Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor jvdbossc » 11 feb 2017, 00:30

Hoi,

Ben sinds kort de eigenaar van 3 firesticks. Een op de auto, SWR is daar 1.3, één op een paal van 8 meter, swr naar veel geregel 1.8.

Ik wou al langer op de camping een CB antenne, maar een normale zou zeker teveel aandacht trekken. Dus ik dacht, ik heb een schotel op een stalen buis op dakhoogte van de caravan, (die zit in de dessel van de staancaravan die buis) ik steek er een dun aluminium buisje van 2 meter op met een dikke adapter en dan een witte firestick, resultaat swr niet plat te krijgen.

De kabel is een overschotje, nieuwe aircell 7, nagemeten op de fiches (: ligt niet kort, geeft door, digitale meter (fluke) geeft wel 0.6 ohm verlies. Ook de fiches zijn losgedraaid om te controleren dat er toch geen draadje zweefde alvorens vast te solderen.

Het rare is, de swr ligt nooit plat, ook niet ver naar beneden of naar boven. De bak is een export en kan redelijk ver naar beneden/boven. Ik heb zoiets nog nooit gezien met normaal uitgevoerde antennes, ze matchen altijd ergens wel. (te lang/te kort)

Twijfel, de opties zijn:

radialen maken
een draad op de buis en vast maken aan de dessel.
een draad naar beneden en een aarding in de grond kloppen
een 5/8 draad wegspannen boven het dak

...

Enige serieuze opbouwende raad altijd welkom! Aan zet een antron 99 heb ik geen hulp want dat kan daar niet.. En aan de metalen plaat en een magneetvoet, neen dat gaat ook niet het dak is vernieuwd, en de isolatie zit onder de dakbedekking.
jvdbossc
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 06 apr 2013, 13:09

Re: Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor Pluskat » 11 feb 2017, 12:13

Een mobiele antenne gebruiken als basis is altijd om problemen vragen met de SWR.
Deze antenne is ontworpen om op een voertuig te plaatsen met zodoende veel tegencapaciteit.Als een basis antenne geen voorkeur draagt in uw geval,
misschien eens kijken voor een boot antenne....deze zijn speciaal ontworpen zonder eigenlijk een tegencapaciteit nodig te hebben.
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor president- mckinley » 11 feb 2017, 12:38

president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor Corvy » 11 feb 2017, 15:16

Die SWR moet toch goed te krijgen zijn.

Ik zou experimenteren met een draad van 1/4 golflengte zowel horizontaal als schuin weg te spannen.
Tijdens deze test zou ik de antenne isoleren t.o.v. de mast zodat je een perfecte 1/4 golf als tegencapaciteit hebt.

Een andere mogelijkheid :
https://www.avera.eu/trx-rx-accessories/antenna-mounts-miscellaneous/magnum-base-kit-1-black.html

Als je toch naar een draadantenne zou gaan, kan je ook eens hier kijken :
http://www.bazookastick.de/
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 feb 2017, 09:33

Als het voor dx gaat zou ik inderdaad een draadantenne spannen.
Eventueel kun je er wat handdoeken overheen leggen, is het een waslijn die je ook als antenne gebruikt.
Maar waarom zou je niet gewoon een basisantenne meenemen??
Ik neem ook altijd een GPA mee van 6 meter lang.
Ik heb nog nooit een verkeerde opmerking gehad op de camping, van wie dan ook.
De laatste camping eigenaar noemde mij Radio Moskou vanwege de antenne die er stond.
De meeste mensen zijn overigens wel geïnteresseerd in wat die antenne nou daar doet.
Alleen maar (goede) promotie voor de hobby.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor president- mckinley » 12 feb 2017, 12:05

Afbeelding
nooit geen problemen op de camping met mijn mastje van 12 meter.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor Robber57 » 08 maart 2017, 14:13

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 03 aug 2018, 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Firestick Antenna 5/8 mobiele antenne

Berichtdoor jvdbossc » 01 apr 2017, 21:15

Ik heb toch koppig als ik ben verder gedaan eerst met die Firestick. Na het toevoegen van radialen van één meter lag de swr goed op 10 kanalen. Ook aarding hielp.

Pikte helaas ook allerlei storing op en televisie sloeg in op CB, CB op de speakers etc..etc.. Zowel RX als TX was dus niet echt ok. Zou me ook niet verbazen dat ik daar problemen mee ging krijgen.

Heb dan de boel afgebroken en onder de caravan gesmeten, wat heb ik daaraan als ik naar de tripple wil..

Vandaag de sirio 27-45 gezet. Ik had mijn oog op die antenne laten vallen omdat ze een goede opstralingshoek zouden hebben. Op 5.5 meter hoogte. 2 buizen van 3 meter, 20 centimeter buis in de grond, kabel in de buis (slip uitgeslepen onder bevestigingen), buis tegen dessel geklemd met u-beugel en hulpstuk, nadien nog koppelstuk voor satteliet dat ik nog had liggen kop gezet tussen de bestaande satellietbuis en die buis. Zodoende 2 bevestigingspunten. Is redelijk stevig swr volledig plat. Grond dempt beweging buis enorm goed en is passieve steun.

Staat zeer mooi. Positieve reacties gehad. Alvast een buurman wil dit ook zo doen, hij wil terug beginnen. Geen storingen meer. Iets hoger was beter maar ik vind het belangrijk in geval van nood dat ik er zelf mee om kan.

Testen wezen uit dat ik mobiel van dal naar top zeker 40 km kan doen. Van dal naar dal volledige uitval. Wel geen condities vandaag. Rij ik dus mobiel op 30 km afstand zet ik in de auto nog negen neer daar, van zodra in ander dal, volledige uitval zonder "verwittiging". Maar ja dat had ik wel verwacht..
jvdbossc
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 06 apr 2013, 13:09


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

cron