Vervangers ERF230 & ERF7530 Magnum Omega force S45 + RFX75

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vervangers ERF230 & ERF7530 Magnum Omega force S45 + RFX75

Berichtdoor mas » 07 maart 2015, 12:45

Hoi allemaal,

Een bekende van mij heeft een Magnum Omega forcw s45, deze heeft de RFX 75 module er op staan.
Hij kwam gister bij me met het volgende probleem:
Na 1 uur zenden werd hij te heet en blaasde hij de mosfets op.
Hij had hem laten repareren bij een andere zendamateur die had een nieuwe module er op gezet.
Vervolgens na 1 uur zenden weer opgeblazen.
Ik vond het een beetje duur om hem een nieuwe module te laten kopen, die na 1 uur weer opgeblazen is en ben nu voor hem bezig om het goed en goedkoop te kunnen repareren.
Als eerste heb ik een massa probleem gezien, dat is snel op te lossen en kost niets.
nu ben ik aan het zoeken op de mosfets, ik zie dat hier vrij hoge prijzen voor worden gehanteerd en ben nu aan het zoeken naar vervangers die hetzelfde doen maar minder kosten.
Er zitten 2 mosfets op de eerste ERF 2030 (ongeveer €3,50), een goede vervanger IRF520 of IRF510 (tussen €0,70 en €2,-) lijkt me , corrigeer me als ik het mis heb.
Nu de ERF7530 die ongeveer €15,- kost, ik heb hier niet echt een vergelijk mosfet voor gevonden, mede dankzij het niet vinden van een deugdelijke datasheed.
Misschien de IRF730 (€2,28). Dan is hij mooi klaar voor onder €5,- in plaats van ongeveer 50,- voor de module of €20,- aan fets.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Vervangers ERF230 & ERF7530 Magnum Omega force S45 + RFX

Berichtdoor desperado » 10 maart 2015, 13:00

Dat massaprobleem kan een oscillerende eindtrap hebben veroorzaakt. Bleef bij SSB het vermogen soms hangen? Maar misschien een open deur intrappen, voor je deze reparatie uitvoert, heb je gekeken naar de antenne situatie? Je bent met aardig wat vermogen bezig en hebt maar een klein koel blok. Als er een misaanpassing is en deze amateur vol vermogen draait op FM, dan kan het koelblok goed heet worden. Bij veel amateurs moet altijd de laatste milliwatt uit de eindtrap geperst worden en dat vinden halfgeleiders meestal niet prettig. Omdat je steeds spreekt over een uur zenden, lijkt me dit een meer realistische oorzaak. Er is ook niet voor niets een fan-unit te koop voor deze module.

Ik heb ooit eens een draaideur reparatie gehad. De set kwam steeds terug met een uitgebrande eindtrap. Natuurlijk was de reparateur de schuldige, hij maakte het spul niet goed hoorde je dan op de band. Elke keer verliet de set in prima conditie de werkplaats, optimaal afgeregeld op een nette 80% van het maximum vermogen. Ik kwam er later achter wat het eerste was dat deze knoemateur (= knoeier amateur) deed. Meteen thuis de deksels eraf, alles op maximum draaien, om vervolgens langdurig full power FM op een slechte antenne te zetten. En het maar gek vinden dat alles zwart werd bij de eindtrap in die set!!!
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Vervangers ERF230 & ERF7530 Magnum Omega force S45 + RFX

Berichtdoor mas » 10 maart 2015, 20:54

Tja, even een antwoord op de vragen :-)
Antenne van hem is prima, maar ik zie dat er teveel vermogen uitgeperst werd de dead key stond op een watje of 40.
Nou dat is toch echt veel te hoog, hij wilde niet wachten op dat ik voor de zware mosfet iets vervangends vond en heeft een nieuwe module besteld.
Tja verder heeft hij de koeling/fan er op staan.
Ik mag de oude module houden, en ga kijken wat er mee te doen valt, misschien wel interessant als ik voor de ERF7530 een vervanger weet.
Verder als de nieuwe module er in zit stel ik hem af op dead key/draaggolf 15W dan gaat het wel goed en blaast hij de boel niet meer op.
Het massa probleem zit hem trouwens in 1 schroefje, die vervangen voor een schroef met nikkel of van messing is probleem opgelost.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Vervangers ERF230 & ERF7530 Magnum Omega force S45 + RFX

Berichtdoor mas » 13 maart 2015, 16:17

Na even zoeken kom ik uit op de volgende 2 mogelijke vervangers:

IRFP150 en IRFP250 voor ongeveer €3,50
Mochten deze kunnen dan is het erg goedkoop de module geheel zelf te bouwen voor erg weinig geld.
De IRFP250 zou geloof ik zelfs meer aankunnen, echter ben ik nog niet helemaal zeker.
Als iemand er mee aan het proberen gaat en het lukt lees ik het hier graag.........
Ik ga morgen van de persoon waar ik het over had, de zender repareren, de oude module mag ik houden.
Mocht niemand aan het testen ga doe ik het misschien daar mee, heb er helaas geen zender voor liggen om mee te testen...
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten