ANTENNE ANALYZER

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 nov 2009, 13:20

Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 04 feb 2010, 10:46

Ik heb ook een analyzer gebouwd .
Alleen stuit ik tegen een probleem aan , wat misschien normaal is.
Ik heb last van freq. drift , dwz dat hij over een paar mhz schuift als ik deze heb ingesteld.
Ik kan regelen van 3 tot ruim 30 mhz , maar hij blijft als ik hem op bv 27.205 afstel fietst hij rustig 1 mhz up/down.
Mijn stab. geeft netjes 6 volt af , en heb mijn ic afgedekt met een druppel lijm.
Dat laatste had ik gedaan om te kijken of hij daar stabieler van werd , niet dus.
De tijd dat mijn analyzer stabiel staat is een sec of 5 , en daarna loopt deze weg.
Hij is nog in testfase , maar er zitten nu korte draadjes aan.
Naar de counter zit een stukje coax .

Het schema wat ik heb gebruikt is deze met de nieuwe meetbrug.
http://pa-11019.blogspot.com/

Als het driften normaal is heb ik daar vrede mee .
Het gaat om korte metingen , en is dus niet bedoeld om uren lang op 1 freq stabiel te ruizen.
De tijd dat mijn analyzer stabiel staat is een sec of 5 , en daarna loopt deze weg.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor PowerCorsa » 04 feb 2010, 11:37

Het lijkt me niet normaal dat een resonatie kring van z'n frequentie af gaat.
Maar wat voor een weerstanden heb je eigenlijk gebruikt? koolstof (5%) of metaalfilm (1% en lager)
En heb je voldoende massa vlak om de print?

Een druppel lijm gaat btw niet helpen als afscherming, om dit voor elkaar te krijgen zal er iets van metaal in moeten zitten. Maar dit wil je niet omdat dit natuurlijk geleidend is :wink:
PowerCorsa
 

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 04 feb 2010, 12:41

Ik heb kool weerstanden gebruikt.
Hij is na wat prutsen wel wat stabieler geworden.
Ik heb er op het stukje print wat meer aarde rondom gemaakt (experiment board) en wat vaster in het kastje gezet.
Alles is zeer compact opgebouwd , anders moet ik toch een ander printje maken hiervoor.

De lijm die ik gebruikt heb is ,die smelt lijm uit een pistool.
Ik gebruik dat al jaren in de hobby en heb daar geen last van gehad .(spoelen vastlijmen en dergelijke)

Ik was er bang voor , dat mijn ic te warm was geworden.

Als ik sommige zelfbouw analyzers zie , vraag ik mij dan af hoe stabiel deze zijn .
Laatst bijgewerkt door 19ac728 op 08 feb 2010, 23:04, in totaal 1 keer bewerkt.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor PowerCorsa » 04 feb 2010, 13:33

Een experimenteer print vind ik persoonlijk voor dit soort doeleinden (HF) niet erg geschikt.
Dit mede doordat je geen goede afscherming (massavlak) kunt maken, en dat de sporen te breed worden waardoor storingen makkelijk opgepakt kunnen worden.
Beter is dan een print met koper te pakken en met een kraspen het sporenplan erin te krassen.

Mijn opmerking van het type weerstand kan je wel negeren, ik zie dat 5% weerstanden veel vaker gebruikt worden dan ik had verwacht. :wink:
PowerCorsa
 

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 04 feb 2010, 14:50

Experiment board is inderdaad ongeschikt voor HF.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Hoewel deze schakeling Hf is denk ik dat het wel meevalt , omdat het allemaal in dat ene ic bevindt.
Als je dan kijkt zitten er weer gewone lange draadjes aan de potmeter .

Ik ben op dit moment een 2e aan het bouwen , en heb even een melk break .
Straks weer eens proberen , ik hoop dat deze beter werkt anders bestel ik een origineel printje bij HAJE .
Het is lekker solderen die 1799 en heb de mijne op een voetje gesoldeerd .
Zo kan ik hem ook makkelijk vervangen indien nodig .

Ik schiet zo wel even een foto van het losse printje , en als hij weer in het kastje zit.
Mocht het dan wel naar mijn zin werken bouw ik hem in een groter en mooier kastje .
Ik heb een kleine counter liggen die ik dan sloop en er bij bouw.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 04 feb 2010, 15:38

Hij is tot zo ver klaar .
Freq is nu wel stabiel :wink: , misschien een kapotte condensator ertussen .
Ik zal ze in ieder geval even los solderen en nameten.

Aangesloten met dummie staat de swr 1.1 en zonder dummie meter in de hoek (rechts).
De impedantie staat over het midden van de schaal , maar die is 50 Ohm en krijgt straks zijn eigen meter.
(voor de slimme onder ons de schakelaar schakelt op imp en swr maar zit verkeerd om aangesloten.)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFSCKLQ4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PGAI66L.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LCVCLHQ6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OPGT8S7B.jpg

PS sorry voor de slechte kwaliteit foto`s.
De analyzer even op de A99 gezet en meet idd een SWR van 1.1 op 27 MHZ en de zelfde imp. als de dummie. :D
Op 20 MHZ staat de A99 ook 1.1 , maar met een hogere impedantie .(waarde moet ik nog calibreren)
Buiten deze banden loopt de SWR snel op .
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor PowerCorsa » 04 feb 2010, 17:00

Mooi dat het nu met het tweede exemplaar wel lukt.

Zo ver ik weet moet je bij elke frequentie de SWR meter opnieuw calibreren, dus het klopt wel dat de SWR meting bij een andere frequentie vreemde waardes geeft.
Zelf ben ik maar een beginner ondanks m'n telematica opleiding (een hoop theorie en maar weinig praktijk ervaring :wink: )

Tip: Er zijn in de handel van dit BNC naar banaan verloopplugjes te koop, dan loop je ook geen risico op sluiting. :wink:
PowerCorsa
 

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 05 feb 2010, 14:38

Dat verloopje heb ik hier ook liggen. :D
Die zat ooit bij een oude scoop die ik had gekocht.

Deze simpele analyzer hoeft niet afgeregeld te worden als van band wisselt.
Gewoon een kwestie van aan de knop draaien en aflezen wat de waardes zijn.

De werking ben ik best wel over te spreken , wel raad ik aan om een 9 volt batterij in de behuizing te plaatsen.
Bij mij hangt nu deze buiten de kast , en merk als ik aan het touwtje van de 9volt batterij kom hij begint te fietsen in freq.
Een derde analyzer is al weer in aanbouw , dit keer op een stukje gewoon printplaat.
Neemt niet weg dat ik geen vertrouwen heb ik experiment board , want deze werkt prima.
Rede van de 3e is dat de 2e in elkaar blijft en niet meer veranderd of gesloopt word. :wink:
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor PowerCorsa » 05 feb 2010, 15:25

externe voeding zou geen probleem moeten zijn, plaats anders is een 100nf condensator eens over de plus en min (als ontkopeling)
PowerCorsa
 

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 05 feb 2010, 17:36

Die zit er al tussen.
Deze zit al voor en na de 6V Stab.
Niet dat dit een probleem is , tijdens metingen heb je er geen last van.
Maar omdat ik zat te kijken of hij stabiel op freq. bleef een lange tijd, viel mij dat op toen ik aan de batterij zat hij begon te verlopen.
Laatst bijgewerkt door 19ac728 op 17 feb 2010, 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor PowerCorsa » 07 feb 2010, 23:57

Volgens de spes van de LTC1799 werkt deze op maximaal 5.5V.
Heb je de 1N4148 wel aangesloten op de ref poot van de 78l06? (kan het niet goed zien op je foto's)
Of heb je de mogelijkheid om eens te proberen met een 7805?
PowerCorsa
 

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor norman » 08 feb 2010, 20:04

Zoals die diode nu in het schema zit krijg je een extra diode-overgangsspanning op je 6 volt. Als je nu de 6 volt meet inclusief de getalletjes achter de komma dan zul je in de buurt van de 6,6 volt komen te zitten denk ik. Ah, ik zie dat er ook 6,5 volt staat vermeld op die pagina van het schema. Misschien is dat bewust zo gekozen maar xou niet weten waarom...

Edit: Zoals powercorsa al aangaf mag deze LTC1799 maximaal 5,5 volt hebben. Misschien is het dan beter om die diode achter de 78l06 te plaatsen. Je krijgt dan 6-0,6= 5,4 volt, ken nèt.
De uitgang wordt (in dit schema) vrij zwaar belast. De specs geven aan dat de uitgang een belasting tot circa 5 KOhm kan aansturen. Hier is de belasting grofweg zo'n 100 maal hoger (50 Ohm). Samen met de wat hogere voedingsspanning zal de LTC1799 dan waarschijnlijk wat opwarmen wat mogelijk alsnog die frequentieverschuiving tot gevolg heeft. Volgens de datasheet is de LTC1799 redelijk goed stabiel bij hoge temperatuurschommelingen maar een combinatie van 2 "out of spec" situaties zijn misschien net wat teveel van het goede :wink:
norman
 

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 08 feb 2010, 23:01

PowerCorsa schreef:Volgens de spes van de LTC1799 werkt deze op maximaal 5.5V.
Heb je de 1N4148 wel aangesloten op de ref poot van de 78l06? (kan het niet goed zien op je foto's)
Of heb je de mogelijkheid om eens te proberen met een 7805?


Nee , ik heb de ltc1799 op 6 volt draaien.
Dat is inderdaad een goede :wink: .
Ik zie inderdaad dat in de spec. de ltc1799 op max 6 volt mag draaien wat we bij de 3e dus gaan veranderen.

norman schreef:
Edit: Zoals powercorsa al aangaf mag deze LTC1799 maximaal 5,5 volt hebben. Misschien is het dan beter om die diode achter de 78l06 te plaatsen. Je krijgt dan 6-0,6= 5,4 volt, ken nèt.
De uitgang wordt (in dit schema) vrij zwaar belast. De specs geven aan dat de uitgang een belasting tot circa 5 KOhm kan aansturen. Hier is de belasting grofweg zo'n 100 maal hoger (50 Ohm). Samen met de wat hogere voedingsspanning zal de LTC1799 dan waarschijnlijk wat opwarmen wat mogelijk alsnog die frequentieverschuiving tot gevolg heeft. Volgens de datasheet is de LTC1799 redelijk goed stabiel bij hoge temperatuurschommelingen maar een combinatie van 2 "out of spec" situaties zijn misschien net wat teveel van het goede :wink:


Ik zal bij de volgende de spanning eens op 5,5 zetten.
Ik zag vele schema`s en de meeste draaien allemaal op 6 volt.
Zelf heb ik een schema hier waar hij gebruikt word op 7.5 Volt !!!(dat lijkt mij helemaal te veel)
http://www.radiomuseum.org/forumdata/up ... nt%209.pdf

Mannen bedankt weer .
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: ANTENNE ANALYZER

Berichtdoor 19ac728 » 17 feb 2010, 19:27

Voor de mensen die geen smd solderen :
http://cgi.ebay.co.uk/LTC1799-1kHz-to-3 ... 9001r24173
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Volgende

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 97 gasten