Ham amateurs " gaan los "

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor radio121 » 13 mei 2015, 09:32

Na sinds "kort " na goed leren en blokken heb ik mijn N gehaald. En mag ik toe treden tot het Legale gebeuren en als ham-amateur aan de slag.
Leuk want ik zie dit toch steeds meer "als de plek " waar de mensen met zendamateur passie zitten.

Mijn jubel gevoel wordt toch geremt door een onderwerp wat op Ham nieuws stond en dan met name de respons van de "gevestigde "orde en ik bedoel daarmee de F amateur :evil: (** niet alle maar dit terzijde)

Wat is het geval N amateurs krijgen er een band bij ( zou kunnen is nog maar een voorstel) Daarnaast wil de At in de toekomst mee banden vrij geven.
Deze ontwikkeling lijkt mij persoonlijk logisch want steeds meer kant en klaar spul komt uw het land van de rijzende zon. En wordt gekocht op dat gebied lijkt de HAM banden steeds meer op de CB. En als ik om mij heen kijk
Zie ik de jonge volgende generatie die naar hun Iphone tuurt echt geen zender meer in elkaar solderen (**).

Reden om juist op de CB forum waar nog "jongen honden "zitten die door de laag drempelhied omdat je voor 27cm geen vergunning nodig heb
deze gesprek eens "een zwier" te geven.

stelling 1 ) F amateur WTF wees blij met de nieuwe aanwas van de N amateurs en de AT die steeds meer band vrij geeft
stelling 2 ) F amateur over 10 jaar is er nog meer een vergunning over N dus want daar zijn er de meeste van....
stelling 3 ) na het lezen van de onderstaande links en opmerkingen blijf ik wel lekker bij mijn vrienden op de CB zitten en verban mijn studieboeken direct naar de zolder kamer


http://www.hamnieuws.nl/mogelijk-meer-s ... #more-6381

http://www.hamnieuws.nl/mogelijk-toegan ... #more-6385

Nou laten wij ook maar eens los gaan ....... :mrgreen:
" I love radio | QRV, op CB en 70 CM".
>> Hou hem in de lucht <<
Stand-by on: -http://www.cbforum.nl -
Avatar gebruiker
radio121
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 23 jul 2014, 10:58

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor MikeBravo » 13 mei 2015, 10:13

Begin jij nu het gezeik en gejammer van de "zielige" N amateur hier ook al :wink:

Ik ben dus ook een F, sinds nov. 2014, en heb nooit als N het gejank begrepen van de collega N'ers. Als N kan en mag je heel veel waar je jaren mee vooruit kan. Als F mag je meer en kan je meer maar in het algemeen merk je daar weinig van en gebruik je niet alles.

N is nu eenmaal eigenlijk een opstapje naar de (volledige) registratie. Alleen wordt veelal verondersteld dat het ook een vorm van volledig registratie is.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 mei 2015, 12:09

Ik vind de hele discussie ook zinloos. Ik heb een hekel aan denigrerende opmerkingen van F-amateurs, en nog erger, PA-nullen die menen dat
ze vanaf een voetstuk omlaag moeten kijken naar N-amateurs. Ik hoor ook geregeld op de banden "Je kent het wel, typisch PD-gedrag".
Ja, ik ben toevallig F-amateur (morse included), maar ik herken geen PD-gedrag.. Wat is dat?? Hoe ziet dat er precies uit?
Die opmerking geef ik ook standaard terug, waarna de discussie verder doodbloed.. :-)

Ik ben het er mee eens dat de opstap laagdrempeliger mag zijn. Of het examen van de N daarvoor vereenvoudigd moet worden,
ik weet het niet. Van mij mag er iets vergelijkbaars met de DO / ON3 vergunning komen.
Een hele lage opleiding, maar ook met beperkingen op de banden (10W en dan alleen op 2m / 70cm ofzo).

En dan... Ik heb ooit mijn rijbewijs B gehaald.. Daarmee mag ik op de openbare weg een auto besturen.
Geen vrachtwagens, autobussen, of motors. En dat terwijl we allemaal gebruik maken van dezelfde openbare weg.
Erg flauw.. Ik vind dat de overheid moet zorgen dat ik met mijn B rijbewijs net zo veel kan als een vrachtwagenchauffeur.
Dat lijkt mij wel wat.. Een 20 tonner besturen...

Of misschien moet ik maar eens voor mijn vrachtwagenrijbewijs gaan???

Dat geldt net zo voor de amateurbanden. Wil je meer, moet je examen doen..

Voor de rest, gefeliciteerd met je N, en er gaat een wereld voor je open. :-)
Veel plezier, en trek je niks aan van de zuurpruimen.
Op CB had je last van knijpers en muziekdraaiers, figuren die het leuk vinden om anderen voor rotte vis uit te maken,
dat heeft je toch ook nooit weerhouden? Paar kanalen opschuiven en probleem opgelost. :-P
Blijf niet hangen met een rondstraler op de lokale repeater, maar maak eens gebruik van een horizontaal gepolariseerde antenne in
SSB of op FM simplex. Afstanden van 200 a 300 km zijn dan 'lokaal' te werken. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 mei 2015, 12:30

Nog even iets over 'remmen van jubelgevoel'.
Ik ben zelf geen verenigingsmens.
Verenigingen hebben het nadeel dat ze mensen aantrekken die thuis en op het werk niks te zeggen hebben,
en bij een vereniging het hoogste woord hebben, en menen anderen met het belerende vingertje te moeten bewerken.
Ooit ben ik lid geworden van een vereniging voor zendamateurs, en ik ben ook een paar keer op clubavonden cq velddagen geweest,
maar ik was snel genezen.

Een paar jaar geleden hebben we met een paar vrienden het plan gevat dat het toch wel leuk was om met een clubje met de auto bij elkaar te gaan staan, antennes op te stellen, en wat verbindingen te maken.
Omdat het jammer is om zoveel moeite te doen, en dan in de ruis te gaan roepen tot je verbinding hebt,
zijn we Flora & Fauna activaties gaan doen. Een paar dagen van te voren aankondigen, en een pileup is gegarandeerd.
Nadat wij dit een paar keer gedaan hebben, werden wij door een Belgische vereniging benaderd om ook eens met hun zo'n activatie te organiseren. Zo gezegd, zo gedaan..
Op de dag van de activatie arriveerden wij op de plaats van bestemming.
En ja hoor, het duurde nog geen twee minuten, of we kregen de wacht aangezegd..
Bij de vorige activaties was er door de vereniging meegeluisterd, en we deden dit niet goed, en we deden dat niet goed...
Snel gemaakt dat ik uit de buurt van de 'schoolmeester' kwam, en ons eigen plan getrokken.. Antennes opgezet, radio's aangesloten,
en funken maar...
Na een tijdje eens gaan kijken bij de 'schoolmeester'.. Hij zag er bedrukt uit...
Hij kreeg zijn station niet in de lucht, en kampte met meerdere technische problemen.
Hij is vier uur bezig geweest om zijn station werkende te krijgen, en dan moest er ook nog iemand van ons eraan te pas komen..
Wij zijn in totaal 6 uur actief geweest, en daarna hebben we de boel afgebroken en zijn we naar huis gegaan.
Kun je uitrekenen hoe lang de 'schoolmeester' verbindingen heeft kunnen maken...

Naderhand met een paar mensen gesproken.. Eindconclusie is dat we er allemaal hetzelfde over denken.
Als we iets met verenigingen wilden doen dan hadden we dat wel al eerder gedaan.
Volgende keer dat we weer iets op poten zetten doen we dit weer op eigen initiatief.
Wat mij betreft hoeft geen vereniging meer bij ons aan te kloppen om iets te organiseren,
wij trekken ons eigen plan wel.

Het gaat ons om de gezelligheid.. Op de plaats bestemming spullen uitladen, dingen opzetten en in elkaar steken,
en dingen van elkaar opsteken. Dan gaat het verder om de gezelligheid, en niet of we alles tot drie cijfers achter de komma
berekend en in elkaar gezet hebben zoals een technische universiteit afgestudeerde dat zou doen.

Belemmeren de verenigingen ons plezier?? Alleen als onze wegen samen komen.
Dus moeten we gewoon zorgen dat we elkaar niet tegenkomen..
Vooral niet naar verenigingsavonden gaan, en vooral geen dingen organiseren, ook niet als wij gevraagd worden.

Wij hoeven toch niet met iedereen bevriend te zijn, of wel?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor president- mckinley » 13 mei 2015, 13:18

Kan dit niet beter en sneller gedaan worden, met links naar zendamateur.com, compleet met het rode schrijven? :D
Dan hebben we alles mooi in beeld gebracht dacht ik zo.

Ik hou niet van mensen die in wij en zij hokjes praten, zij hebben dit en ik heb dat.
Komt alleen maar narigheid van in plaats van samen dracht.
Voorstel is dus ook om hier er mee te stoppen.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor desperado » 13 mei 2015, 15:41

Bovenstaande is niet nieuw. Het komt helaas vaak van mensen die met minimale inspanning het maximale willen hebben. Maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar. Er worden bergen met argumenten voor aangevoerd: we hebben koopdozen, we bouwen toch niets meer zelf, alles is toch plug and play, je kan ze bij bosjes uit de mouw schudden. Daarbij komt dat de amateurs al heel veel cadeau hebben gekregen! Was er niet eerst een tijdelijke aspirant 6 kanalen D-licentie? Deze werd ineens vanzelf permanent met veel meer mogelijkheden en zonder extra inspanning. Kwam er niet een C-machtiging voor alleen techniek? Toen werd vanzelf voor HF de telegrafie afgeschaft. Weer kon men zonder extra inspanning via een C-machtiging doorschuiven naar de korte golf. Vandaag is er een scheiding tussen een full- en een instap-machtiging. En ja hoor de minachtingen en de klagers staan weer op. Zoek de verschillen met vroegâh!

Ik kom veel in Engeland, daar heb je de M3/M6 Foundation Licence houders. Zij mogen met beperkte middelen en 10 Watt uitkomen. Deze amateurs zijn dolblij met hun machtiging, het enthousiasme spat er werkelijk vanaf. Maar ook daar wordt er door oudere amateurs, die een jaar theorie en een lange periode telegrafie hebben geoefend, anders naar gekeken. Ze hebben het gevoel dat al hun harde zwoegen voor niets is geweest. M3/M6 licentiehouders zouden makkie amateurs zijn. Terecht misschien? Ik weet niet wat ik ervan moet denken, maar wees tevreden met waar je voor geleerd hebt. Er kan altijd meer, maar dan moet je ervoor ook inzetten. Voor niets gaat de zon op.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Charles » 13 mei 2015, 16:52

Dit heeft weinig met zendamateur te maken. Het is een mentaliteit die je door de hele samenleving ziet.
Ik denk dat het komt door hoe het in het onderwijs eraan toe gaat en het gemak van internet. Daarnaast zou het heel goed kunnen zijn dat het afgeschaft zijn van de militaire dienstplicht hierin ook een rol speelt. Immers, in je diensttijd moest je doen wat je gezegd werd en tegenspraak werd niet geduld. En je moest er daadwerkelijk moeite doen om resultaat te bereiken tijdens het vervullen van je dienstplicht. Dit alles is al jaren geleden afgeschaft en je ziet het resultaat terug in onze huidige samenleving. En de politikussen kunnen er natuurlijk ook wat van, die geven bepaald ook niet het goede voorbeeld. :oops:
Charles
 

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor president- mckinley » 13 mei 2015, 17:19

Charles-98 schreef:Immers, in je diensttijd moest je doen wat je gezegd werd en tegenspraak werd niet geduld.

Nee hoor je had keus, ik heb geen dienst plicht gedaan.
Heb ook geroepen in de zaal toen, ben ik je hond of zo?
En opgestapt :!:
(figuur met grote bakkebaarden riep dat hij de baas was, en voor een scheet moest ik bij hem zijn om te vragen.
kijk zo moet je niet met mij omgaan)

De moeite/problemen die daarna kwamen, om van de stompzinnigheid af te komen, dat vormt je pas :mrgreen:

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor cb1gwn » 13 mei 2015, 17:48

Volkomen terecht dat morse is afgeschaft toch?
Leuk voor de radio hobbyist maar niet meer dan dat.
Vooruit gaan is niet gelijk aan cadeau krijgen..

Een eenvoudige instap vergunning zou mooi zijn echter moet er wel wat te leren zijn.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor MikeBravo » 13 mei 2015, 19:25

president- mckinley schreef:
Charles-98 schreef:Immers, in je diensttijd moest je doen wat je gezegd werd en tegenspraak werd niet geduld.

Nee hoor je had keus, ik heb geen dienst plicht gedaan.
Heb ook geroepen in de zaal toen, ben ik je hond of zo?
En opgestapt :!:
(figuur met grote bakkebaarden riep dat hij de baas was, en voor een scheet moest ik bij hem zijn om te vragen.
kijk zo moet je niet met mij omgaan)

De moeite/problemen die daarna kwamen, om van de stompzinnigheid af te komen, dat vormt je pas :mrgreen:

Theo


Heb ik als dienstplichtige gedaan :wink:
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor plientjebr » 13 mei 2015, 19:54

Deed ik al op de kleuterschool, daar liep ik al weg.
Dat hokjes plaatsen en baasje gedrag :evil:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Columbus » 13 mei 2015, 22:31

[quote]Mijn jubel gevoel wordt toch geremt door een onderwerp wat op Ham nieuws stond en dan met name de respons van de "gevestigde "orde en ik bedoel daarmee de F amateur :evil: (** niet alle maar dit terzijde) [/quote]

Gelukkig maar, want als het wel alle zouden zijn, dan zou ik me als F-er beledigd voelen :lol: .

Heb het in het verleden wel eens vaker op het forum geschreven: laat je niet intimideren door anderen. Bedenk dat de radiohobby een hobby is die door heel veel mensen alleen op hun zolderkamertje uitgeoefend wordt. Juist in degenen die overal negatief commentaar op hebben herken je de einzelgangers, degenen die moeite hebben om met anderen een gesprek aan te gaan. Zij communiceren gemakkelijker vanuit de veiligheid van hun eigen bekrompen shackje en hebben maar één waarheid...hun eigen waarheid.

Alhoewel ik zelf me prima kan vermaken in mijn eigen shack, vind ik het nog leuker om samen met anderen iets te ondernemen. Dat kan een speciaal station zijn, dat kan een (mini) dxpeditie zijn, vossenjagen maar ook gewoon lekker over techniek ouwehoeren tijdens een clubavond. Ja...ik ben wel lid van een vereniging (VERON) en tevens donateur van DKARS. En ben ook actief binnen de club. Waarom: omdat ik wél graag onder de mensen kom en mijn hobby met anderen wil delen.

Mijn advies: stel jezelf open voor anderen, laat je niet door anderen intimideren en heb plezier in de hobby.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor -Mark- » 16 mei 2015, 11:40

Hoewel ik een paar jaar uiterst tevreden was met mijn N wilde ik meer. Meer banden en meer vermogen. Dus was het leren voor de F. En ja, die krijg je niet zomaar. En terecht.

Ik vind de examenstof voor de N prima. 40m zou wat mij betreft geheel voor de N mogen, of op zijn minst 7.000-7.100.
Vermogen zou 100w mogen zijn, en voor de F 1kW. Inclusief controle hierop.

Een foundation licence ben ik ook voor, 10w/10-20-40m beperkt. Instap zonder minimum leeftijd. Je ziet in engeland dat t gewaardeerd wordt.

Mbt verenigingen: ook niet aan mij besteed. Dat lijken meer prive clubjes. Ik zit nu bij een gezelschap, 1x per week bij elkaar komen in t clubgebouw, niet verbonden aan verenigingen, technieklokaal zenders en antennes zijn aanwezig. Er eordt zowel koffie geleut als antennes getest en projectjes gemaakt. Technische kennis is ruim aanwezig. Doen mee aan molendagen en hebben een kampeerweekend bij de club. Alles vrijblijvend, alles mag en niets moet. Erg laagdrempelig, geen verschil tussen luisteramateur/N/F of zelfs geen amateur. Ben een van de kartrekkers daar maar ik doe het met veel plezier voor mezelf en anderen, omdat ik zie dat zij ook plezier eraan beleven.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor -Mark- » 16 mei 2015, 11:53

Oh, even terugkomen op de originele posting:

Stelling 1: ben ik ook blij mee
Stelling 2: wellicht, dus? Automatisch iedereen maar F geven? Neh....
Stelling 3: je eigen keuze. :)

Niet alle F amateurs zijn slecht hoor.... sommige houden er een bekrompen denkwijze op na, maar die zijn er in de N categorie ook voldoende.

Wat ik aan de hele discussie opmaak (ook op t andere forum) is dat de mogelijkheden voldoende zijn in ons land, maar de wil om er wat voor te doen ontbreekt ervoor. En dat snap ik niet....
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Ernst » 16 mei 2015, 17:22

Het zijn niet voor niets amateurs.

Professioneel gedag is dan ook ver te zoeken :lol:
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Volgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron