examentips

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: examentips

Berichtdoor mas » 16 sep 2012, 09:05

Hoi,

Ben pas op geweest voor F, helaas 2 vragen teveel fout. Juist de rekenvragen waren allemaal goed maar de vragen die begrip van de materie vragen waren iets minder.
Naja ik was pas 3/4 jaar aan het leren vanuit de veron boeken.
Hier staat niet alle uitleg in helaas, wel het volgende als het om examentips gaat:

Oefen alle proef examens na je studeren intensief een keer of wat, de vragen komen schijnbaar wel allemaal terug en dan zeg je.... oh ja dat was hem....
Sterker nog het examen van 5 september 2012 waar ik aan mee gedaan hebt staat in de link hieronder in een examen die al eens geweest is, compleet hetzelfde!!!!
hier kun je proefexamens downloaden:
http://www.ham-radio.nl/examendownloads/examendownloads.html
Had ik die link maar eerder gehad haha!!!!
En als je de leerboeken van de veron hebt.... deze heeft ook nog een boek met 600 vragen.

Suc6.. ik ga volgend jaar weer op en dan lukt het wel!
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: examentips

Berichtdoor edje mee zun petje » 22 sep 2012, 16:21

een van de grote voordelen van radio,
is dat je door een hoop voor oordelen gebaseert op uiterlijk niet beinvloed word.
ik stond er echt van te kijken toen ik 1 keer op de vereniging kwam,
dat de mensen die het meest jeugdig en enthousiast overkwamen op de radio,
eigenlijk de oudere leden waren.
Ik werd er hartelijk ontvangen, ondanks dat er die avond net wat andere belangrijke dingen en gasten waren,
en ik had gelijk de volgende week mn foto op de website.
In het begin vond ik dat ik wat dommig keek op die foto,maar nu, een aantal jaar later,
verwijs ik er nog steeds graag naar als mensen willen weten hoe ik er uit zie.
Ikzelf vind eigenlijk het "mentale"beeld dat je van een radio stem krijgt leuker als mensen in het echt zien.

Groetjes,
Edje.
edje mee zun petje
 

Re: examentips

Berichtdoor -Mark- » 21 okt 2012, 18:43

Ach, ik zag er ook nooit veel heil in, in zo'n clubje.
Toch zit ik er nu een dik jaar bij.
Veron/vrza/beide of geen vereniging, ook luisteramateurs zijn soms aanwezig. Zowel N als F worden gelijk behandeld zonder uitzondering.
Special event stations, MOTA, JOTA, bouwprojecten, velddagen worden door iedereen georganiseerd en door degene die willen deelgenomen.
Maar voornamelijk gezelligheid, wat ouwehoeren, koffie en ervaring delen staat voorop.

Nogmaals, er is GEEN onderscheid tussen (luister)amateurs.... Zoals t hoort.

Mbt het examen verhaal: herhalen.... Veel.
Niet altijd even leuk maar werkt wel het beste.

Ik heb de N na 3,5 week volop had geleerd via DLZA geslaagd met 0 fouten.
Je krijgt t niet voor niets maar het is goed te doen.

Sindsdien ook nooit meer actief op 11 geweest, maar draag ze wel een.warm hart toe.
Heel soms luister ik nog eens mee op de triple.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: examentips

Berichtdoor nl0rpp » 24 okt 2012, 18:57

mas schreef:Hoi,

Ben pas op geweest voor F, helaas 2 vragen teveel fout. Juist de rekenvragen waren allemaal goed maar de vragen die begrip van de materie vragen waren iets minder.
Naja ik was pas 3/4 jaar aan het leren vanuit de veron boeken.
Hier staat niet alle uitleg in helaas, wel het volgende als het om examentips gaat:

Oefen alle proef examens na je studeren intensief een keer of wat, de vragen komen schijnbaar wel allemaal terug en dan zeg je.... oh ja dat was hem....
Sterker nog het examen van 5 september 2012 waar ik aan mee gedaan hebt staat in de link hieronder in een examen die al eens geweest is, compleet hetzelfde!!!!
hier kun je proefexamens downloaden:
http://www.ham-radio.nl/examendownloads/examendownloads.html
Had ik die link maar eerder gehad haha!!!!
En als je de leerboeken van de veron hebt.... deze heeft ook nog een boek met 600 vragen.

Suc6.. ik ga volgend jaar weer op en dan lukt het wel!



De tips die Mas geeft heb je wat aan. Ik heb eerst op een cursus gezeten maar dat werd hem simpelweg niet,vragen die ik stelde aan de cursusgever werden niet echt goed uitgelegd dus besloot ik het zelf te doen.Zelf heb ik wel een electronica-achtergrond en zo ben ik met het Veron-boek begonnen en N- en C-examen gedaan in 1997.
Paar uurtjes in de avond leren en tijdens het werk las ik in de pauzes de examens door,dan maar even minder QRV op 86,45 en 11 meter maar dat heeft zich wel goed uitbetaald.
Als je echt de ambitie hebt kan je het gewoon allemaal hebben want mensen met minder hersencellen als ik (ik heb er al niet veel) hebben het ook tot PA gebracht want we hadden ook toen te maken met de morseproef.
Om de vergunning te halen hebben sommigen wat meer begeleiding nodig als een ander maar waar een wil is een weg.
Ik las ergens iets over spiekbriefjes maar ja .... de puberteit hebben we allemaal gehad denk ik en als je in de droge stof verdiept en de examenopgaves maakt dan lukt het zeker.
Ik had daar ook geen andermans- of niet bestaande call voor nodig om de amateursport te bedrijven want het is gewoon leuk om met je eigengehaalde roepletters je DX of wat dan ook te werken.

Sommige clubs hebben inderdaad een tamelijk gesloten karakter als je je laat zien of een harde kern,dat is inderdaad weinig uitnodigend.
Zelf ben ik lid van een club met een open karakter waar iedereen gelijk is , of je nu een luisteramateur bent , N- of F-vergunninghouder.
Je hebt eenmaal dezelfde hobby en dat is het grondbeginsel van gelijkheid.

En mas..... ik wens je succes met je examen,als je nu 2 fout teveel hebt dan heb je de volgende keer de jackpot. :wink:
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: examentips

Berichtdoor mas » 01 nov 2012, 16:49

Jep :) volgende keer haal ik het zeker.
Ik ben nu aan het leren via de DLZA cursus.... daarna moet het echt lukken.
Als ik het F papiertje heb ga ik een cw cursus doen, ha! dan kan ik leuk meedoen dacht ik..

groeten mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: examentips

Berichtdoor MikeBravo » 10 nov 2012, 19:29

Vandaag het N-examen van septenber j.l eens gemaakt en ik was gezakt met 16 fouten als het een echt examen was geweest. Ok, 7x waren zg domme fouten. En dat na wat herhaalwerk na 12 jaar geleden geslaagd te zijn.
Ik moet het N gebeuren wel weer onder de knie krijgen als ik verder wil met de F-stof.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Vorige

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten