenne bestudeerd hebt zie je dat deze maximaal 120Watt PEP kan hebben.
Dus jij kunt uitsluitend de RM KL35 gebruiken want die is zo'n 70Watt PEP en daarmee binnen de marge.
De RM KL200 is 200 Watt PEP dus daarmee gaat je antenne kapot.

Je bak is 4 Watt.
Elke vermogens versterking maal 4 geeft dat jij 1 s punt harder gaat worden.
4 naar 16 Watt is 1 S punt.
1 S punt harder is daarna 4x16 Watt= 64Watt
Dat haal jij niet met de RM KL35 want dat geeft 35 Watt als je geluk hebt met 4 Watt input van je Midland.
Dus Midland+RM KL35 geeft maximaal 1,5 S punt boven je standaard 4 Watt.

Veel plezier met deze keuze of een andere antenne die meer vermogen kan hebben.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 22 apr 2019, 00:04

@ 19RE000

Duidelijk verhaal.

Bak:
Hoeft mijns inziens geen opsmuk op te zitten.
En dat de bediening op de mic zit is juist de bedoeling zodat die blackbox weg gebouwd kan worden.

Antenne:
Belang van de antenne lengte en gain ect is mij duidelijk.
Daarom om als je al mag spreken over een compromis ik deze antenne redelijk aan mijn eisen kon voldoen.
En dat was zonder problemen met het stoken van 35W toch makkelijk 5 á 10km te kunnen halen.
De ene keer sta je achter een boerenschuur en zal die 5km wel te halen zijn en de 10km niet.
De andere keer sta je weer in het open veld met een directe uitzicht op de ontvanger en de horizon oneindig.
Praktijk is dat we nooit verder dan 5km á 10km uit elkaar zijn.
Massa zou geen probleem moeten zijn word namelijk direct van het chassis gehaald.
Antenne zou achterop en bovenop de auto komen te staan zonder belemmeringen.

Kachel:
Verhaal is mij duidelijk.
Gaat mij ook niet om met weet ik hoeveel W te stoken of dat ik 30km verderop te horen ben.
Maar het was in mijn optiek meer als ondersteuning van mijn keuze in antenne en daarmee zonder problemen als er obstructie is van een schuur of loods die 5km te halen.

Maar zover is het mij duidelijk en verwacht ook geen wonderen.
Persoonlijk denk ik dat dit misschien toch aan mijn eisen voldoet om als assistentie wagen verstaanbaar ben op korte afstanden op het platteland ;-) of niet?
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Wimpie » 22 apr 2019, 16:04

Garantie ga je niet hebben, dus zorg in ieder geval voor een plan B als de communicatie niet werkt.

De grootste spelbreker vandaag de dag is storing. Ik ga er vanuit dat het van mobiel naar basis is en omgekeerd.

Kijk eerst eens hoeveel storing je hebt op de basis. Als dat een S9 is, kom je serieus in de problemen. De kans op niet lukken neemt toe als de basisantenne lager staat. De dingen die vroeger konden, kunnen vanuit mijn locatie niet meer. Je zou een test kunnen doen met wat leenspullen, of een ander station zo gek zien te vinden om een bereiktest te doen.

Idem voor je mobiel hoeveel storing heb je daar? Aan de mobiele zijde kun je wat meer storing hebben, omdat de situatie op de basis meestal beter is (hogere antenne met beter rendement). Met zo'n korte antenne zou he eigenlijk minder dan S2 storing moeten hebben in de auto wanneer op de vlakte. Tussen bebouwing neemt het toe.

Voorzover mij bekend: als men een zeker vermogen PEP specificeert, gaat men stilzwijgend vaak uit van SSB. 100W PEP kun je dan vergelijken met 10..15 W lange doorgang op FM.

De antenne.
Kort en spoel onderin geeft het minste bereik. Mocht de betrouwbaarheid (zeg maar die "garantie") toch niet gehaald worden, dan kun je overstappen naar een langere antenne, eventueel met een spoel in of iets boven het midden. En dan natuurlijk het koppie erbij als je voor een parkeergarage of carwash staat Hoor jij de basis niet, dan geeft een langere antenne meestal geen voldoende verbetering. Een betere antenne op de auto geeft meer signaal op de basis, maar het betekent niet dat je in de auto de basis ook veel beter gaat ontvangen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 23 apr 2019, 19:27

@Wimpie

Garantie is er nooit ;-)
Het is van Mobiel naar Mobiel niet naar basis.
Ga eerst maar eens bestellen en zie wel hoe het gaat, gaat niet dan eerste culprit de antenne wijzigen.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Hét Drentse Station » 24 apr 2019, 20:49

De antenne zou ik niet in de spoiler van de achterklep monteren. Voldoende massa lijkt me dan een probleem.
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 24 apr 2019, 20:59

Kan je gelijk in hebben.
Het is gelukkig wel een metalen spoiler.
Maar heb de situatie nog eens bekeken en hier zien.
De huidige radio antenne staat te dicht op de plaats van waar ik de antenne wilde plaatsen.
Maar op 2/3 van het dak heb ik in de dak hemel genoeg ruimte voor de interne bevestiging.
Alvorens alles daadwerkelijk te monteren en te boren eerst alles testen.
Als het goed morgens alles binnen zal wel het weekend worden.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 27 apr 2019, 22:24

Sinds vandaag weer mobiel ;-)
Alles geinstaleerd en weg gewerkt achter het dashboard, dus niks te zien behalve de mic.
Antenne ipv op de spoiler op 1/3 van het dak gemonteerd.
Midden op wilde niet ivm te weinig ruimte tussen de hemel en het dak en de antenne staat nu boven de interieur verlichting.

Zoals verwacht de swr niet geheel lekker kunnen instellen.
Op 1 is 1.2 - 20 is 1.5 - 40 is 1.9, lang mee lopen ouwehoeren maar beter met deze antenne lukt niet maar ben tevreden.
De gehele ochtend hier mee lopen kloten aangezien de SWR op alle kanalen boven de 3 uit kwam en kreeg deze niet naar beneden.
Zelf met de antenne op de kortste stand was het nog te hoog, dacht eerst massa probleem en leek het enigszins op te lossen door een tijdelijke massa van de antenne naar het chassis te brengen.
Had geen tijd meer voor een vaste massa eerder vandaag.
Vanavond even weer gekeken en had de antenne kompleet in de bovenste stand gezet en zie daar de swr was bijna goed.
De aankomende dagen druk in de 1e snee gras dus een mobiele test zit er niet in helaas.

Helaas geen foto's van de installatie zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 apr 2019, 10:08

Hoi Siewert,

Zo te zien is je antenne te lang. Als je hem een klein beetje inkort moet de SWR rond kanaal 20 op 1.2 komen,
en dan zou de SWR op kanaal 1 en 40 ook wat beter moeten zijn.
(De SWR loopt wel wat op op kanaal 1 en 40).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 28 apr 2019, 10:45

19-DT-170 schreef:Hoi Siewert,

Zo te zien is je antenne te lang. Als je hem een klein beetje inkort moet de SWR rond kanaal 20 op 1.2 komen,
en dan zou de SWR op kanaal 1 en 40 ook wat beter moeten zijn.
(De SWR loopt wel wat op op kanaal 1 en 40).


Klopt helemaal, rare is dat ik hem ook maar 1mm laar zakken de kanalen 1 t/m 20 bol in hey rood vliegen.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 04 mei 2019, 21:27

Gisteren een andere spriet aangeschaft en wel de Sirio New Delta 27M 95.
Maar snap er ff niks meer van.
SWR geeft aan dat de antenne langer moet maar de imbuss is helemaal tot het einde uitgedraaid.
Massa is goed want heb een extra massa lijn naar het chassis aangebracht.
Coax doorgemeten en geen vals contact gevonden.
Denk dat ik maar eens bij de bouwmarkt een langere imbuss ga halen om te testen.

SWR op 1 = 1.4 en op 40 = 2, moet beter kunnen.
Ontvangst bereik ten opzichte van de vorige spriet is in elk geval toegenomen.
Vandaag wat uit Hoogkerk (30km) kunnen ontvangen.
Later vandaag was er een dx denk ik, hoorde wat groningers contact leggen met Slovenië welke op s5 binnen kwamen.
Zegt niks weet ik maar ten opzichte van de vorige antenne is het ontvangt toegenomen.

Zend bereik is ook toegenomen maar niet waar ik op gehoopt had.
Bij mijn vorige antenne was het na 2km wel einde verhaal.
Vandaag geen contact kunnen leggen met een basis station om te testen.
Maar wel mijn broertje tegengekomen in de vrachtwagen.
Die stond stil en met 4w hoorde ik hem na 5km (open veld met kerk ertussen) niet meer en hij mij ook niet terwijl ik er 35w in pomp.
Twijfel er aan of de kachel wel werkt maar zal dan een watt meter moeten aanschaffen om het zeker te weten.

Maar goed, wie kan mij zeggen waar dit aan ligt.
Zou wat andere aanpassingen al dit kunnen verhelpen, of kijk ik mij rijk?
Open veld met een een kerk ertussen (niet recht in lijn) zou toch meer draagvlak moeten hebben met mijn combi of zie ik dat verkeerd?
Is er iemand in mijn omgeving met een watt meter zodat we de kachel eventueel kunnen testen.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor 19RE000 » 04 mei 2019, 22:24

Siewert schreef:Gisteren een andere spriet aangeschaft en wel de Sirio New Delta 27M 95.
Maar snap er ff niks meer van.
SWR geeft aan dat de antenne langer moet maar de imbuss is helemaal tot het einde uitgedraaid.
Massa is goed want heb een extra massa lijn naar het chassis aangebracht.
Coax doorgemeten en geen vals contact gevonden.
Denk dat ik maar eens bij de bouwmarkt een langere imbuss ga halen om te testen.

SWR op 1 = 1.4 en op 40 = 2, moet beter kunnen.
Ontvangst bereik ten opzichte van de vorige spriet is in elk geval toegenomen.
Vandaag wat uit Hoogkerk (30km) kunnen ontvangen.
Later vandaag was er een dx denk ik, hoorde wat groningers contact leggen met Slovenië welke op s5 binnen kwamen.
Zegt niks weet ik maar ten opzichte van de vorige antenne is het ontvangt toegenomen.

Zend bereik is ook toegenomen maar niet waar ik op gehoopt had.
Bij mijn vorige antenne was het na 2km wel einde verhaal.
Vandaag geen contact kunnen leggen met een basis station om te testen.
Maar wel mijn broertje tegengekomen in de vrachtwagen.
Die stond stil en met 4w hoorde ik hem na 5km (open veld met kerk ertussen) niet meer en hij mij ook niet terwijl ik er 35w in pomp.
Twijfel er aan of de kachel wel werkt maar zal dan een watt meter moeten aanschaffen om het zeker te weten.

Maar goed, wie kan mij zeggen waar dit aan ligt.
Zou wat andere aanpassingen al dit kunnen verhelpen, of kijk ik mij rijk?
Open veld met een een kerk ertussen (niet recht in lijn) zou toch meer draagvlak moeten hebben met mijn combi of zie ik dat verkeerd?
Is er iemand in mijn omgeving met een watt meter zodat we de kachel eventueel kunnen testen.



SWR verlies wordt altijd overdreven.
Kijk maar eens naar deze lijst en wat je werkelijke verlies is:

VSWR Power
Reflected (%) Reflected (%)
1.0:1 0 0
1.1:1 0.2
1.2:1 0.8
1.3:1 1.7
1.4:1 2.8
1.5:1 4
1.6:1 5.3
1.7:1 6.7
1.8:1 8.2
1.9:1 9.6
2.0:1 11
2.5:1 18.4
3.0:1 25

Jij "verliest" dus 1.4 maar 2.8% en 2.0 11%.
Reken maar uit met 35 Watt het is totaal onbelangrijk.

Dat jullie elkaar niet zover horen kan verschillende oorzaken hebben.
1) Er zit meer tussen jullie dan je denkt.
2) Jouw linear is niet goed aangesloten (kapotte kabel) of werkt niet goed en dat geeft dan demping.

Meet dat de hele situatie eens met een dummyload en antenne en kijk of de meters anders uitslaan.

Veel plezier met testen.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor 19AT593 » 04 mei 2019, 22:35

Bereik van mobiel naar mobiel zou met een 4 watt makkelijk 10km moeten zijn, van mobiel naar basis hangt van de antenne van het basis station af. Ik kon destijds met 4 Watt en een Wilson Little Will ongeveer 25km met gemak overbruggen. Maar grotere afstanden werden ook wel gehaald met stations die de antenne wat hoger hadden staan. Ik werkte een jaar of 22 geleden in Dokkum en op de terugweg maakte ik regelmatig een QSO met een station uit Kantens. Een afstand van ongeveer 40km hemelsbreed. Dat was natuurlijk wel in een periode dat men nog geen QRM had van zonnepanelen en PLC.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor Siewert » 04 mei 2019, 23:04

@19AT593
Kiek dat bedoel ik.
Morgen maar eens de kachel loskoppelen en rechtstreeks de spriet aansluiten.
Er moet iets dempen en zoals 19RE000 al opgemerkt heeft misschien mijn kachel verkeerd om aangesloten dan wel stuk.
Heb helaas geen watt meter dus die meten kan nu niet.

@19RE000
Zal de aansluiting van de kachel morgens eens na zien, kan idd zijn dat ik de coax verkeerd terwijl ik dubbel gecheckt heb.
Dat verlies van de SWR valt idd wel wat te overzien.
Dat wij elkaar niet zover horen kan idd verschillende oorzaken hebben.
Maar bij ons in de polder kan je 30km ver kijken zonder obstructie.
Dan zou die enkele boom storing moeten veroorzaken ;-)

Afbeelding
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Mobiele CB advies, suggesties of mening gevraagd

Berichtdoor 19AT593 » 04 mei 2019, 23:33

Dat zijn meer de afstanden die je mobiel kon overbruggen met 0,5W destijds in de jaren 80!! DIt moet zeker beter kunnen...
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

cron