antenne geplaats maar!

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

antenne geplaats maar!

Berichtdoor DJJohnnyNL » 04 maart 2017, 22:16

Vandaag zoals gemeld eindelijk de antenne geplaats, zie hieronder de bijlage. Echter een klein probleempje, het is geen antron 99 antenne maar een Sirion GPS 1/2 575 CM 250 wat

Hij was geplaats op onderstaande lokatie, maar omdat het hout gezien wij een fortbouw huis hebben het heelaas niet houd.moet hij naar een andere lokatie,
heelaas gooide de regenbui van 18.00 uur roet in het eten, dus wordt er morgen verder gesleuteld. ik begrep van HAJE. dat ik hem afstellen kon via een paraplu standaard?

Want ik neem aan dat ik niet 13 meter moet klimmen als hij hangt :). kan ik de antenne ook op de swr afstellen als deze plat op de grond licht?. zijn hier filmpjes van ik kom enkel mobiel filmpjes tegen geen basis.

Volgens HAJE is de lokatie wel perfect?. en staat hij vrij genoeg zo. morgen volgen de andere foto's hoe die dan geplaats is. wel de zelfde hoogte.

Ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen in de tussen tijd!.

Afbeelding
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: antenne geplaats maar!

Berichtdoor Cas » 04 maart 2017, 22:46

Hoi Johnny,
Dit is toch wel een verschil vergeleken met de antron, maar ook deze sirio is absoluut geen slechte antenne.
Deze staat vanaf de fabriek meestal al goed afgeregeld maar zou er toch iets bijgesteld moeten worden omdat je de swr op de jouw te gebruiken kanalen niet goed krijgt dan zal je toch de mast naar beneden moeten halen daar zit niks anders op. De antenne afstellen terwijl die plat op de grond ligt gaat natuurlijk niet werken, je zult hem opnieuw moeten afstellen(korter of langer maken) en dan weer opnieuw tegen de muur de lucht in het is niet anders..........

Succes, 73
Cas.
Laatst bijgewerkt door Cas op 05 maart 2017, 01:30, in totaal 2 keer bewerkt.
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht

Re: antenne geplaats maar!

Berichtdoor DJJohnnyNL » 04 maart 2017, 22:50

19FB1961 Cas schreef:Hoi Johnny,
Dit is toch wel een verschil vergeleken met de antron, maar ook deze sirio is absoluut geen slechte antenne.
Deze staat vanaf fabriek meestal al goed afgeregeld maar zou er toch iets bijgesteld moeten worden omdat je de swr op de jouw te gebruiken kanalen niet goed krijgt dan zal je toch de mast naar beneden moeten daar zit niks anders op. De antenne afstellen terwijl die plat op de grond ligt gaat natuurlijk niet werken, je zult hem opnieuw moeten afstellen(korter of langer maken) en dan weer opnieuw tegen de muur de lucht in het is niet anders..........

Succes, 73
Cas.


Dank voor je reactie!. Het korter/langer maken geld dan voor het laatste blokje van de antenne, niet de gehele antenne neem ik aan met inschuiven?. en het afstellen, kan ik beter op de am doen lijkt mij op kanaal 20 en 40.

Nogmaals dank!. en sorry voor mijn vele topics hier de laatste tijd. maar door de zware depresie en overspannenheid, ben ik veel kwijt op dit moment. ook dit soort info. dus nogmaals dank!
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: antenne geplaats maar!

Berichtdoor jcva » 04 maart 2017, 23:41

Je zou kunnen proberen de antenne eerst op een hulpmastje te zetten, waar hij lager staat maar niet direct tegen een gebouw of muur aan, dan moet je al een aardige indicatie van de swr kunnen krijgen. Dan de antenne op de plaats zetten waar je hem hebben wil en nog eens meten. Wellicht is het verschil dan zo klein dat je besluit hem te laten staan, wil je wel opnieuw afstellen en hij moet toch naar beneden dan kun je op basis van die 2 metingen vaak zeggen welke kant je op moet met afstellen.
Soms staat hij in 1 keer goed, soms niet.

En zoals al aangegeven, afstellen plat op de grond werkt niet, rechtopstaand tegen en muur op ook niet overigens. De antenne moet wel af kunnen stralen.

Als je even rondkijkt op internet en ook dit forum is er genoeg info te vinden, ook veel onzin helaas maar inlezen in de materie kan nooit kwaad.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: antenne geplaats maar!

Berichtdoor DJJohnnyNL » 05 maart 2017, 11:26

Inmiddels de antenne afgesteld op zowel kanaal 40, 1 en 20. overal zit de swr zoals op onderstaand is te zien. afregeld volgens de swr afstelling hier.
echter ik ontvang bijna niets enkel op kanaal 10 lsb / usb. kan mij iemand vertellen of dit mogelijk is.

De SWR Lijkt mij perfect zo. via imagehack heb ik de foto's geplaats. hoop op een reactie van jullie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: antenne geplaats maar!

Berichtdoor DJJohnnyNL » 05 maart 2017, 12:45

Nieuwe maste lokatie vrij genoeg?

Afbeelding
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: antenne geplaats maar!

Berichtdoor haab » 05 maart 2017, 13:14

Niet alleen luisteren of er mensen zijn ! Flink roepen op 14, Kerkrade zou je moeten halen en die jongens zitten zijn alleen op 14 (27.1250) te vinden. (En op wat piraten frequenties) Kans is groot dat ook dat even duurt, die jongens zitten niet voortdurend achter hun equip. August uit Landgraaf luistert ook veelmaar reageert niet altijd. Misschien bij het roepen vermeldden dat je een nieuw station bent ?

73, John

Ps, kun je NU 12:15 uur roepen ? Misschien hoor ik je, ik heb helaas alleen een horizontale antenne voor de 27 Mhz beschikbaar momenteel.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: antenne geplaats maar!

Berichtdoor haab » 05 maart 2017, 13:45

Owkay, ik hoorde je een verbinding maken met Hans. Hier in Haanrade was je 60 Db over 9.
Die jongens in Kerkrade zijn momenteel bezig (ze wachten op de bestelde spullen) een cbrepeater op te zetten. https://cbrepeater.nl ook leuk voor jou dus, moet je easy kunnen werken dat ding.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten