Mike repareren

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mike repareren

Berichtdoor Sander93 » 27 feb 2015, 13:05

Ik heb een tweedehands bakkie + mike. Net het bakkie getest met een kennis, ontvangen diet het bakkie wel, maar zenden niet. Hij hoort wel als ik de mike indruk, iets van een ruis.
Nu heb ik de mike opengemaakt en trek ik dit plaatje van de microfoon los, zit helemaal niet vast.
Wil deze nu weer terug solderen, maar waar? Ik zie niet hoe dit gezeten heeft.
Afbeelding

Iemand die dit mij uit kan leggen?
Sander93
 

Re: Mike repareren

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 feb 2015, 13:14

Ik denk dat dat het microfoon element is. En volgens mij is die langwerpige inkeping de plek waar het heeft gezeten.
Ik vermoed dat je dit niet meer aan de praat krijgt, want die elementen zijn zo klein dat er niets te solderen valt.
De draad van het element is een paar tienden van een millimeter dik, en is net lang genoeg als het printplaatje op zijn plek zit.
Trek je het los, breekt de draad, en die krijg je nooit meer goed.
Dat wordt dus een andere microfoon aanschaffen, of bij de electronicaboer even een nieuw microfoonelement halen en in je
microfoon zetten.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mike repareren

Berichtdoor Sander93 » 27 feb 2015, 13:31

19-DT-170 schreef:Ik denk dat dat het microfoon element is. En volgens mij is die langwerpige inkeping de plek waar het heeft gezeten.
Ik vermoed dat je dit niet meer aan de praat krijgt, want die elementen zijn zo klein dat er niets te solderen valt.
De draad van het element is een paar tienden van een millimeter dik, en is net lang genoeg als het printplaatje op zijn plek zit.
Trek je het los, breekt de draad, en die krijg je nooit meer goed.
Dat wordt dus een andere microfoon aanschaffen, of bij de electronicaboer even een nieuw microfoonelement halen en in je
microfoon zetten.


Kan ik daar dit voor gebruiken: https://www.conrad.nl/nl/microfooneleme ... 10626.html
Welke spanning heeft hij nodig?

Edit: deze heeft de juiste diameter: https://www.conrad.nl/nl/keramische-mic ... 02015.html
Gaat dat werken?
Sander93
 

Re: Mike repareren

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 feb 2015, 14:03

Ik kan aan de hand van de foto die je gemaakt hebt niet direct bepalen of het een electret of een "normale" microfoon is.
Een electret heeft spanning nodig, een "gewone" microfoon niet.
Als de tweede de diameter heeft die in je microfoon past, dan zal het waarschijnlijk een gewone microfoon zijn,
en heeft het element geen spanning nodig.

Ik weet niet of het verstandig is een element bij Conrad te bestellen.
De minimale order moet 25 euro zijn, anders betaal je je blauw aan verzendkosten.
Wellicht kun je beter op marktplaats of iets dergelijks voor een 2e hands microfoon kijken.
Voor max 10 euro moet je toch wel al een hele luxe handknijper kunnen vinden denk ik.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mike repareren

Berichtdoor Sander93 » 27 feb 2015, 14:06

19-DT-170 schreef:Ik kan aan de hand van de foto die je gemaakt hebt niet direct bepalen of het een electret of een "normale" microfoon is.
Een electret heeft spanning nodig, een "gewone" microfoon niet.
Als de tweede de diameter heeft die in je microfoon past, dan zal het waarschijnlijk een gewone microfoon zijn,
en heeft het element geen spanning nodig.

Ik weet niet of het verstandig is een element bij Conrad te bestellen.
De minimale order moet 25 euro zijn, anders betaal je je blauw aan verzendkosten.
Wellicht kun je beter op marktplaats of iets dergelijks voor een 2e hands microfoon kijken.
Voor max 10 euro moet je toch wel al een hele luxe handknijper kunnen vinden denk ik.


Ik zit nu te twijfelen of het de mic wel is. Die kennis en ik hadden de mic omgeruild en die van hem deed het ook niet goed op mijn bakkie, tenminste hij zend dan al zonden te knijpen en als je knijp zend hij niet. Alsof de draadjes verwisseld zitten in het bakkie?
Al met al is die mic toch al stuk. Misschien beter een ander bakkie kopen...
Sander93
 

Re: Mike repareren

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 feb 2015, 14:59

Helaas is er geen standaard aansluitschema voor een microfoon.
Alhoewel de meesten dezelfde connector hebben,
heeft elke fabrikant zijn microfoons anders aangesloten.
Je kunt dus niet zomaar even een microfoon van een ander bakje afschroeven en op je eigen bakje
proberen, of het moeten twee identieke toestellen zijn.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mike repareren

Berichtdoor cb1gwn » 12 maart 2015, 12:20

ik zie het probleem niet? Ontvangen doet het, zenden doet het ook alleen geen modulatie.
Gewoon een ander mic-element er in solderen en het moet weer werken.
Even langs de kringloop en daar een no-budget microfoon kopen en daar het mic element uithalen is waarschijnlijk het goedkoopst.

Inmiddels heb je natuurlijk een andere mike maar een handmike is nooit 'beyond repair'.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron