Yaesu FT-817 ND

Voor alle vragen over HF-Sets, 2 en 70 en andere zenders waar een licentie voor nodig is.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Ernst » 12 jun 2009, 20:18

hoe bevalt de Yaesu FT-817 ND radio eigenlijk tov een gewone am/fm/ ssb bak? zoals een magnum of albrecht
deze radio zit kwa prijs zowat op die van een 27mc bak

wie heeft ervaring met deze radio v9oordelen /nadelen etc
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 12 jun 2009, 20:39

Voor iemand met grote vingers is het wat lastig met de bediening. Ik vindt het verder een fijne set ,maar die is wel qrp /5 watt .Voordeel alle banden HF 2m 70cm zit er op in all-mode, compact,portable,nadeel het is maar 5 Watt PEP .Maar dat vindt ik niet zo erg .Heb er leuke verbindingen mee gemaakt.
Laatst bijgewerkt door 19-AT-068 Frank op 12 jun 2009, 21:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor marcovp » 12 jun 2009, 20:54

Ik heb het grotere broertje, namelijk de 857d. Hele fijne zender. Ik heb de 40 kanalen er standaard in staan. Als extra staan ook de PMR en LPD kanalen erin. Dat is voor mij het grote voordeel t.o.v van een "gewone" 27 mc bak. Ik heb geen vergelijkinsgmateriaal met een andere bak. Ik ben nu bezig met Ham Radio Deluxe.Je bestuurt de hele zender dan via de PC. Je hebt dan in ieder geval geen last van kleine knopjes en dubbele menu's.

Het voordeel van de 817 is dat je er een accu in kan stoppen. Je bent dan erg mobiel.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor 19DT2120 » 12 jun 2009, 22:47

Zoals mijn avatar laat zien heb ik weer de nog iets grotere broer de 897 waarbij de voeding is ingebouwd en zou ook nog een paar accupacks in kunnen bouwen zo dat hij echt portable is.
De 817 is echt een leuk setje met een hoop mogelijkheden,de enige nadelen kunnen zijn: het vermogen en het bedienings gemak.Maar die problemen zijn op te lossen door een linear en een catkabel met HRD te gebruiken.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Ernst » 13 jun 2009, 00:19

vermogen lijkt me geen probleem ... voor mij is 5 watt meer dan genoeg
voo 499 heb je er eenje met accu erbij.. jhdetect heeft ze staan

in verhouding met een 27mcbak spotgoedkoop
Laatst bijgewerkt door Ernst op 14 jun 2009, 16:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Columbus » 13 jun 2009, 10:36

De 817 is een aanrader. Ik heb er niet zelf een maar wel mee gewerkt op een velddag. Ja, er zitten veel menuutjes in, maar dat went snel en als je die eenmaal naar je zin hebt ingesteld, verander je er toch niet veel meer aan.

Kijk ook een op Youtube: je vindt daar meerdere filmpjes van mensen die de 817 gebruiken om ergens in de bergen qrp te werken.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Ernst » 13 jun 2009, 20:23

ik heb op youtube ff gekeken.. ik heb fm/am mogen aanschouwen alsook ssb
een regulier 27mc bakkie met toeters en bellen vallen er bij in het niet
Ik had dat niet verwacht.....als je een magnum s9 koopt.... voor iets meer heb je gewoon alles :)

bedankt voor de info
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor marcovp » 14 jun 2009, 11:08

Ik heb voor mijn 857 een koffer gemaakt zodat ik hem makkelijk van huis mee kan nemen de auto in. Onderweg naar het werk kan ik hem dan gebruiken om met een collega op de PMR kanalen te babbelen. Dat is wel een groot voordeel van deze zenders.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Ernst » 14 jun 2009, 22:17

ik zie ook dat je voor in portable modus leuke allband sprietantennes te verkrijgen zijn

werkt dat nog een beetje?
en hoe zit dat met de swr?
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Columbus » 22 jun 2009, 13:50

De 817 kent inderdaad wat leuke antenne opties. Maar zoals gebruikelijk: hoe korter de antenne hoe minder het uiteindelijke resultaat. Natuurlijk kan je onder goede condities met een klein antennetje en 5 wattjes de hele wereld draaien. Maar als je bedoeling is om door pile-ups heen te breken gaat je dat niet lukken met deze antennetjes.

Als je op HF wil werken met een 817 dan zijn er betere alternatieven. Afhankelijk van wat je wilt zou je kunnen gaan voor een simpele draadantenne (een G5RV span je makkelijk weg) of misschien wil je wel gaan voor een vakantiedipool. Het merk buddipole heeft een goed verzorgd, gemakkelijk mee te nemen exemplaar. Je zou ook eens kunnen experimenteren met de 'vakantie-antenne' die op dit moment wordt aangeboden door transonic-electronics. Ik heb zelf geen ervaring met die antenne, en is natuurlijk gezien zijn grootte ook een compromis, maar voor 8 tientjes wellicht de moeite van het proberen waard. Kan je toch horizontaal gepolariseerd bij de caravan uitkomen... :)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Remco Rozenburg » 22 jun 2009, 15:23

FT-817ND is absoluut een aanrader! Heb er zelf regelmatig mee gewerkt en nog getwijfeld om hem ook aan te schaffen (heb al een 857D).
OK de toetsen zijn wat klein en je moet even tijd investeren in de menustructuur om e.e.a. in te richten maar dan heb je ook echt een leuk toestel.

In de auto gebruik ik als mobiele antenne de Outback 1899 met zeer goede resultaten, basis heb ik niets meer staan.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Ernst » 23 jun 2009, 01:23

klinkt allemaal positief :)

de set is bedoeld (gezien de omgeving hier ivm onweer die altijd hier 5 meter verderop in de greppel slaat) binnenshuis een beetje te gebruiken .. of in de tuin...
beetje kleppen met lui uit de buurt en weer eens neuzen op de 555
het mooie er van is dat er ssb op zit (had altijd een dragon porto willen hebben)
en nu om lekker te kunnen luisteren op de amateurbanden en toch gebruik kunen maken van de 11 meterband..
geen apparte ontvanger meer nodig .. geen lpd en of pmr meer nodig... lincoln overbodig (de chipswitch addons zitten besloten in de yeasu).. en dat alles portable

luisteren op de amateurbanden doe ik al jaren ... ik ben niet gemotiveerd om een examen te doen.... ... en een antenne installatie naast het huis te zetten is ook geen pre maar alles lekker in 1 apparaat en nog mobiel ook.. ik had de porto mee genomen naar zeeland laatst en had gewoon verbinding met engeland.op fm gemoduleerd op kanaal 39 (jaja een sept porto) ...
ben voorstander van qrp spul.... en alles in 1 ...
ik kan een nieuweset kopen in de winkel ... zitten sprieten bij voor alle banden accupack en de benodigde aansluitsnoeren voor 499 (modificeren is gratis)
geen geld voor zo'n set..en met dit in het achterhoofd is het gewoon zondegeld om een gewone 11 meter ssb bak te kopen
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 23 jun 2009, 07:03

Ernst weet je het zeker dat er een ant. bij zit voor "alle" banden :?: Normaal zit er een spriet bij die je kunt gebruiken op 2 meter en 70 cm of voor de 6 meter ,dus geen HF :!:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor Ernst » 23 jun 2009, 16:51

ik heb even gekeken en je hebt gelijk

ik zal er dan zon multiband antenne aan moeten schaffen... heb er al wat over gelezenmaar ben er nog niet uit welke
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Yaesu FT-817 ND

Berichtdoor messentrekker » 10 sep 2009, 19:02

en is het nog wat geworden met het aanschaffen of zelf bouwen van een ant. ??

ik ga hopelijk binnekort mn Novice halen .. en heb de 817 nd al besteld .

ik bouw denk ik een oud gpa antenne om tot multiband vertical .

groeten .
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Volgende

Keer terug naar Transceivers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten