Pagina 1 van 1

Quad band transceiver

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 20:08
door Little White Eagle
Een quad band transceiver voor in de 4x4 off-road auto lijkt me wel wat.
Bakkies in die categorie auto's zijn nog altijd zeer populair. Erg handig om mee te communiceren als je in een groepverband rijdt en vooral erg goedkoop in het buitenland. PMR(446) werkt ook zeer goed voor de korte afstand en wordt ook veel gebruikt.

En daar heb je het. Daarmee heb ik dus 2 apparaten in de auto en met een beetje pech LPD er ook bij.
Aangezien ik niets wil missen en niet iedereen zover krijg op 1 soort apparaat te nemen kom ik bij een quad band transceiver uit.

Zou de TYT TH-9800 geschikt zijn voor deze toepassing?

Voordelen die ik zo snel zie:

Afneembaar front, basisunit is op een andere plek te plaatsen.
Linker en rechter bediening. Dus gebruik van 2 banden makkelijk gelijktijdig mogelijk(in mijn geval 27mc en PMR446).
Goedkoop(rond de 180 euro).
Vermogen makkelijk laag instelbaar om andere niet tot overlast te zijn.
Vermogen makkelijk te verhogen in het buitenland of in noodgevallen.
Programmeerbaar via USB

Nadelen:

Zend niet uit op de 10/11 meter band op AM.
Een nieuwe quad band antenne nodig.

Iemand deze ervaringen met de TYT TH-9800?
Andere voordelen?
Nadelen?
Goedkopere alternatieven in 1 apparaat?

Alvast bedankt weer voor jullie hulp.

Re: Quad band transceiver

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 20:33
door 19-DT-170
Nadelen: * Het vermogen is te hoog voor de LPD/PMR frequenties waardoor de kans groot is dat je andere gebruikers stoort.
* Deze transceiver mag je werkend in bezit hebben zonder vergunning. In Nederland kun je bij constatering een boete krijgen die kan oplopen tot € 30.000,-
In Nederland is de overheid nog coulant. In het buitenland zijn ze wat minder coulant. In sommige gevallen kun je zelfs celstraf krijgen.

Alternatieven: Je hebt apparatuur waar LPD/PMR ingebouwd zit in één apparaat.
Dan heb je nog twee apparaten nodig. LPD/PMR en een 27MC. Beter dan drie.

Re: Quad band transceiver

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 20:55
door president- mckinley
Ik heb zo een toestel, en werkt ook op de 11 meter met FM, kan AM ontvangen.
doet wat je denkt wat het moet doen, heb deze gekozen omdat het de enigste was welke ook kon zenden op de 11 meter.
De andere banden is een machtiging voor nodig, en ik zou deze ook willen adviseren om te hebben.
Anders heb je wel heel banden waar je niets mee mag.
Een N is voldoende om te rechtvaardigen waarom je deze in je auto hebt.

Theo

Re: Quad band transceiver

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 22:46
door Little White Eagle
Bedankt voor de reactie's dusver. Stof om over na te denken.

Zou het een idee zijn om de antenne te beperken waardoor het vermogen afneemt?
Regelgeving van het desbetreffende land bepaalt dan de sprietkeuze.
Afknijpen is uiteraard niet ideaal maar andere tot overlast zijn vanwege een te hoog vermogen zeer zeker niet.

Maar wellicht is het vermogen softwarematig nog omlaag te schroeven?
0,5 voor PMR en 4 voor de 11 meter is ruim voldoende. Zo heel groot zijn de afstanden vaak niet.
Overige banden softwarematig uitschakelen?

Re: Quad band transceiver

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 23:16
door jcva
Dan nog mag je ze niet gebruiken voor deze toepassing. Geen typegoedkeuring voor Lpd, Pmr en 27Mhz.
In bezit hebben mag maar je mag het niet aangesloten hebben. Softwarematig begrenzen (als dat al kan) is niet voldoende. Worden ze niet legaal van.
Deze sets mogen alleen gebruikt worden door amateurs met een N of F licentie, en dan alleen op 2M (144, 146Mhz) en 70 CM (430, 440 Mhz) en in het geval van een N amateur met maximaal 25W.
Ook een amateur mag hiermee niet op Pmr uitkomen, dat is 446Mhz. Ook niet op 27Mhz. Lpd valt binnen de 70Cm band.
De kans op controle zal in Nederland niet heel groot zijn, in het buitenland wellicht wel.
Maar als je gepakt wordt kan het zo maar een kostbare aangelegenheid worden.
Antenne beperken heeft ook weinig zin.

Kortom, leuk idee maar het mag niet.

Jcva