Voedingsspanning verlagen

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Voedingsspanning verlagen

Berichtdoor desperado » 30 jul 2014, 11:54

LeonR schreef:Inmiddels de voeding open gehad en de potmeter wat terug geregeld.
Resultaat is nu dat de voedingsspanning volgens het display van de FT817 nu op 12,9 volt staat.
Bij indrukken van de microfoon toets zakt de spanning naar 12,8 volt.
En bij sleutelen in cw zakt de spanning naar 12,1 volt.
Veel lager wil ik de spanning niet draaien.
Hopen dat dit een wat veiliger spanning gaat zijn dan die 13,8 volt.


Beste Leon,

In CW wordt bij 13,8 Volt een stroom van ongeveer 2,5 A bij 5 Watt power getrokken (als de 817 niet is opgedraaid naar 10 Watt). Dat een voeding dan 0,8 volt inzakt is een beetje zorgelijk. Deze zou daar geen problemen mee moeten hebben. Een stabiele voeding mag hooguit 0,1 volt inzakken bij belasting. Het regelcircuit lijkt in orde, dit kun je verdraaien. Verder weet ik niet of er twee power torren gebruikt worden in de voeding. Als er daar eentje van uit ligt, kan de voeding het ook moeilijk krijgen bij halve belasting. Meer aannemelijk is dat de afvlak Elco een beetje verdroogd, of lek is. Dit hoor je bijvoorbeeld ook als er een klein brommetje bij de modulatie zit. Indien dit zo is, kijk of je de Elco kunt vervangen en reken met 1200 uF per ampère. De Skiptech 1207 is volgens mij aangegeven als een 7 ampère voeding met een piek van 9 ampère. Wanneer je daar een 10.000 uF/35V Elco in zet, zit je aardig in de buurt.

Succes,

Desperado.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Voedingsspanning verlagen

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 jul 2014, 19:41

Het hoeft niet direct aan de voeding zelf te liggen. De meting gebeurt immers met de set zelf.
Door de weerstand van de kabel kan de spanning schijnbaar lager lijkt.
Dit hoeft niet aan de voeding te liggen, maar aan de weerstand van de kabel die tussen de voeding
en de set in wordt gebruikt. Het beste is om met een (hoog ohmige) multimeter direct aan de voeding te meten,
ipv dmv een belaste kabel.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Voedingsspanning verlagen

Berichtdoor kol53 » 30 jul 2014, 20:49

Nee, dat kan de reden niet zijn, of je hebt een voedingssnoertje met weerstand
van enige betekenis, of eentje van 100 mtr lang. Maar dat is niet gebruikelijk.
kol53
 

Re: Voedingsspanning verlagen

Berichtdoor desperado » 30 jul 2014, 21:18

19-DT-170 schreef:.......... Het beste is om met een (hoog ohmige) multimeter direct aan de voeding te meten,
ipv dmv een belaste kabel.


Dat had Leon al gedaan ik citeer:
"Dat geeft het display aan van de ft817. Ik heb zelf nog een multimeter aan de voeding gehangen en die gaf hetzelfde aan zonder dat de ft817 eraan was aangesloten."
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Vorige

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten