Welke portofoon voor in de auto

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Welke portofoon voor in de auto

Berichtdoor s_k » 20 dec 2007, 23:44

Dag mensen!

Een portofoon-forum kon ik niet vinden, daarom denk ik dat jullie mij het best kunnen helpen.
Heb vroeger wel 'n 'bakkie' (midland) in de auto gehad, maar omdat ik nogal eens van auto wissel en ook veel met auto's van anderen rijd, is dat niet ideaal. OF je zit met kabels (losse speaker, antenne, etc) OF het zit vastgebakken in één auto.

Daarom ben ik nu op zoek naar een fatsoenlijke portofoon. Een wakkietakkie dus ;-).
Een vriend van me heeft een set die op zich naar behoren werkt qua afstand, maar waarvan de geluidskwaliteit, zowel in duidelijkheid als qua volume, echt te wensen over laat. Een tijd lang heb ik me afgevraagd of het mogelijk was om goed van auto naar auto te praten zonder externe antenne, i.v.m. de constructie van de auto. Maar regelmatig zie ik in Top Gear op TV de presentatoren met elkaar praten door apparaatjes die lijken op serieuze walkietalkies. Knoppie aan de zijkant, antennetje bovenop, je kent dat wel.

Nu is mijn vraag: Waar haal ik een echt goedwerkende walkietalkie vandaan?
Eisen:
- Moet boven het geluid van een DAF 1300 Marathon uit komen
- Moet boven het geludi van een Renault 5 uit komen
- Moet van auto tot auto 500 meter kunnen overbruggen

Hoop dat jullie me hiermee kunnen en willen (het is tenslotte geen portofoonforum) helpen.

Alvast veel dank!

stijn.
s_k
 

Berichtdoor Hét Drentse Station » 21 dec 2007, 11:28

Ik heb het wel eens geprobeerd met een midland 95 plus, resultaat...nul ontvangst...Zonder externe antenne gaat het denk ik echt niet werken. Overigens is de midland wel een fijne portofoon. Hier kan ook een externe microfoontje/luidsprekertje op worden aangesloten, dat werkt 100x fijner.
Hét Drentse Station
 

Berichtdoor Columbus » 21 dec 2007, 12:19

......Portofoon in een auto zonder externe antenne wordt nooit een suc6 dankzij de kooi van Faraday: een auto werkt in beperkte mate als kooi van Faraday

......de zendertjes die je in Topgear tegenkomt werken op een hogere frequentie (UHF en hoger) in plaats van de HF-kanalen waarmee je op de CB-band te maken hebt. Deze hogere frequenties komen wat \"gemakkelijker\" door de kooi.

......overigens: op 500 meter afstand moet het je met een 27MC porto ook gewoon lukken een verbinding te maken in een auto.

......voor het geluidsprobleem: extern speakertje aansluiten? Kan gewoon een nokia-speakertje zijn die zijn er zelfs met versterking.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor s_k » 22 dec 2007, 00:02

Extern speakertje (Nokia, inderdaad) aan een simpel midland bakkie zonder externe antenne: waardeloos
Zelfde verhaal met een draad uit het raam: 15 meter en het geluid is weg.
Hij zou dus aan de antenne móéten, maar dat is precies wat ik niet wil...

Kooi van Faraday, dat woord kwam ik niet op. Fijn dat 'ie er is i.v.m. blikseminslag, maar in dit geval zit 'ie goed in de weg.

....de zendertjes die je in Topgear tegenkomt werken op een hogere frequentie (UHF en hoger) in plaats van de HF-kanalen waarmee je op de CB-band te maken hebt. Deze hogere frequenties komen wat \"gemakkelijker\" door de kooi.

En zijn die legaal? Zo ja... Vertel!
Zo nee: Wat is de boete? ;-)
s_k
 

Berichtdoor Columbus » 22 dec 2007, 00:21

......probeer gewoon een LPD-tje (werkt op 70cm-band). Bij vrijwel iedere electronicazaak te koop en met een beetje geluk mag je hem terugbrengen als het toch niet werkt. En ja, helemaal legaal...

......laat je horen of het is gelukt?
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor s_k » 22 dec 2007, 00:59

Tuurlijk ;-).
Heb zelf een forum (http://www.analogaudio.nl) en ik weet hoe vervelend het is als je iemand helpt en 't daarna stil blijft :(.

Enige 'maar' is... Wat is LPD?
Ik zie LPD en MPD portofoons. Internet leerde me dat je voor beiden geen machtiging nodig hebt. Maar wat is het verschil en waarom zou zo'n LPD 70cm wèl werken? Wat houdt die 70cm in?
Want een 'gewone' portofoon heeft tot nu toe niet gewerkt.
Deze haddne we in gebruik:
Afbeelding
Helemaal niet echt slecht ofzo, maar het geluid was gewoon veel te zacht voor in de auto. Nou heeft mijn radio wel een line-in, dus dat biedt mogelijkheden. Maar dan zit je nog met de uitwisselbaarheid met andere auto's.
s_k
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron