Welke antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welke antenne

Berichtdoor R0N » 30 sep 2016, 10:15

Mensen,

Het plan is een nieuwe antenne te plaatsen voor 11 meter (en een beetje 10) , er is nu niets dus we beginnen blanco..
Om te beginnen een vertikale, horizontaal komt daarna wel..

Welke antenne is het beste op dit moment?
Graag ook beargumenteren :)
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Welke antenne

Berichtdoor Pluskat » 30 sep 2016, 19:13

Het aanbod van zulke antenne's is ruim....
Persoonlijk zou ik gaan voor de Solarcon Imax 2000 of de Sirio gain master.Beide zijn 5/8 golf antenne's dacht ik.
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Welke antenne

Berichtdoor Ouderot » 01 okt 2016, 08:01

Gainmaster is wat ontvangst iets minder dan de Imax 2000, ik zou voor de Imax gaan.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Welke antenne

Berichtdoor Henry hpsd » 01 okt 2016, 09:33

Owh..das altijd "de" vraag ...wat is het beste.....

Een tijdje terug heb ik heb ik dit artikel geschreven waarin het antwoord eigenlijk zit:
http://cb-antennas.com/?page_id=780 (click op pdf)

In het kort:
Het komt erop neer dat "hogere" antennes vaak omschreven worden door gebruikers als beter.
1 van de redenen hiervan is dat mensen hem vergelijken met andere antennes die "daarvoor" op de mast stonden die korter waren en ze merken "verbetering".

Daarmee is absoluut niet aangetoond dat de antenne zelf ook daadwerkelijk beter is...

Je kan dat zelf heel makkelijk testen:
Pak een GPA antenne van een tientje...zet hm op de grond en vervolgens plaats hem 1 a 2 meter boven de grond en vraag aan het tegen station wanneer je "sterker" was. ....juist ...of hoe zeg je dat zo mooi: .."voila" ...
Als ik het zo neerzet, dan klinkt dat logisch: een ieder zal zeggen ja...dat snap ik.
Maar toch hoor je dat argument nooit als je een antenne pakt van 5,5 meter en je gaat hem vergelijken met een Imax van 7 meter oid...
Tja..dan zou het best kunnen dat die Imax beter uit de bus komt, en dat hoor je dan ook: veel beter die antenne !

Maar dan:
Eigenlijk is die Imax helemaal niet zo'n beste antenne.
Voor hen die het kunnen: pak eens een midden gevoede dipool en plaats deze op gelijke TOP HOOGTE met de imax....vervolgens ben ik erg nieuwsgierig naar de resultaten :-)

Dus advies:
Als je 100 euro hebt: besteed 10 euro aan een mooie verticale dipool of GPA oid...en besteed de andere 90 in "mast (hoogte) " daarmee kom je "verder" dan met je oude hoogte een nieuwe antenne te zetten van 100 euro.

Oke...Top advies! ...ik snap hem...
Maar: Ik hem mn maximale antenne hoogte ...hoger kan ik niet ...en nu?
Nou, dan neig ik toch richting de langste antenne.
zoek bv eens op J-pole hier op het forum, er zijn inmiddels redelijk wat mensen die zo iets gebruiken en er "geweldige" resultaten mee hebben...
Dat komt niet omdat dat ding zo goed is, nee dat komt omdat anderen soms echt heel slecht zijn...en ...hij is "hoog"
http://cb-antennas.com/?page_id=338

Mocht je zeggen hm tja..leuk.. maar ik wil perse een 5/8 golf oid, prima ! even goede vrienden...en mijn zegen heb je ! Je moet alles proberen...dat maakt de hobby leuk immers :D
http://www.winklerantennenbau.de/xa27_l.htm
Dat is er dus een waarvan ik zeg...nou als ik ooit eens zo'n ding zou kopen, dan zou ik die doen.

En tja...ondanks dat zo'n imax het altijd doet, heel breed qua SWR...heel hoog (en dus vaak ook gezien als "erg goed")
..toch heeft hij niet mijn voorkeur....
Dit type antenne kan "prima" werken...maar er zijn ook situaties waarbij het erg slecht uitpakt, dat heeft te maken met "mantelstromen".
Dat is best te onderbouwen...maar...dan word het iets moeilijker.. en dat is een beetje te ver voor de vraag die je nu als eerste stelt.

Wonder antennes bestaan niet, al die geweldige "gain' getallen mag je gelijk in de vuilnisbak gooien..en puntje bij het paaltje...
zou het verschil best eens kunnen liggen in die paar tientjes extra mast die je eronder zet.

(bovenstaand geschreven met in gedachte: lokale verbindingen op 27 MHz)
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Welke antenne

Berichtdoor R0N » 01 okt 2016, 11:11

Uiteraard dat een GPA op de grond minder doet dan een DV 6 meter boven het dak..

Maar bij gelijke condities is dat anders.
Nog wat context dan; Ik heb nu niets, ik heb rondom weinig tot geen bebouwing, zeker geen hoge bebouwing, ik ga een mast plaatsen in de tuin maar de hoogte van de mast is niet van belang voor de keuze van de antenne.

De antenne die op de mast komt moet gewoon goed zijn.
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Welke antenne

Berichtdoor Henry hpsd » 01 okt 2016, 12:04

En dat is nu juist de essentie...

Er zijn er maar weinige die "gelijke condities" creëren...
In mijn "ogen" is gelijk dat beide antennes hun top hoogte gelijk hebben...en dus niet "mast hoogte" en dat is een wezenlijk verschil.

Jij vraagt wat de beste antenne is:... kijk dan ff naar:
http://cb-antennas.com/?page_id=338
pak pagina 33 en 34.

Dan zie je dat de sigma 4 het wint tov anderen als de mast hoogte gelijk is.
Uit het diagram daarna dan zie je dat de sigma 4 het veel minder doet als de antenne top hoogte gelijk is.
(en ja, dit is natuurlijk ook in de praktijk gemeten e.d.)

Dus: bouw die J pole, of bouw een 1/4 golf groundplane oid en zorg dat hij zo hoog mogelijk komt.
En echt...een metertje hoger kan de doorslag geven..

Of pak een avanti sigma 4 (is ook een soort J pole) of deze:
http://www.winklerantennenbau.de/xa2000.htm
heel misschien heb ik nog ergens zo'n J pole (van mezelf) die mag je ook rustig eens proberen

Als het gaat om lokale verbindingen....

zie..de ellende is...de "beste antenne" hoeft niet het "beste resultaat" te geven....jeetje wat cryptisch hihi....gelijk hebben en gelijk krijgen hihi

Vanuit dat "beste" oogpunt...is het heel moeilijk om een verticaal te maken die beter is dan een normale dipool of groundplane.....en dat is zeker geen 5/8 golf of Imax...wat voor veel mensen een "eye opener" is, want een 5/8 golf heeft toch meer gain ? ...
Het is allemaal niet zo makkelijk, en daarom is zo'n vraag ook niet snel te beantwoorden.

.....een lange antenne..... daarin ligt bij jouw het antwoord... en in welke vorm dat dan is...is van minder belang....
En zorg dat de antenne z'n werk doet, plaats een mantelstroom filter bv zodat je negatieve effecten voorkomt.

Leuk onderwerp...moeten we echt een keer een stukje over schrijven !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Welke antenne

Berichtdoor schoeffel » 01 okt 2016, 20:32

Hmm,,...

Welke antenne,.. tja, er zijn er zoveel op de markt dat je eigenlijk helemaal niet weet wat je moet kiezen.
Ook moet je rekening ermee houden dat zij-radialen leuke zitplaatsen zijn voor vogels.
En als moeder de vrouw juist haar waslijntje onder je antenne heeft hangen,...
Maar ik wil wel nog even benadrukken wat er hier op dit draadje al eerder werd gezegd, elke meter hoger telt.
Voor lokaal verkeer dan, voor dx maakt het weinig verschil, eigenlijk niks.
Een 5/8 ste golf is helemaal niet stukken beter als een halve golf, ik zou zeggen,.. een zo hoog mogelijke mast plaatsen.
Ook met een gewone goedkope GPA kun je prima werken.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Welke antenne

Berichtdoor R0N » 01 okt 2016, 22:00

Wat dat betreft is er in 20 jaar dus niets veranderd..
Denk dat het dus een eenvoudige 5/8 zal worden, de hoogte van de mast is nog even iets om over na te denken, ik zit helemaal vrij, als in tussen de vlakke akkers, dus enorm hoog is niet nodig.
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Welke antenne

Berichtdoor jcva » 02 okt 2016, 01:05

En er zal ook nooit wat veranderen.
Met Henry zijn betoog ben ik het deels een. Deels ook niet. Het is net wat je uitgangspunten zijn.
Als je de mast hebt staat dan zou ik van masthoogte (voethoogte van de antenne) uitgaan en niet van de tophoogte van de antenne, een andere antenne plaats je doorgaans sneller als een andere mast. Of het langer maken van de mast.
Als de antenne dan langer word dan zou je verwachten dat hij beter presteert maar ook dat blijkt niet altijd zo te zijn. En hoger altijd beter??
Ja en nee, sta je tussen bebouwing en kun je door de mast verlengen er bovenuit komen dan zul je dat zeker merken. Sta je al vrij dan is ook dat verschil veel kleiner.
Langere mast betekend ook een langere kabel en daar valt ook veel te winnen.
Te hoog voor lokaal (regionaal verkeer) is ook niet goed heb ik in het verleden wel gemerkt. Ik had een Electronica special: http://www.dx27.net/forum/viewthread.php?thread_id=1171 en later een Avanti sigma 2. Dit waren 5/8 antenne met lange radialen en dat werkte dan niet altijd beter is mijn ervaring, voor DX weer beter dan een GPA oid maar een beam zal het dan ook weer beter doen.
En bij mij werkte de Avanti perfect, bij een mede cb-er had dat ding eerder op het dak gestaan en daar was het een drama.

En dat is nu het mooiste aan de hobby, je blijft toch experimenteren wat voor jouw het beste werkt of waar je het beste gevoel bij hebt. In mijn actieve cb tijd keek men nogal neerbuigend naar de GPA antennes maar er zijn er duizenden van verkocht en nog steeds in gebruik. Ja er zijn betere antennes (en ook slechtere) maar voor wat het kost is het zeker geen slechte.
Sommige "merken" zijn minder.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Welke antenne

Berichtdoor R0N » 02 okt 2016, 09:33

@jcva : uiteraard was de ouderwetse GPA prima toen iedereen zo'n ding had staan, heb ik die tijd zelfs gewoon met een gloeilamp als antenne gewerkt. De dichtheid was zo groot dat er altijd iemand was die je hoorde..
Nu is dat ff anders en komt het meer aan op goed spul om je hoorbaar te maken..

Aan mijn zuid-oost, zuid, zuid-west, westkant is de dichtstbijzijnde bebouwing 800m weg, ik hoef dus niet ergens bovenuit te komen, daar zal het niet aan liggen. De mast wordt ongeveer 6-8 meter denk ik om boven m'n eigen huis uit te komen.
Het gaat dus echt alleen om de ontvangst/zend kwaliteit van de antenne, zenden valt nog te manipuleren door te spelen met vermogen..

Maar als het echt niet uitmaakt dan kies ik een redelijk geprijsde 5/8 met fatsoenlijke kabel en dan zou het klaar moeten zijn..
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Welke antenne

Berichtdoor jcva » 02 okt 2016, 11:11

Wat je voor jezelf moet uitmaken is wat wil je er mee. Voor de locale babbel maakt het allemaal niet zo veel uit. Voor dx weer wel. Maar dan werkt een beam doorgaans weer beter.
Lastig in te vullen voor een ander. En zoals ik al aangaf, en Henry volgens mij ook al. De antenne die bij een ander goed werkt hoeft dat bij jouw nog niet te doen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Welke antenne

Berichtdoor Wimpie » 02 okt 2016, 12:24

Als je ver wilt komen in het binnenland, dan is hoogte het allerbelangrijkste. De eerste meters boven bebouwing uit, of boven de grond in een weiland, doen het meeste. Daarna moet je steeds verder de hoogte in om nog merkbare verbetering te krijgen. Dit is de reden, zoals Henry aangeeft, dat een 5/8 vaak als betere antenne ervaren wordt.

Als je toch al hoog staat, en het gaat om DX binnen nederland met verticaal gepolarizeerde antennes:
je hebt tegenwoordig meerdere 5/8 varianten.
-De lange 5/8 spriet (bijv. Avanti Sigma 2) waarbij de spriet uit één geleider bestaat en radialen nodig heeft, heeft minder gain richting de horizon dan een halve golf dipool of eindgevoede halve golf (zoals de halve golf GPA).
-de middengevoede 5/8 spriet (zoals de Sirio Gain Master) heeft echt iets meer gain dan dan een halve golf GPA. In de praktijk zou je het verschil alleen kunnen merken als je een A/B test doet in een vrije omgeving, of als de antenne laag staat (je hebt dan een hoogtevoordeel).
-Eindgevoede 5/8 antennes met een condensator ergens in het midden. Die condensator zorgt ervoor dat hij relatief hoogohmig wordt aan het eind zodat je zonder, of met slechts korte radialen kunt werken (bijvoorbeeld IMAX 2000). Gain zou eveneens iets meer moeten zijn dan van een halve golf GPA.

Vergeet de marketing claims/suggesties dat een 5/8 zo super is. Je leest zelfs onzin dat een IMAX 2000 het wint van een een 3 elements yagi.

In het kort. Ga je voor DX in NL, pak dan in ieder geval geen 5/8 met drie of vier 0.25 lambda radialen, maar ga voor die antenne die mechanisch er het beste uitkomt (zodat je niet te vaak in de mast hoeft te klinmen, of de mast moet laten zakken).

Een kennis van mij (ook hier op het forum) heeft een Gain Master, en hij heeft echt een nette VSWR op 10m.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke antenne

Berichtdoor R0N » 02 okt 2016, 21:55

Uiteraard is verticaal voor lokaal/nationaal en voor wat verder moet er een 4 of 5 elementen beam komen, maar eerst ff iets neerzetten wat werkt..

Waar het mij uiteindelijk om gaat is dat als ik een antenne koop bij bv de sponsor van dit forum kan ik kiezen van 33 t/m 165 euro.
Als een duurdere ook werkelijk beter is prima, dan koop ik die maar om extra geld uit te geven zonder extra resultaat is iets waar ik geen zin in heb :)
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Welke antenne

Berichtdoor jcva » 02 okt 2016, 22:07

Weet even niet wat voor set of bakkie je gebruikt of gaat gebruiken maar is het alleen een FM setje (goedgekeurd) dan zou ik het op een gewone gpa houden.
Heb je wat serieuzers met ssb enzo dan is het ook nog steeds een optie.
Er is wel beter te krijgen maar is dat het grote prijsverschil waard?? Zoals aangegeven die gain cijfers slaan doorgaans nergens op.

Staat er niet wat te koop op de bekende advertentiesites??


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Welke antenne

Berichtdoor R0N » 04 okt 2016, 10:38

Voornamelijk SSB en misschien lokaal wat FM..

Vroegah had ik gewoon een GPA boven m'n ZX-Yagi, maar dat was meer dan 20 jaar terug..
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten