Afstand

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Afstand

Berichtdoor Laurent_Dedeurwaerder » 23 jul 2007, 22:56

Ik heb al vele websites bezocht, nergens staat iets over de afstand die men kan overbruggen met een cb.
tussen een portable (danita 608 1w am/ 4w fm , Handycam 50s 4w am) en president harry II (4W am/ 4W fm en magneetantenne sirio OMEGA 27) kan ik maximaal 1km overbruggen.

Tussen mijn president george 15w am met antron 99 antenne en portable kan ik max 3 km overbruggen.

ook heb ik al geprobeerd met een uitschuifbare antenne op de portables, maar dit gaat maar iets beter.

Deze afstanden vind ik echt wel klein.
zelfs met een topcom twintalker 3000 bereik ik die afstand.

(afstanden gemeten met google earth)
tussen beide niet zoveel gebouwen.

kan iemand me hierover meer vertellen
Laurent_Dedeurwaerder
 

Berichtdoor Johanh2o » 23 jul 2007, 23:13

president george 15w am met antron 99 antenne en portable kan ik max 3 km overbruggen


vreemd ik redden dat bij mijn ouders thuis al met een boomerang antenne die ik klemde tussen de voordeur en 4 watt natuurlijk
Johanh2o
 

Berichtdoor Rekal » 23 jul 2007, 23:39

Vreemd ja.
portable heeft mss een duck antenne ?
die gaan niet zo best.

hoe staat je swr afgesteld van die Antron ?
om een idee te krijgen >>>

als ik mijn magnetische antennevoet en antenne in de dakgoot van het huis zet dan praat ik met 4 watt 10km verder zonder probleem.

een Antron a99 die met de onderkant boven de nok van het dak steekt, niet boven de 1:1.5 swr heeft, komt makkelijk 20km ver met 4w fm.

als ik op diezelfde antron a99 een 100w linear zet kom je ongeveer 40km ver.

zijn schattingen wat ik maak,, maar is wel haalbaal in een bebouwde wijk.
Rekal
 

Berichtdoor 19DT2120 » 23 jul 2007, 23:57

11M band is niet echt een band om portabe te werken .Dat is omdat de antenne zo enorm gereduceert moet worden zodat het toch nog handzaam is.Of te wel je antenne is nog net geen dummieload.
Dit zit bij de 2m en de 70cm toch weer beter,want op deze frequenties kan je nl wel goed portable werken. Dit is omdat de antenne naar verhouding veel groter is en je hebt minder last van de weers omstandigheden en propagaties
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor Laurent_Dedeurwaerder » 25 jul 2007, 12:08

swr van antron 99 = 1,3
(kan die niet lager krijgen)
maar is volgens mij toch goed genoeg.
wat is een duck antenne bij een portable ?
Laurent_Dedeurwaerder
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 25 jul 2007, 12:56

Laurent_Dedeurwaerder schreef:wat is een duck antenne bij een portable ?


Dit: Afbeelding
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Laurent_Dedeurwaerder » 25 jul 2007, 23:09

ja zulke antenne heb ik, maar heb ook nog een telescopische antenne van +/- 1m voor op mijn portable.
Wat ik niet begrijp is dat ik met een cb bijna even ver kom als met een gewone walkie talkie.

zijn de afstanden uhf/vhf veel verder te overbruggen ?
en hoeveel scheelt dat dan ?
Laurent_Dedeurwaerder
 

Berichtdoor 19DT2120 » 26 jul 2007, 11:49

Nee dat klopt niet, de vhf en uhf zijn meer geschikt voor lokaal verkeer,de hf voor dx verkeer.
Alleen de cb band zit bijna op de grens van hf en vhf zodat het niet echt geschikt is voor locaal verkeer maar ook niet echt voor dx.
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor 19DT2120 » 28 jul 2007, 12:02

Ik heb nog een stukje gevonden waar iemand antennes heeft getest met wat afstanden .Dit kan je een kleine indicatie geven,maar pin je er niet aan vast.
http://www.digisolutions.de/hobbykeller/cb-funk/antennen.html
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re:

Berichtdoor erik_ark » 31 jul 2007, 14:31

19DT2120 schreef:Ik heb nog een stukje gevonden waar iemand antennes heeft getest met wat afstanden .Dit kan je een kleine indicatie geven,maar pin je er niet aan vast.
http://www.digisolutions.de/hobbykeller/cb-funk/antennen.html


Hmmm wel een interessante site is dat :shock:
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Afstand

Berichtdoor RamsesIV » 01 aug 2007, 14:17

Mmm, die danita 608 lijkt me een mooi toestelletje.
In reactie eventjes, ik heb ook portables, maar dan alan 95+'en.
Ontvangst is inderdaad een pak minder maar wij gebruiken ze al eens bij een autorally als we met onze club meedoen als baancommisaris. Ideaal als je de auto verlaat om de communicatie te blijven volgen. Prachtig! Bereik is inderdaad miniem, zodra je echter de antenne aanpast... Veranderd het bereik gevoelig.
Ik heb de originale antenne op de alan staan en ik had hiervan eens een lot dat ik onder kenissen heb verkocht. Iemand van deze kopers die vanuit zijn luie zetel een keer aan het luisteren was, hoorde mij. Ikzelf reed met een kleine spriet (DV-27). Heb met hem een conversatie gemaakt. Het was avond, droog weer, landelijk gebied en november of december. Op een traject van een 9,5km (routeplanner erbij genomen), waarbij hij toevallig langs de route woonde. Allebei met de standard 4W. Ik heb uitgerekend dat de maximum afstand 5 km was in vogelvlucht. Geen probleem, volledig originele antenne op de portable, hij zat in een gelijkvloers huis met plat dak. Heb een andere persoon op dezelfde manier proberen bereiken, zelfde buurt, maar hij zat in een kleine loods met metalen dak=>ik heb niks gehoord.
Veel is afhankelijk van de omstandigheden, je moet alles optellen en als er een storing of demper aanwezig is is het al om zeep met cb... In ieder geval een veel beter resultaat dan met de pmr's...
RamsesIV
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 116 gasten