Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 09 nov 2019, 19:58

Ik ben het beetje moe geworden met alle die storingen op de 27mhz banden... En daarom denk ik eraan om zendamateur te worden in de toekomst, maar dan vanaf de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3 cm zou ik heel graag willen zenden en ontvangen. Maar ik heb daar totaal geen ervaring in!

Hoe wordt de communicatie verbindingen gemaakt op deze golflengte?
Is dat alleen via spraak of is dat alleen via de digitale modes waarbij we een computer gebruiken of is het alle twee, via spraak en via computer?
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor haab » 09 nov 2019, 21:59

Op alle genoemde cm banden is Telegrafie, bakens, slowscantelevisie, spraak en digitale data toegestaan, voor F licentiehouders, volgens het bandplan.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor Wimpie » 09 nov 2019, 23:01

Alle modes die je op HF tegenkomt, kom je ook up UHF en SHF tegen. Door de ruimere bandbreedte, kunnen ook modes (zoals (D)ATV) die op HF niet kunnen. Je dient je apparatuur zelf te bouwen uit een verzameling van bestaande spullen, die eventueel gemodificeerd moeten worden. Je koopt niet even een set (zoals voor HF, 2m of 70 cm) waarmee je QRV bent op bijv 13 cm.