Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 09 nov 2019, 19:58

Ik ben het beetje moe geworden met alle die storingen op de 27mhz banden... En daarom denk ik eraan om zendamateur te worden in de toekomst, maar dan vanaf de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3 cm zou ik heel graag willen zenden en ontvangen. Maar ik heb daar totaal geen ervaring in!

Hoe wordt de communicatie verbindingen gemaakt op deze golflengte?
Is dat alleen via spraak of is dat alleen via de digitale modes waarbij we een computer gebruiken of is het alle twee, via spraak en via computer?
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor haab » 09 nov 2019, 21:59

Op alle genoemde cm banden is Telegrafie, bakens, slowscantelevisie, spraak en digitale data toegestaan, voor F licentiehouders, volgens het bandplan.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor Wimpie » 09 nov 2019, 23:01

Alle modes die je op HF tegenkomt, kom je ook up UHF en SHF tegen. Door de ruimere bandbreedte, kunnen ook modes (zoals (D)ATV) die op HF niet kunnen. Je dient je apparatuur zelf te bouwen uit een verzameling van bestaande spullen, die eventueel gemodificeerd moeten worden. Je koopt niet even een set (zoals voor HF, 2m of 70 cm) waarmee je QRV bent op bijv 13 cm.

De golven breiden zich nagenoeg rechtlijnig uit, dus opstakels geven meer problemen dan op HF en VHF. Je hebt niet zoiets als ionosferische propagatie zoals je op HF hebt (waarmee je ver Europa en daarbuiten kunt komen).

Vanwege de golflengte, en dat een dipool bij die hoge frequenties niet zoveel ontvangt, worden er veelal richtantennes gebruikt (met gain waarvan je op HF alleen maar kunt dromen). Op 23 cm zie je zowel lange yagi's als schotels, maar op de hogere frequenties zie je voornamelijk schotelantennes (net zoals bij Satelliet TV ontvangst).

Je kunt wereldwijd communiceren via satellieten (denk aan de nieuwe Es'hail-2 QO-100 geostationaire satelliet). Een kleine schotel met 10/2.45 GHz trasnverters erin in je achtertuin is voldoende. Je hebt dus geen grote antenne op je dak nodig.

Je kunt gebruik maken van troposferische propagatie. Zeg maar kromming van radiogolven in luchtlagen to zo'n 10 km hoogte (maar vaak véél lager). Je antennes dienen dan wel boven alle opstakels uit te staan.

Via de maan is ook mogelijk (maar dat gaat op 2m en 70 cm band ook prima), zogenaamd EME. Via vliegtuigen en regenbuien kun je ook voorbij de horizon komen

Hoe hoger de frequentie, hoe meer frequentiestabiel je signaal moet zijn, omdat je anders alle kanten op zwabbert, of klnkt als een schorre kikker (in SSB).

Kortom, er is veel mogelijk, maar je moet er wel wat voor doen. Als je wilt zenden, heb je een F-registratie nodig. Ook om een verbinding te maken, moet je er wat voor doen (eventueel afspraken maken, aan UHF/SHF contesten meedoen, etc). Je kunt luisteren via web-sdr ontvangers om een indruk te krijgen.

Storing op HF, en tegenwoordig ook op VHF (6, 4, 2 m) is een serieus probleem, maar ik vind het geen "excuus" om uitsluitend actief te zijn op 23 cm en hoger. De meeste mensen die daar zitten, doen het vanwege de technische uitdagingen en propagatie op die banden. E is geen kant en klare apparatuur te koop is. Of je moet een complete installatie van een zendamateur overnemen...
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 10 nov 2019, 09:19

Merci voor je korte goede informatie reactie haab.


Merci voor je hele lange duidelijk informatie reactie Wimpie.
:shock: Ik was 12 minuten en 12 seconden in shock en knock-out geslagen in theorie na het lezen van je hele goede informatie reactie over zendamateur worden op de 23cm... En na het lezen van je recatie ben ik tot het besluit gekomen dat deze theorie en praktijk in de radiozendamateur worden op de 23cm... voor mij een hersenkraker is. Dit is voor mij niet haalbaar en daar moet ik mij bij neerleggen :wink: .
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor 19RE000 » 10 nov 2019, 12:08

standby schreef:Merci voor je korte goede informatie reactie haab.


Merci voor je hele lange duidelijk informatie reactie Wimpie.
:shock: Ik was 12 minuten en 12 seconden in shock en knock-out geslagen in theorie na het lezen van je hele goede informatie reactie over zendamateur worden op de 23cm... En na het lezen van je recatie ben ik tot het besluit gekomen dat deze theorie en praktijk in de radiozendamateur worden op de 23cm... voor mij een hersenkraker is. Dit is voor mij niet haalbaar en daar moet ik mij bij neerleggen :wink: .



Ik val van mijn stoel.
Jij geeft wel heel erg makkelijk op.
Jammer genoeg heb jij je ook niet erg verdiept in de materie bij deze hoge frequenties en begin je te roepen over 23cm en hoger.
Kom op zeg.
Gewoon beginnen met studeren.
Eerst N en daarna F.
1) Er zit geen tijdslimiet op.
2) Je kunt het allemaal on line doen.
3) Er zijn beslist zendamateurs bij jou in de buurt die je willen helpen.

Ook met N maak jij verbindingen met zeker zo'n 40 landen op 2mtr.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 10 nov 2019, 14:33

:D Merci voor je ondersteuning reactie 19RE000 en de tip om eerste te beginnen met een basis instapvergunning - ON3 en dan naar een basisvergunning - ON2 en dan pas naar de HAREC-vergunning - ON1 en ON4-9 om eindelijk een radio-zendamateur te worden op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm.


Het is een hobby en zoals je zegde 19RE000.
19RE000 schreef:1) Er zit geen tijdslimiet op.
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor 19RE000 » 10 nov 2019, 14:42

standby schreef::D Merci voor je ondersteuning reactie 19RE000 en de tip om eerste te beginnen met een basis instapvergunning - ON3 en dan naar een basisvergunning - ON2 en dan pas naar de HAREC-vergunning - ON1 en ON4-9 om eindelijk een radio-zendamateur te worden op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm.


Het is een hobby en zoals je zegde 19RE000.
19RE000 schreef:1) Er zit geen tijdslimiet op.


Ik was vergeten dat jij in België woont.
Ja ON3 is een prima opstap.
Een vriend van mij heeft ON3 en werkt de hele wereld op HF en gheeft ook al zo'n 30 landen op 2mtr.
Ik begrijp alleen niet waarom jij zo graag naar 23cm en hoger wilt.
Hou er rekening mee dat op die hoge frequenties het een noodzaak is dat jij je beams "hoog en vrij" neer kunt zetten.
Wanneer dat niet kan vergeet het dan maar.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor Wimpie » 10 nov 2019, 14:54

Ik kan mij voorstellen dat je tegen "F" opziet, vooral als je geen elektronica-achtergrond hebt. "N" is goed te doen, mits je gemotiveerd bent en wat mensen om je heen hebt die je door een dipje kunnen helpen (zodat het geen dipje wordt). Als je vervolgens door de technische variant van het radiovirus gepakt wordt, komt "F" wellicht ook wel.

Je kunt met "N" heel veel. Zoals 19RE000 aangeeft, kun je op 2 m behoorlijke afstanden draaien. Je moet er op 2m alleen wat meer voor doen (lees een goede antenne-installatie hebben, en de juiste condities afwachten). Met een "F" registratie, goede antenne-installatie en flink vermogen, kun je via troposcatter dagelijks buitenland werken. Als je Engels redelijk is, kijk eens hier:
https://www.qsl.net/oz1rh/troposcatter9 ... tter99.htm

Als je digitale modes leuk vindt (denk aan FT8), wordt het makkelijker, ook met een "N" registratie met 25 W op 2m.

HF vanuit het veld, of vanuit de auto is ook best leuk. Zoek een leuk plekkie op met weinig storing, een beetje vrij zicht en gaan.

Jaren terug ging ik weleens met CB op de Wall staan (langs de A2), goede zelfgebouwde mobiele antenne. Het was de bedoeling om even met de CQ ronde op 27.385 mee te doen. Het werd een station in Schotland, ergens tussen 23:00 en 24:00h dacht ik. 40 en 20m band vanuit de auto lukt bijna dagelijks. Je moet geen hekel hebben aan een opvallende antenne op je auto.

Kortom, laat je niet afschrikken door storing en moeilijke theorie, als je gemotiveerd en een beetje ondernemend bent, is er veel mogelijk, zowel met CB als "N". In het voorjaar begint het Es (sporadische E-laag) seizoen weer.

Jij spreekt in een ander draadje of KMI. Aha, dan je zit je in België, en dan mag je met je N meer dan in NL. Je hebt in België ook nog de basisregistratie.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 10 nov 2019, 17:33

Wimpie schreef: Jij spreekt in een ander draadje of KMI. Aha, dan je zit je in België, en dan mag je met je N meer dan in NL. Je hebt in België ook nog de basisregistratie.


Merci Wimpie dat je dit ontwerp boven hebt gehaald over Radio-Zendamateur worden... En terecht is je opmerking. Ik ga jouw nu een ander opmerking geven waar jullie als Radio-Zendamateurs worden of zijn in Nederland meer mag dan in België?

Radioamateur ( luisteramateur ) zijn of worden is een geweldige hobby, maar in Nederland heb je meer voordelen dan in België als het gaat over de wetgeving van radio-ontvangers...! :wink:
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 10 nov 2019, 18:04

19RE000 schreef: Ik begrijp alleen niet waarom jij zo graag naar 23cm en hoger wilt.


De eerste reden is. Om van die vervelende storingen ( ruis ) op de hf banden niet meer te moeten aanhoren van een signaal 7.
Twee reden is. Om in de toekomst te kunnen communiceren met de mensen op de maan en als wij ook naar de maan mogen mee vliegen in het jaar 2025?
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor 19RE000 » 10 nov 2019, 18:37

standby schreef:
19RE000 schreef: Ik begrijp alleen niet waarom jij zo graag naar 23cm en hoger wilt.


De eerste reden is. Om van die vervelende storingen ( ruis ) op de hf banden niet meer te moeten aanhoren van een signaal 7.
Twee reden is. Om in de toekomst te kunnen communiceren met de mensen op de maan en als wij ook naar de maan mogen mee vliegen in het jaar 2025?


Ik raad je aan eerst maar eens stap voor stap de juiste vergunningen te gaan halen.
Je kennis moet nog veel aan gesleuteld worden en zo kom je er niet.
Boven 30 MHz neemt de storing dermate af dat jij daar al voldoende verbindingen kunt maken.
Dat met de maan, vergeet dat maar.
Er zullen de eerste tientallen jaren geen verbindingen mogelijk zijn voor een hobbyist.
Ze gaan hele andere frequenties gebruiken dan amateurbanden.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor Wimpie » 10 nov 2019, 18:47

Dat communiceren met mensen op de maan gaat op 2m en 70 cm ook prima met een gemiddelde installatie. Voor 2 m, denk aan een yagi met zo'n 13 dBi, en een Watt of 25 (gewoon FM spraak). Dan ga ik er vanuit dat ze op de maan ook een gemiddelde installatie hebben staan. je hebt echt geen 23 cm of korter nodig om met mensen op de maan te kunnen communiceren.

Het storingsverhaal is al aan bod gekomen.

Ik voel overigens niet de behoefte om mee te gaan naar de maan. Ik heb daar weinig tot niets te zoeken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor standby » 10 nov 2019, 19:50

:D Merci 19RE000 en Wimpie om opnieuw goede raad te geven ( reactie ) wanneer ik het bos door de bomen niet meer ziet en om de knoop door te hakken in mijn zoektocht naar de radio-zendamateur...

Ik ga jullie goede raad opvolgen! :wink:
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor 19-DT-170 » 10 nov 2019, 22:13

19RE000 schreef:Dat met de maan, vergeet dat maar.
Er zullen de eerste tientallen jaren geen verbindingen mogelijk zijn voor een hobbyist.
Ze gaan hele andere frequenties gebruiken dan amateurbanden.

Ik zou niet weten waarom ze niet ook op de amateurbanden actief zijn.
Vanaf het vorige ruimtestation MIR, en de huidige ISS worden er ook contacten gelegd door kosmonauten met radio zendamateurs op de amateurband.
Volgens mij ligt er ook al een paar jaar een plan om een amateur repeater op de maan neer te zetten.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zendamateur op de golflengte 23 cm, 13 cm, 6 cm en 3cm

Berichtdoor Rene » 11 nov 2019, 00:57

Wimpie schreef:Dat communiceren met mensen op de maan gaat op 2m en 70 cm ook prima met een gemiddelde installatie. Voor 2 m, denk aan een yagi met zo'n 13 dBi, en een Watt of 25 (gewoon FM spraak). Dan ga ik er vanuit dat ze op de maan ook een gemiddelde installatie hebben staan. je hebt echt geen 23 cm of korter nodig om met mensen op de maan te kunnen communiceren.

Het storingsverhaal is al aan bod gekomen.

Ik voel overigens niet de behoefte om mee te gaan naar de maan. Ik heb daar weinig tot niets te zoeken.


Voor verbindingen via de maan ben je toch wel wat meer nodig dan 25 watt in een antenne die slechts 13db doet..
FM word al erg lastig omdat de signalen heel erg zwak zijn , vaak ver beneden ruisniveau.
Met 100 watt in een 13db antenne kun je al verbindingen maken via de maan met stations die een veel grotere antenne hebben en dan denk ik aan KB8RQ en RN6BN.
Laatst genoemde heeft 64 (!) gestackte yagi's beschikbaar..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Volgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten