Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 02 jan 2015, 17:55

Net even verbinding proberen te maken tussen :
basisstation; dipool met 4 w (zolder)
auto, bak met 25w en wilson little will

SWR afgeregeld (1:1,1 basis, 1:1,6 mobiel)
basis haalde met 35w kachel storingsvrij en 30 over 9 een afstand van ruim 4km. Deze doet t dus prima volgens mij.

Ik haalde basis-mobiel 2km, daarna werd de verbinding erg moeilijk te verstaan, voornamelijk bij zenden vanaf mobiel.

Wat vinden jullie, is 2km reeel of wat weinig voor deze setup? Viel mij wat tegen namelijk...
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 jan 2015, 18:06

Je hebt een dipool op zolder.
Ik neem aan dat deze horizontaal hangt (en dus horizontaal gepolariseerd is).
Voor dx is dit de juiste configuratie, voor lokaal werk echter meestal niet (of je tegen station moet ook horizontaal gepolariseerd zijn).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 02 jan 2015, 18:16

hmm je hebt gelijk, had ik nog niet aan gedacht idd.
Ik had namelijk een km of 6 a 7 wel denken te halen, maar de polarisatie zal dus hier de schuldige wel zijn?

Voor ruimer lokaal bereik moet ik dus echt aan n gpa? Das jammer want een draad hangt zo lekker uit t zicht... :wink: Krijg ik geen commentaar over ontsierende elementen... Of zijn er goede alternatieven? In principe kan een dipool natuurlijk ook veticaal zou ik zeggen?
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor panda58 » 02 jan 2015, 23:11

Of je zet buiten een mobiel antenne ergens neer.
Misschien dakkapel/platdak in de dakgoot.
Dat gaat beter dan de draaddipool binnen,en is minder zichtbaar.
Overigens je mag altijd een antron 99 aan de muur bevestigen.
Deze antenne blijft net met 5 meter vergunnings vrij.
Weet niet of je de woning huurt of eigenaar bent.
Huurders kunnen ook wel eens lastig zijn.

gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 02 jan 2015, 23:18

Huis is van mezelf... Maar ik heb meer last van de "vrouwelijke interne schoonheidscommissie"... Die is niet zo'n fan van een grote antenne op t dak. Ik eerlijk gezegd ook niet :lol:

Maar een mobiele spriet vereist toch ook weer massa? Vraag me af of zelfs een boomerang niet beter werkt dan een mobiele spriet... Zou nog de mogelijkheid hebben de draadantenne buiten verticaal te spannen, valt niet zo op. Een spriet van een meter of drie hoog zou ideaal zijn, dat kan ik nog grotendeels wegwerken langs de dakkapel.

Blijft een lastige...
Laatst bijgewerkt door rdkraker op 03 jan 2015, 08:03, in totaal 1 keer bewerkt.
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor Corvy » 03 jan 2015, 02:04

Het lijkt mij dat er in de mobiel iets mis is met een plug.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 03 jan 2015, 08:02

Corvy schreef:Het lijkt mij dat er in de mobiel iets mis is met een plug.


Kan ik gaan onderzoeken, maar waarom denk je dat?
Zou nl niet mijn eerste gedachte zijn ; power meter gaf keurig >4w vermogen met de bak direct op de antenne. Zal vandaag eens proberen tussen lineair en antenne. Maar als een plug rot was, zou ik de 2 km ook niet halen toch...?
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor kol53 » 03 jan 2015, 09:56

Je kunt beter een kacheltje in de auto doen, die heeft het het hardste nodig.
Basis heeft het niet zoveel zin, ze horen jou maar jij anderen niet.
kol53
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor Corvy » 03 jan 2015, 14:55

Je schrijft zelf dat na 2 km de verbinding al moeilijk ging en dan vooral van mobiel naar basis.
Als je met 25W moeite hebt om 2 km te overbruggen dan klopt er iets niet.
Een slecht contact of kortsluiting in de pluggen of magneetvoet is een vaak voorkomende reden.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor Corvy » 03 jan 2015, 15:06

Nog even een andere bedenking :

Je bak geeft >4W rechtstreeks op antenne.
Overstuur je je lineair misschien?
Een lineair die 25W output geeft, zal waarschijnlijk maar 4 a 5W input mogen hebben.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor Wimpie » 03 jan 2015, 18:56

rdkraker schreef:Huis is van mezelf... Maar ik heb meer last van de "vrouwelijke interne schoonheidscommissie"... Die is niet zo'n fan van een grote antenne op t dak. Ik eerlijk gezegd ook niet :lol:

Maar een mobiele spriet vereist toch ook weer massa? Vraag me af of zelfs een boomerang niet beter werkt dan een mobiele spriet... Zou nog de mogelijkheid hebben de draadantenne buiten verticaal te spannen, valt niet zo op. Een spriet van een meter of drie hoog zou ideaal zijn, dat kan ik nog grotendeels wegwerken langs de dakkapel.

Blijft een lastige...


Zoals anderen ook reeds gezegd hebben, de polarisatie is het grootste probleem. Het tweede probleem is dat je met je antenne in huis meer storing oppikt waardoor je andere stations (dus ook je eigen mobiel) minder goed ontvangt.

Als je een plat dak hebt (of dakkapel), zou je een mobiele spriet (liefst kwartgolf lang) op de dakkapel kunnen plaatsen. Je hebt ground/tegencapaciteit nodig. De tegencapaciteit kun je het makkelijkste maken met kippengaas dat je over de gehele dakkapel legt. Drie of vier draden van zo'n 2.70m werkt overigens ook. Die werken dan als radialen zoals bij je bij 5/8 antennes vaak ziet.

Een halve golf verticaal is echt beter, niet zozeer omdat hij iets meer gain geeft dan een kwartgolfspriet, maar omdat hij meer de lucht insteekt. Je signaal gaat dan over de huizen heen in plaats van erin. Zo'n 5 m lange spriet op een paar muurbeugels went echt, en als je binnen zit, zie je hem niet maar je hebt er wel het gemak van.

Één horizontale draad/radiaal als tegencapaciteit voor een kwartgolfspriet is echt te weinig. De VSWR kan wel goed zijn, maar de draad gaat merkbaar meestralen en storing oppakken. De EM-golven van een horizontale radiaal heb je niks aan omdat de polarisatie horizontaal is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 03 jan 2015, 21:55

Inmiddels wel besloten geen mobiele bak meer aan te houden. Teveel troep als ik mn dualband porto ook nog ga installeren... (In maart examen voor N) :D

Maar probleem antenne blijft dus. Heb nou die draadantenne in huis, dus die moet iig naar buiten en verticaal. Ga nu niet meteen in een andere spriet investeren, hoewel ik m'n ogen zal openhouden voor een gpa. Zo nog wel vraagje over trouwens. :)

Onze mede forummer in Thailand heeft m volgens mij ook, en dan van één hoog naar de schutting, dus vrijwel verticaal. Zou dat erg onderdoen voor een gpa? Zoals ik t begrijp kan hij er ook aardig mee dx-en :lol: Maar t is dan ook vrijwel verticaal gepolariseerd toch, dus ook enigszins ok voor lokaal?

Wat betreft die gpa: Op t dak gaat niet gebeuren helaas... Afkeurende blik van de dame zei al genoeg :lol: Opties die misschien kunnen zijn : Tegen muur eerste etage , dus 3m omhoog langs eerste etage, rest steekt dan nog stukkie omhoog. Niet echt vrij dus. Andere optie, tegen de muur van de garage. Gaat ie 2 meter langs garagemuur, en dan nog 3 meter vrij.
Neem aan dat die laatste optie t beste is? Maar zou dat een acceptabele swr op kunnen leveren als ie zo'n stuk dicht bij een muur staat?

Vast dank dat ik zo'n beroep kan doen op jullie kennis en ervaring :D :D :D
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor panda58 » 03 jan 2015, 22:01

Het beste is dat de gehele antenne vrij staat.
Dus niet 2 meter langs een muur.
Heb je geen plat dak op je garage?
Tjonge wat een moeilijke vrouw heb jij..... :lol: :lol: :lol:

Gr jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 03 jan 2015, 22:08

Klopt, maar gelukkig verder wel lief :)
Maar vind eerlijk gezegd 5 meter spriet op m'n garage ook niet mooi. De hobby is leuk, maar de spriet toch echt lelijk... :)
En heel eerlijk... Hoewel volkomen onterecht, heeft een gpa toch ook nog een beetje tokkie imago, overgebleven uit de 80's... :?
Denk ook nog aan een kwart golf boomerang op de garage. Is ook 3M hoog. Vraag me af of dat beter is dan gpa langs de muur.

Ga eerst maar eens die draad dipool van zo hoog naar zo laag mogelijk spannen buiten t huis. Valt ook niet zo op.
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor plientjebr » 03 jan 2015, 22:13

:lol: :lol: , bij mij doet de man moeilijk :lol: :lol:

Maar na lang zeuren komt het voor elkaar hoor :wink:

Ach, gelukkig is ze lief, is mijn man ook :D

Ik ben het type dat ik het machtig mooi vind metershoge antennes in de tuin te hebben staan...
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten