Risico's van het piraten op amateurbanden

Voor alle vragen over HF-Sets, 2 en 70 en andere zenders waar een licentie voor nodig is.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Berichtdoor 16AT101 » 29 dec 2007, 20:59

Hij mag ook altijd mijn FT-847 overkopen. Dat kost je net iets meer dan 1k€. Of is dit te gevaarlijk, heren? :)
16AT101
 

Berichtdoor Columbus » 29 dec 2007, 21:11

......FT-847 ook leuk! Wordt alleen iets langer sparen.

......en gevaarlijk? Ach, er vallen dagelijks meer doden in het verkeer dan in een jaar door onjuist frequentiegebruik :wink:
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re:

Berichtdoor Macgyver » 31 dec 2007, 18:49

ik zat gisteren op 439.000 tot 440.000 en ergens tussen 439.nog wat hoorde ik iemand praten e zijn call zeggen maar die ferquentie is toch geen amateur gebied of reapeters? ik dachtdat zend amateurs op de 430.000 zaten ? mvg:Riccardo.

ps: ik heb er geen 175.0hertz in zitten kan ik dan de reapeter niet openen, ? en kan ik dat er via iets bij laten zetten ? alvast bedankt mvg:Riccardo.
Macgyver
 

Berichtdoor 16AT101 » 31 dec 2007, 19:53

70cm is 430 tot 440. :roll:
16AT101
 

Re:

Berichtdoor Macgyver » 31 dec 2007, 20:52

hallo, oke bedankt dan weet ik dat ik daar niet op mag praten, wel zo handig om dat te weten, :D weet u mischien ook hoe ik op de 2meter band op 145.712.5 de reapeter kan openen met pieptoontjes? ik heb een yaesu ft7800E en daar wil ik de reapeter openen, met dat je die pieptoontjes hoort, hoe moet ik dit instellen? ik kan iets met shift doen en met hertz instellen alleen 1750 hertz staat er niet tussen, heb het een en ander geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar, iemand een idee? alvast bedankt.
mvg:Riccardo
Macgyver
 

Re:

Berichtdoor Macgyver » 01 jan 2008, 21:07

weet niemand hoe ik op de 2meter band, de reapeter kan openen, met de yaesu ft7800E. ?? mvg:Riccardo.
Macgyver
 

Berichtdoor jcva » 02 jan 2008, 00:46

Ja dat wel maar ook dat is een amateurband, net als de 70 cm.

Ik vraag me af of jij een machtiging hebt, waarschijnlijk niet en wat je met jouw setje van plan bent.
Het is een leuk setje maar als 27 Mhz-er heb je er helemaal niks aan.

Hooguit na modificatie wat rommelen op de PMR frequenties, lpd zou ik maar niet doen wat dat valt binnen de 70 cm band en als je daar dan zo gaat rommelen met te veel vermogen verwacht ik niet dat men gelukkig van je word.

Mijn vraag aan jou is wat wil je er precies mee, wat is de reden van koop geweest??
Is jouw antenne wel geschikt voor dit soort freq want een 27 Mhz antenne voldoet absoluut niet en daarmee sloop je de set.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re:

Berichtdoor Macgyver » 02 jan 2008, 01:00

hallo nou ja daar sloop je hem mee dat valt mee want ik heb daar een diamond x-300 dualband 2m/70cm antenne voor die op de yaesu ft7800E staat aangesloten en ja wat ik er mee wil is plezier, van hebben, en praten op de 70cm vrije ferquenties en op de pmr band,praten als waarde is deze set alleen instelbaar, op, 5watt 10watt 20watt 40watt 50watt en nee ik heb er geen licentie voor en is daarom mijn eigen verandwoordenlijk heid maar ik zou het idd niet leuk vinden als mijn nieuwe set afgepakt werd door het agentschap telecom want ik heb hier zo hard voor moetten spaaren, dus ja, maar verders een leuke set past goed bij me ben er erg tevreden over mvg:Riccardo.
Macgyver
 

Berichtdoor jcva » 02 jan 2008, 01:16

Een Diamond x300 voldoet voor de 2 en 70, de pmr zal ook nog wel lukken maar neem van mij aan dat je het beter kunt laten, zeker in Zaandam.

Er word al sinds lange tijd geziekt op de 2 meter repeater daar en iedereen staat op scherp, kwestie van tijd voor dat dit uit de hand loopt, vul zelf de rest maar in.

Ik weet ook niet wat je op die pmr of lpd wil, is allemaal Fm en op die frequenties is een fatsoenlijke dx vaak onmogelijk, zijn de condities er wel dan zit iedereen met een beam te werken en dan blazen ze je volledig van de band af, 27 Mhz doet het dan veel beter.

Onzinnig de repeaters openen is ook zoiets, je bereikt er niks mee.

Ik heb eens rondgekelen op dit forum, je stelt vragen (is op zich goed) maar je begrijpt de materie totaal niet, verder is er al een paar keer aan je gevraagd leestekens te gebruiken in je text zodat het voor anderen begrijpelijk blijft maar ook daar reageer je totaal niet op.

Kortom, dit geeft ergernis, hier en op de amateurbanden als je er toch mee uit gaat komen.

Ga ook zeker geen zelfverzonnen call gebruiken, iedereen kan zo zien of die bestaat of niet, ik las ergens dat je dat ook deed, kans is groot dat je een call van een ander gebruikt en als men daar achter komt is het hek van de dam.

Dus doe nou verstandig, ga een licentie halen en kom er legaal mee uit of beperk je tot toegestane apparatuur.


jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re:

Berichtdoor Macgyver » 02 jan 2008, 19:10

hallo, hier, was, ik, weer, ja, maar. dat, was. eigenlijk, niet, mijn, vraag, ik, wilde, alleen, weeten, hoe, ik, de, 2meter, band, kan, open. pieppen, wat, zijn, daar, de, instellingen, van. mvg:Riccardo.
Macgyver
 

Berichtdoor Bimmer » 02 jan 2008, 22:09

Dit gaat weer precies dezelfde kant uit als het vorige topic...

@jcva

Wees alstublieft geen moraalridder met: \"Je mag er gewoon niet komen\", vele niet amateurs gebruiken net zo goed de repeaters en banden waar ze niet thuis horen. Maar ook vele amateurs komen op plaatsen waar ze niet mogen werken met een vermogen wat eveneens niet is toegestaan. Dus een uitspraak als: \"haal dan een machtiging\" heeft dan al snel zijn glans verloren.

Was het overigens echt nodig om zo nadrukkelijk te laten weten dat zijn info beschikbaar was op het net? Eenieder die het nog niet wist, of daar geen aanleiding toe zag het op te zoeken weet het nu wel. Ik ben zelf woonachtig in Breda, Breda-noord, Roeselarestraat 421, ik gebruik de repaeters die ik hier kan open krijgen met een zelfverzonnen call. Ga ik nu ook problemen krijgen???
Bimmer
 

Berichtdoor jcva » 02 jan 2008, 22:36

Dat risico loop je, met een beetje geluk bestaat die call niet maar de kans is ook groot dat je een call gebruikt van een amateur, die zal niet blij zijn, wat er uit voortkomt??
Verzin dat zelf maar.

Het is zo simpel, als \"piraat\" als je dat zo wilt noemen zijn er mogelijkheden genoeg buiten de amateurbanden om dat weet ook iedereen.
Blijf dan ook van de amateurbanden af, een weldenkende amateur zal je daar ook op wijzen en verder geen verbinding met je maken, dit kan hem zelf zijn machtiging kosten.
Op 70cm (lpd) is dat niet te controleren maar daarbuiten wel.
Dat er ook amateurs zijn die buiten de banden zenden weet ik maar over het algemeen vallen ze daar niemend mee lastig (uitzonderingen zijn er altijd)
Wat je doet moet je zelf weten maar personen zoals onze vriend rico weet gewoon niet waar hij mee bezig is en dat is riskant, er zijn veel meer gebruikers van de frequenties dan amateurs en \" piraten\" , de kans is dan ook groot dat je die stoort, met alle gevolgen van dien.

In een andere posting vraagt hij of er een lineair is voor 27Mhz van 1 kilowatt, had hij rond gekeken dan had hij dit geweten.
Ja die bestaan en nee je hebt ze niet nodig, een GPA brand af met dat soort vermogen (als het er al uitkomt) en op 27Mhz heb je nu wenig aan dat vermogen.

99% van de tijd zit de band dicht en dat duurt nog wel enige jaren (uitzonderingen daargelaten)
Zelfs met 1KW haal je geen fatsoenlijke dx en als de band wel open is heb je het ook niet nodig, dan doe je met 5W de hele wereld.
Men kan zich beter iets meer in de materie verdiepen in plaats van zinloos geld uit te geven.

Met een goede antenne haal je meer rendement voor minder geld en het stoort ook nog eens veel minder.

Dat hij die yaesu houd?? mag hij zelf weten, luisteren kan ook altijd maar dat had ook voor minder geld gekund.

Repeaters openen?? simpel, als je de gebruiksaanwijzing kunt lezen en het is hem al een paar keer verteld maar het lukt hem niet.
Ga je gang zou ik zeggen en zeker in Zaandam, ik zie er de lol niet van in, ik gebruik die dingen nagenoeg nooit, heb het niet nodig om een fatsoenlijke verbinding op te zetten, zelfs niet nu er alleen maar een simpele Diamond X500 op het dak staat.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Berichtdoor Bimmer » 10 jan 2008, 02:34

[Edit: In overleg het bericht van NL1ZZE terug geplaatst. Bericht is aangepast, ondanks dat je het ergens niet mee eens bent kan je dit ALTIJD netjes verwoorden - Tincu]

NL1ZZE schreef:Ja ik ben het 100% met JCVA eens!

Dit gaat nergens over en ik heb zelf ook totaal geen zin om uit te leggen met welke tone je die 2 meter repeaters moet openen.. De laatste tijd word er zowieso al ontzettend veel gegalt op de amateur banden (met name 2 meter en 70 Cm) en er zijn al een hoop repeaters uit de lucht gehaald door het AT doordat meestal piraten die zonder call, uren over die relais zitten de slap ouwehoeren.. Op deze manier word het hele gebeuren langzaam naar de klote geholpen en daar heeft niemand wat aan.. Als je zo graag op die repeaters wil werken bestel van bij de http://www.veron.nl of http://www.vrza.nl een cursusboek voor Novice of meld je aan bij de http://www.delta-india-golf.com groep zodat je via Teamspeak een mondelinge cursus kan doen.. Zo simpel is het.. en hou het anders gewoon bij 11 meter / lpd / pmr..

Ik ben zelf ook CB'er in hard en nieren maar hou het gewoon op de vrije banden..

Martijn 19OK007 / PD2NLX


Offtopic berichten verwijderd en even op slot
Bimmer
 


Keer terug naar Transceivers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten