PLC? of Zonnepanelen? storing?

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

PLC? of Zonnepanelen? storing?

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 07 jan 2024, 20:42

Sinds de corona tijd ben ik weer een beetje actief met CB radio, zendbakjes spul uit mijn jeugd opknappen en verzamelen. Er is redelijk veel activiteit overdags en in de avond, leuk om met thuiswerken aan te hebben en beetje te luisteren en af en toe een praatje. Echter heb ik sinds een paar maanden (winter?) met name overdag plots een flinke basis ruis toename op al mijn bakjes, RF noise. De piek zit op kanaal 10-11, waar de meter klem in de hoek wordt geduwd. Op AM hoor je daarbij ook op alle 40 kanalen een in de verte hoge een vervormde hoge piep meekomen in de ruis, waardoor uitluisteren naar verre stations eigenlijk onmogelijk is. Later op de avond of vroeg in de ochtend is het niet aanwezig. Ferrietkernen, filters ertussen, RF choke, niets helpt.

We hebben sinds een jaar in ons blok in de straat (rijtjeshuis) een aantal nieuwe buurtjes (piepjong startende gezinnen) die continue aan het verbouwen zijn en aanpassingen op alle vlakken (warmtepomp, zonnepanelen, elektrische auto, ongetwijfeld vele wireless internet spul etc) aanpassingen laten doen, dus ik denk dat daar de oorzaak ligt... Is dit de zgn PLC storing? kan het ook van de zonnepanelen elektronica afkomen?
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: PLC? of Zonnepanelen? storing?

Berichtdoor Wimpie » 07 jan 2024, 21:19

Als het er met zon/daglicht wel is, en tijdens donker niet, dan is de kans groot dat het van PV energiesystemen komt.

Kun je luisteren tussen 27.900 en 28.100 MHz? Zo ja, als je in frequentie omhoog gaat van 27.9 richting 28.0 en er voorbij, en je hoort/ziet de storing dan afnemen, dan heb je in ieder geval ook te maken met PLC. PLC is in de amateurbanden "genotched" zodat het weinig stoort in de amateurbanden.

Als die storing inderdaad op de antenne binnenkomt, en het komt niet van jezelf, dan kun je er weinig tot niets aan doen zonder wat te veranderen aan de storende bron(nen).

De manier waarop de emissie op HF in diverse normen is gespecifieerd, maakt het lastig om aan de hand van meting van buiten het gebouw aan te kunnen tonen dat een systeem teveel ruis produceert.

De kans bestaat dat het van verschillende bronnen komt. Je kunt met iets draagbaars en een loopantenne in de buurt rond gaan lopen om te kijken of er een dominante bron is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten