[Techniek] Major 4000 / cybernet22 kanalen topic tips/mods

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor cb1gwn » 03 apr 2012, 23:36

40 kanalen heel graag. 400 kanalen alleen fm ? laat maar....
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor pino » 04 apr 2012, 08:18

ben gisteren ff bezig geweest, hij was al 4watt dus daar niks aan gedaan maar heb er wel een 40 kanaals schakelaar in gezet (lang nu in de junkbox)
nu nog ff zoeken naar een pll03a en dan heb ik ook een mooie basis 40/4 staan :D

Afbeelding
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor cb1gwn » 04 apr 2012, 10:04

Ziet er nu al goed uit.
Heb je alleen een 40 kanalen schakelaar overgezet? Oude 22k gedesoldeerd en 'nieuwe' 40k er in ?
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor jan oss » 04 apr 2012, 11:04

om 40 kanalen met 40k uitlezing te krygen moet je niet alleen de kan. kiezer vervangen maar ook
het pllic , nu is pll03a moeilijk aan te komen, maar ik meen me te herinneren dat ik er ook wel omgebouwd
heb met het beter verkrijgbare pll02a ic, alleen de pll data zijn iets anders, maar het werkte wel
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor pino » 04 apr 2012, 11:29

cb1gwn schreef:Ziet er nu al goed uit.
Heb je alleen een 40 kanalen schakelaar overgezet? Oude 22k gedesoldeerd en 'nieuwe' 40k er in ?

ja ik heb alleen de 40 kanaals schalelaar er in gezet er moet nog een ander pll in die heb ik nog niet , nu pak die maar een paar kanaalen nog geen eens alle 22 en ze staan door elkaar.


@jan, ik ga eens naar de datasheets kijk van de pll02a en die van de 3a als het een paar pootjes kruisen is dan is het wel te doen
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor jackdonio » 04 apr 2012, 11:33

He Jan , is die PLL02 nog wel verkrijgbaar ? ben het ding al lang niet meer tegengekomen
Maar is de 08 en 03 te vervangen door de 02 ? ik meende dat behalve de deel date ook de signaal opbouw iets anders was
een of andere mixer die bij de 02 extern gebruikt werd zat toch bij de 08 al ingebakken , of hoe zat dat ook al weer

Ik zal eens gaan zoeken , ergens op zolder moet ik nog het "PLL Cookebook " hebben liggen
Daar staat het allemaal in
jackdonio
 

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor jan oss » 04 apr 2012, 12:05

ik moet ook nog ergens een ...PLL DATABOOK....hebben liggen, kwam destyds bij avera uit Breda vandaan, de pll02a , zit in de meeste oude 40 k am bakjes met cybernett printen en die zijn links en rechts nog volop aan te komen
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor jackdonio » 04 apr 2012, 12:53

Had dat PLL DATABOOK geen gele kaft ? , was geloof ik een paartje van twee in het andere deel stonden de schema's van de meeste gangbare amerikaanse bakken . nou je het zegt die twee moet ik ook nog ergens hebben liggen
toch maar eens de zolder op , dozen leegpakken
jackdonio
 

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor cb1gwn » 04 apr 2012, 14:47

pino schreef:
cb1gwn schreef:Ziet er nu al goed uit.
Heb je alleen een 40 kanalen schakelaar overgezet? Oude 22k gedesoldeerd en 'nieuwe' 40k er in ?

ja ik heb alleen de 40 kanaals schalelaar er in gezet er moet nog een ander pll in die heb ik nog niet , nu pak die maar een paar kanaalen nog geen eens alle 22 en ze staan door elkaar.


@jan, ik ga eens naar de datasheets kijk van de pll02a en die van de 3a als het een paar pootjes kruisen is dan is het wel te doen


Dus geen pllic vervangen? zoals Jan Oss schreef.
Volgens de 40 kan mod uit post 1 is het namelijk alleen kanalen schakelaar en de pll03 er inzetten. Dan nog een draadje van kanalen schakelaar naar pin 10 op de pll03.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor pino » 04 apr 2012, 15:00

er moet nog een ander pll-ic in maar die heb ik nog niet ben aan het zoeken , ik heb alleen de schakelaar er in gezet en het display aangesloten als ik hem aan zet zit kanaal 14 (27.125) op 33 en een heele boel doen het niet dus ff w8 dat ik een pll-ic gevonden heb en dan er in zette en het draatja naar de schakelaar en dan moet die het goed doen
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 04 apr 2012, 15:14

denk dat ik mijn major 4000 mooi origineel hou,is straks zeldzaam. :lol:
Turfsteker 19MTS001
 

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor cb1gwn » 04 apr 2012, 15:27

Die pll02a is toch voor 120 kanalen? (3x40)

pino schreef:er moet nog een ander pll-ic in maar die heb ik nog niet ben aan het zoeken , ik heb alleen de schakelaar er in gezet en het display aangesloten als ik hem aan zet zit kanaal 14 (27.125) op 33 en een heele boel doen het niet dus ff w8 dat ik een pll-ic gevonden heb en dan er in zette en het draatja naar de schakelaar en dan moet die het goed doen


Dat pll ic is toch alleen voor de uitlezing vd kanalen? En op de foto heb je gewoon al kan 40 uitlezing..

edit :
Ik heb wat verkeerd gelezen. Dacht dat er nog een ander dan de pll03a ic in moest....

foutje...Bedankt!
Laatst bijgewerkt door cb1gwn op 04 apr 2012, 18:32, in totaal 3 keer bewerkt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor pino » 04 apr 2012, 15:40

cb1gwn schreef:Die pll02a is toch voor 120 kanalen? (3x40)

pino schreef:er moet nog een ander pll-ic in maar die heb ik nog niet ben aan het zoeken , ik heb alleen de schakelaar er in gezet en het display aangesloten als ik hem aan zet zit kanaal 14 (27.125) op 33 en een heele boel doen het niet dus ff w8 dat ik een pll-ic gevonden heb en dan er in zette en het draatja naar de schakelaar en dan moet die het goed doen


Dat pll ic is toch alleen voor de uitlezing vd kanalen? En op de foto heb je gewoon al kan 40 uitlezing..

de schakelaar regelt het display en de pll-ic , en de pll-ic regelt de VCO & de mixer ofzo iets
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor jackdonio » 04 apr 2012, 16:17

Quote : Dat pll ic is toch alleen voor de uitlezing vd kanalen? En op de foto heb je gewoon al kan 40 uitlezing..

Nee de PLL is zo ongeveer het Hart van de bak , de werking is als volgt
De PLL bestaat uit de volgende delen:
Een kristal oscilator voorzien van een 10.24 M/c kristal . Deze heeft twee fuktie's 1 het 10,24 signaal wordt gebruikt in de tweede mengtrap
van de ontvanger
Achter de oscilator zit een deler die het signaal zover omlaag mengt dat er 10 Kc stappen mogelijk worden
Verder zit er een instelbare deler in welke het VFO signaal omlaag mengt
Deze instelbare deler wordt ingesteld met de kanalen schakelaar , dezelfde BCD code van die kanalenschakelaar gaat ook naar het display
maar dit heeft verder niets van doen met het PLL ic zelf
Verder zit er in het PLL IC een comperator schakeling ( de eigenlijke fase lock) welke het signaal van de instelbare deler vergelijkt met het gedeelde 10.24 Mc signaal . afhankelijk van het verschil tussen deze twee signalen wordt er een regelspanning afgegeven welke ergens tussen de 1 en 4 volt komt te liggen , met deze spanning wordt de VFO op de goede frequentie gehouden . Meestal heeft de instelbare deler ook nog een extra ingang welke de deelfactor aanpast aan de zendfrequentie en de ontvangst meng frequentie . hier zit nl 455 Kc verschil in
Dan zitten er vaak nog wat extra's zoals een Unlock output welke er voor zorgt dat de zender niet kan werken als de VFO niet "gelockt"is aan de goede frequentie instelling.
Uitbreiden van de kanalen werd dan ook meestal gedaan dmv. een extra schakelaar(s) waarmee de eentjes en nulletjes welke van de schakelaar naar het IC gingen werden gemanipuleerd ( extra 1 waar een 0 stond enz. )
De PLL 08 heeft ook nog een ingebouwde ROM welke het onmogelijk maakt andere dan de 22 toegestane combinaties in te geven
Bij de bekende Philips 369 werd een ander IC gebruikt de ROM bestond daar uit een paar extra diodes boven op het IC , IC + diodes waren in een extra rubber laag gegoten , daar was het eenvoudig mogelijk ok met een mesje of zaagje de diodes weg te zagen voor meer kanalen
Het aantal bitjes bepaald het aantal mogelijke kanalen 4 bits = 15 kanalen 5 bits = 32 kanalen 6 bits = 64 kanalen
De PLL 02 had 9 bit ingangen waardoor het mogelijk was dit IC voor 512 Kanalen te gebruiken , natuurlijk moest er dan ook een bijregelmogelijkheid worden voorzien voor de VFO , anders was het niet mogelijk de VFO over dit hele gebied te laten locken
Bij de eenvoudige uitbreiding van de 22 kanalen bakken ( extra kristal ) gingen de kanalen bovenin dan ook scheef lopen omdat door het extra kristal 10,35 ipv. 10, 24 de 10 Kc kanalen afstand ook niet meer klopte , de kanalen kwamen dan iets van 10,015 Kc uit elkaar te liggen ipv 10 Kc Ook klopt de onvangst frequentie niet meer helemaal waardoor de ontvangst op de hoge kanalen naast het filter komt te liggen en de weergave slchter gaat klinken
jackdonio
 

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor Zock » 04 apr 2012, 17:14

U zet dat de kanalen boven in due 0.15 k verschuiven
is dat bij te regelen ?
Zo jah hoe?
Zo nee heeft het dan zin om om te bouwen naar 40 kn ?
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 173 gasten