Kenwood TS-430S

Voor alle vragen over HF-Sets, 2 en 70 en andere zenders waar een licentie voor nodig is.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Kenwood TS-430S

Berichtdoor cargo1 » 07 dec 2013, 17:40

Ik kocht onlangs een Kenwood TS-430S en heb gemerkt dat hij tijdens het scannen nooit stopt op een kanaal waar toch ontvangst is, zelfs met de squels open stopt hij nog niet. Kan iemand mij zeggen of dit normaal is of wat ik moet doen om hem toch te laten stoppen op bezette kanalen.
Grts Cargo
cargo1
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 dec 2012, 09:17

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor plientjebr » 07 dec 2013, 19:45

Ik heb hier een bak staan (geen Kenwood) die ook niet stopt met scannen.
Zo heb ik ook een walkie talkie die ook niet stopt, ondanks dat je wat hoort.
Ik heb het gevoel of idee dat de ontvangst dan toch niet sterk genoeg is.....

Ben ook zeer nieuwsgierig hoe dit komt,ik vergeet de vraag eigenlijk steeds te stellen.....
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor mas » 03 jan 2014, 11:55

Hoi,

Ik heb pas ook een ts-430s gekocht dat bij het scannen doet hij bij mij ook dus dat is normaal.
Het heeft te maken met welke signaalsterkte de ontvanger nodig heeft om te stoppen, ik geloof dat dit in te stellen is, maar dat zal bij elke zender weer anders zijn of misschien wel niet mogelijk. Dan is het een fabrieksinstelling. Bij de 430s heb ik me daar niet in verdiept.


De mijne heeft echter wat problemen met vermogen,
Op am levert hij 100W, zou max 60 moeten zijn.
Op Fm levert hij 60W, dat mag wel 100 zijn, en ja ik weet dat hij dan warm wordt.
op ssb komt hij maar aan de 60W, dat mag wel 200 pep zijn.
en ik heb pas de vermogen print ge-hersoldeerd hij was ook niet stabiel, maar mijn vermogen stort nog in naar ongeveer 10W.
Het kan zijn dat hij in beveiliging gaat, ondanks dat ik met een atu de antenne 1:1 krijg.

Vraag hoe stel je het vermogen van ssb, am, fm in zodat hij wel het juiste vermogen levert?
Gezien de warmte wilde ik de eindtransistoren ooit vervangen naar 2 2sc2879, die worden dan minder heet en zo kan de set wel 120W op fm, 250W op ssb leveren.
Heeft iemand al eens gelezen over deze modificatie? hij is er wel ik heb wel eens iets gelezen helaas ging die niet op details in.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor cargo1 » 03 jan 2014, 12:21

Hallo iedereen, allen bedankt voor de reactie's en beste wensen voor 2014.
Heb er een fan ingezet maar geen originele en heb alles dan maar verkocht TS + PS.
beste Mas De power kon ik regelen op am/ssb met de mike gain 0 tot 130 watt op fm bleef hij vast op 60 watt
cargo1
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 dec 2012, 09:17

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor 19RE000 » 03 jan 2014, 13:11

mas schreef:Hoi,

Ik heb pas ook een ts-430s gekocht dat bij het scannen doet hij bij mij ook dus dat is normaal.
Het heeft te maken met welke signaalsterkte de ontvanger nodig heeft om te stoppen, ik geloof dat dit in te stellen is, maar dat zal bij elke zender weer anders zijn of misschien wel niet mogelijk. Dan is het een fabrieksinstelling. Bij de 430s heb ik me daar niet in verdiept.


De mijne heeft echter wat problemen met vermogen,
Op am levert hij 100W, zou max 60 moeten zijn.
Op Fm levert hij 60W, dat mag wel 100 zijn, en ja ik weet dat hij dan warm wordt.
op ssb komt hij maar aan de 60W, dat mag wel 200 pep zijn.
en ik heb pas de vermogen print ge-hersoldeerd hij was ook niet stabiel, maar mijn vermogen stort nog in naar ongeveer 10W.
Het kan zijn dat hij in beveiliging gaat, ondanks dat ik met een atu de antenne 1:1 krijg.

Vraag hoe stel je het vermogen van ssb, am, fm in zodat hij wel het juiste vermogen levert?
Gezien de warmte wilde ik de eindtransistoren ooit vervangen naar 2 2sc2879, die worden dan minder heet en zo kan de set wel 120W op fm, 250W op ssb leveren.
Heeft iemand al eens gelezen over deze modificatie? hij is er wel ik heb wel eens iets gelezen helaas ging die niet op details in.



TS430S levert 100 watt in SSB.
Voor PEP moet je een "echte" PEP meter gebruiken, want een normale wattmeter is niet snel genoeg.
FM en AM is normaal met zo'n 50/60 watt voor de TS430S.
Is jouw voeding wel groot genoeg voor de TS430S?
Ook wanneer jij terugwerking/hoogfrequent in de shack hebt krijg je "vreemde" uitlezingen en kan je niet meer aan
op wat jij uitleest.
Het vermogen vergroten naar 250 watt is onverstandig omdat de rest van de transceiver er niet voor geschikt is en er veel te veel warmte vrijkomt
met alle problemen daar weer van.
Ook jouw voeding moet dan weer verdubbeld worden in amperage.
De verhoging van 100 watt naar 200watt levert jou dan ook maar 3dB dus een half s-punt op.
M.a.w een totaal zinloze zaak en niet doen.

Wanneer je de kennis (nog) ontbreekt zou ik hem naar b.v. Leo PA0LMD brengen om opnieuw af te laten regelen,
dat is beter besteed geld dan nieuwe transistoren.
Vergeet dan niet je voeding mee te nemen om die ook te laten controleren.
Leo zit ook regelmatig op Zendamateur.com waar jij ook komt.

Succes.


Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor 19-DT-170 » 03 jan 2014, 14:53

Wat betreft het scanprobleem: De scandrempel stel je in met de squelch..
Dat hij na een paar tellen weer verder gaat met scannen is in te stellen..
Default gaat de set na een paar seconden weer door met scannen, ongeacht of de squelch nog open staat of niet.
Je kunt deze setting veranderen naar "carrier", dwz dat de scanner net zo lang op de frequentie blijft staan
totdat de squelch dichtvalt. Na een paar seconden gaat de scanfunctie dan pas weer verder.
Btw.. Met squelch open werkt de scanner ook.. Hij blijft dan scannen, ongeacht of er een signaal is of niet..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor mas » 03 jan 2014, 15:16

Ok,

Het vermogen zoals ik aangegeven heb schijnt normaal te zijn, behalve dat de set in beveiliging springt ondanks dat de swr 1:1 is.
Helaas ben ik daar nog niet uit...
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor 19RE000 » 03 jan 2014, 15:27

mas schreef:Ok,

Het vermogen zoals ik aangegeven heb schijnt normaal te zijn, behalve dat de set in beveiliging springt ondanks dat de swr 1:1 is.
Helaas ben ik daar nog niet uit...



Dan zou ik toch eens controleren of jij geen terugwerking/hoogfrequent in je shack hebt.
Dat geeft vreemde verschijnselen.

Succes

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor mas » 03 jan 2014, 17:29

Hoi,

Tja heb de eind-print opnieuw gesoldeerd, het vermogen lijkt nu stabiel. Ik heb het een tijdje geprobeerd met dummy en op 20M maar het vermogen blijft nu goed (gemeten op antenne tuner c.a. 60W maar goed dat kan natuurlijk meer zijn op usb die meter is toch niet snel).
Ik heb de ingangs vermogen van de microfoon ook iets lager staan, dus bovenstaande theorie kan misschien ook.... door oversturing...
Nu nog wat aan de ontvangst filters doen 20M ontvangt perfect, maar de rest helaas niet.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor Rene » 03 jan 2014, 18:26

Dat ligt aan rotte relais in de 430 , dat is een veel voorkomende kwaal bij deze inmiddels wat gedateerde trx..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor mas » 04 jan 2014, 09:25

Jep :) ik weet een zender van een jaar of 30-35 heeft zo zijn problemen.
Als het goed is gaat dat vandaag opgelost worden.

Ik ben dan nog op zoek naar een modificatie, waarvan ik weet dat hij bestaat, Om de eindtransistoren te vervangen door 2 2sc2879.
Met deze mod. wordt de zender minder heet en kan hij iets meer vermogen leveren, dan zou hij op fm 100w moeten kunnen leveren en ssb 200w.
Door de zwaardere torren word hij ook minder heet, dan schijnt het mogelijk te zijn met de koeling die hij heeft.
(hij word nu echt niet warm, de koeling is tot dusver niet eens aangegaan haha)
Google leverde slechts een beperkt spaans talig filmpje op helaas.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor 19OK061 » 04 jan 2014, 10:57

Yaesu FT1000mp MarkV (200W) + MD100
yaesu ft100 + FL2277B
Yaesu Ft990 + sp6 + MD 1 + FL2100B
TYT TH-9800 Quadband
Mantova turbo 8
inverted V 45M
End Fed 6M - 80M
4 elem. Yagi vert./hor.
Windom 41.5 meter lang
diamond x30
3 x antenne mast





http://dx27.net/news.php
19OK061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 apr 2013, 11:49

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor mas » 04 jan 2014, 11:49

Staat helaas niet tussen wat ik zoek, de rest was al bekend en het vermogen blijft nog stabiel na het hersolderen van de eind-unit.
Ik kon wel iets vinden over het instellen van het vermogen, op de filterunit.
Iets met vr1 alc en vr3, maar ga niet zo maar even draaien voordat ik iets zeker weet.
blijkt het verder in orde en standaard te zijn moet ik maar eens sparen voor een versterker.....
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor mas » 04 jan 2014, 18:04

Hoi,

Ok mod met de eindtor hou ik voor gezien als ik meer vermogen wil spaar ik wel voor een hf versterker, ik moet dan de at ook vernieuwen de mijne kan max 200w en bij 400w gaat dat niet goed.
Met de 50w die ik nu heb is de at voorlopig meer als voldoende.
Ik heb de relais nu schoon, alleen de 20m werkte prima, nu werkt de rest ook weer goed.
Het maakte een verschil uit van s0 op de meter naar s9 aan ruis op een enkele band, verder zijn de relais in orde en kan ik de transciever als ok beschouwen.
Het blijft verder wel even afwachten of het vermogen blijft werken zoals tot nu toe.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Kenwood TS-430S

Berichtdoor mas » 05 jan 2014, 17:17

Tja na diverse langere testen op dummyload zakte het vermogen weer weg toen kwam er een klein wolkje achteruit bij de eind torren, en vervolgens ging het vermogen weer omhoog.
Wat ik vinden kan is dat probleem terug te vinden in de volgende link:
http://www.g3ynh.info/commercial/TS430.html
Doordat hij warm word zet er wat uit en is het contact van de eind torren niet goed genoeg meer.. even kort gezegd.
Nu nog kijken hoe ik de bias weer reset zoals in het bericht te lezen is.
(was dus gelukkig geen rf in de shack)
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Volgende

Keer terug naar Transceivers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten