Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer! )

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer! )

Berichtdoor Freebander » 16 maart 2017, 04:32

Ik ben dit topic hier maar gestart om dat deze sectie mij meest geschikt leek , mocht het hier verkeerd staan verplaatsen de mods het wel neem ik aan
Eerst maar even het topic uitleggen:
Ik wil dus deze zomer als experiment een antenne (of iets lichtgewicht zelfbouw) aan 1 (of meerdere) ballonnen hangen dit de lucht in sturen , en dan zien hoe ver ik kom op 10 Watt.
Nu realiseer ik mij dat dit geen nieuw onderwerp is, en men dit al vaker op boards tegen komt, (van daar ook het 'daar gaat ie weer' ) maar lees even verder dan snap je waar ik naartoe wil:
De meeste projecten in deze trend, worden vaak of niet door gezet, of klinken zo onrealistisch, dat het wel MOET falen (er zijn dus 'idioten' die postings doen van antennes te willen gaan hangen op 5 Km en hoger! lol )
Ik wil dit echter op een wat meer realistische hoogte gaan proberen (laten we zeggen ergens tussen de 50 en 100m hoog?) eventueel met no ground antenna of draadantenne ofzo.
Wij hebben namelijk vroeger nabij een klein dorp op de camping gestaan , en ik ken daar nog wat mensen uit dat dorp (met weilanden).
als ik nu eens in open veld, 4 bevestigingen in de grond maak , zo'n 50 meter uit elkaar in een vierhoek zogezegd als tui draden zodat de ballon in de lucht niet gaat 'zwerven' door de wind, hang er dus een antenne aan een ballon aan vast, (of meerdere, ik begrijp dat b.v. 75m coax nog best wat weegt natuurlijk) laat dit dan op in de lucht tot zo'n ...uhm , 75 meter ofzo , autootje eronder met bakkie d'r in...

Nu de vraag, zijn we het er allemaal mee eens dat dit wel eens zou kunnen gaan werken? of is dit het zoveelste project waarvan een slimmerik hier een onderbouwde mening heeft waarom dit zou gaan falen??
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor SSVA » 16 maart 2017, 08:26

Het zou misschien best kunnen werken.
Maar je hebt wel een hele grote ballon nodig met een vulling van honderden euro's helium om het gewicht van een rol coax, een draadantenne en 4 tuidraden van de grond te krijgen. Dus erg realistisch is het niet.

Kijk anders eens op http://www.ballonvossenjacht.nl om hierover wat info te vinden.
De sonde onder deze ballon weegt minder dan een kleine rol coax!
kom eens kijken op de website
http://www.ssva.nl
19-RSN-183
Piepende cavia´s bijten niet
Avatar gebruiker
SSVA
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 03 okt 2007, 23:10
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel JO22LH11TB (Draaipunt)

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 maart 2017, 08:59

Het zou wel kunnen werken. Maar dan zou ik die hele lange rol coax achterwege laten.
Wat dacht je van het gebruik van twee portofoons? Één op 27MC, en de andere op een PMR kanaal.
Die met een schakelingetje met elkaar verbinden, zodat alles wat boven de squelch uit komt op 27MC uitgezonden wordt op PMR
en visa versa. Dan werk je met een transponder. Dat weegt niet al te veel en ik denk dat je daar meer succes mee hebt.
Dit principe wordt vaker toegepast.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor haab » 16 maart 2017, 15:07

* Gebruik een vlieger ipv. Balonnen.
* Neem een draad als antenne die vanaf het voedingspunt (bij de vlieger) gewoon omlaag hangt.
* Houd rekening met grote statische spanningen, aard de buitenkant van de coax bij het ankerpunt van de vlieger/antenne. ( de trek of sleephaak van de auto) of gebruike een geaarde tuner.

Youtube kite+antenna of drachen+antenne

https://youtu.be/m42i0x2F5jU
https://youtu.be/AY1_uWiVFyc
Etc etc...

We verwachten natuurljik wel een videootje van je experiment :mrgreen: :mrgreen:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor Freebander » 16 maart 2017, 17:58

Yep, na wat meer googlen ben ik er inmiddels ook achter gekomen dat helium nogal duur is, en minder trekkracht heeft dan ik dacht :(
Inmiddels was ik ook al zelf op het vlieger idee gekomen (maar toch bedankt! als er nog iemand meer ideeën heeft, laat maar komen). zit alleen nog effe met het probleem dat ik niet weet hoe dat ding zich gedraagt in evt. wind. iedere 2 minuten je de pl***is rennen over dat weiland om dat ding terug de lucht in te krijgen is ook niet alles :mrgreen:
Moet dus wat gaan oefenen met vliegeren dus :P
Daarnaast kan ik proberen om een video te maken maar ik weet niet of dat allemaal lukt, weet nog niet of ik een slachtoff.... ik bedoel vrijwilliger gevonden kan krijgen om wat te helpen ( heb je al wat te doen deze zomer schoef? :P ), en jah , vliegeren , DX-en , EN filmen , dat zijn 3 dingen tegelijk, alleen vrouwen kunnen multitasken zeggen ze toch altijd? dat kan mij als kerel dus iets teveel worden :roll:
MAAR!
Je snapt natuurlijk wel , als ik doorzet (gaat voornamelijk aan mijn vlieger-behendigheid liggen denk ik :P ) , dat ik hier breed op het forum ga aankondigen wanneer dat gaat gebeuren, en dan hoop ik dat er zoveel mogelijk van het forum stand-by zijn, want ik wil eigenlijk proberen met dat experiment, om jullie alle dus gewoon via de CB aan te roepen, ergo , ik ga dus gewoon eigenlijk iedereen hier het experiment mee intrekken :twisted: :P
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor schoeffel » 16 maart 2017, 20:16

Hmm,,...

Een ballon gaat zeker een dure grap worden.
Een vlieger is inderdaad een optie, maar die zijn nogal wispelturig.
De deltavlieger is er eentje die al bij weinig wind lift genereert.
Maar dan zal je toch een behoorlijk exemplaar moeten maken om bv 50 meter rg 58 de lucht in te trekken.
Dan krijg je weer het volgende probleem,.. het vermogensverlies op de coax.
Maar weet je die grote afvalberg hier in Nuenen ?, de voormalige Razob.
Dat is me een bult,... geweldig, en,... daar mag je naar boven klimmen.
Wel even flink naar de sportschool,... alleen te voet of mountainbike is mogelijk.
Dus dat is sjouwen.
Maar die berg is echt flink hoog, wel meer als 50 meter.
Het is maar een ideetje,..

Greetzzz,.. de schoeffel.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor Freebander » 17 maart 2017, 00:01

Ja, zo'n delta vliegerdingetje, is dat niet zo'n ding waar je normaal met je hele persoon aan/in hangt? is dat niet een beetje overkill weer? als de wind eronder slaat, vlieg ik mee de lucht in :lol:
Zat zelf meer te denken aan een kite, alhoewel die ook behoorlijk 'liften/trekken' maar ja, zoals we beiden al denken , waarschijnlijk nogal lastig in de lucht/positie te houden als je daar niet in geoefend bent. :mrgreen:
Razob berg... weet ik zo niet, moet eerlijk bekennen ik kom 4 keer per week bij basic fit in nuenen, maar kom dan eigenlijk ook niet echt verder dan de duivendijk dus :P
Maar klinkt zeker interessant en dit ga ik ook zeker opzoeken en uitproberen , zo'n berg klinkt goed.
dat gaan we waarschijnlijk eerst proberen , en ja , daarna zien we nog wel , maar ik denk dat ik toch echt nog wat deze zomer de lucht in ga sturen :roll:
Over dingen in de lucht gesproken , heb een tijdelijke draadantenne klaar en het is me zojuist gelukt dat ding nog op 1:1.2 te krijgen , hij hangt wel op een vervelende positie, maar ik ga toch eens kijken of ik er wat mee kan werken , ik zie wel geen bal in het donker buiten , maar gelukkig zit er op cb spul display verlichting 8)
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor president- mckinley » 17 maart 2017, 09:15

ooit een keer met vliegers bezig geweest.
Vlieger club gevraagd voor hulp en de vliegers.
Doel was om een dipool voor 40 meter in de lucht te krijgen.
Viel tegen om dat voor elkaar te krijgen, we hadden de pech dat er niet al te veel wind stond en dat de antenne zelf ook wind vangt en als roer ging werken.
Grappig om te zien, dat wel, maar de vlieger bleef niet mooi strak in de lucht staan.
Vlieger met emmer en daarin het gewicht van de antenne en kabel, bleef wel mooi in de lucht staan.
Resultaten waren wel fantastisch op 40 meter, vooral als de vlieger meer dan 50 meter hoogte kon maken.
Europa verkeer was overal 5/9.
Lager vliegen was ook direct te merken, zo van dit is net als thuis :D

Wil nog een keer dit over doen maar dan met mijn zender op de 747 KHz.
Kijken wat het effect is, en of het gaat kloppen met wat in het boekje staat.
Toen op 40 was het naadloos kloppend met de praktijk, het boekje.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor Bruinvis » 18 maart 2017, 16:51

TIP: kijk eens hier voor de vlieger http://www.my-best-kite.com/french-military-kite.html

Kees
Bruinvis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 maart 2017, 17:18
Woonplaats: Haamstede

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor haab » 18 maart 2017, 20:34

Er zijn ook speciale vliegers voor fotografie of ook wel luchtankers. Deze luchtankers worden gebruikt om siervliegers in de lucht te krijgen.

Ik zie éénlijnsvliegers met adviezen voor vliegerlijn tot 500 kg, daarmee krijg je wel 100 meter rg213u (15.5 kg) omhoog :)


Voorbeeld met advieslijn 250 kg trek https://www.vliegeruit.com/vliegers_kites_matrasvliegers/Eenlijns-vliegers/Vliegers-HQ-Power-Sled-L-30-1-lijns-vlieger

Een vliegerclub in de buurt zou natuurlijk ultiem zijn. Vliegerfreak vliegt en de Zendfreak trekt vonken :)
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor schoeffel » 18 maart 2017, 21:40

Hmm,,...

Ik zie wel mogelijkheden,.. :)
Een delta-vlieger met een spanwijdte van een 2,5 a 3 meter en één lijn.
Als de vlieger een kieltje heeft zijn ze behoorlijk stabiel.
Daarnaast vliegen die dingen eigenlijk altijd, ook bij zeer weinig wind.
Nou,...
Als je dan met die spullen de berg van de Razob opgaat, hoogte van de berg is 60 meter boven NAP.
Dus wel een pittige klim als je met zware spullen gaat sjouwen.
De berg is tegenwoordig beter bekend als de Gulberg.
Maar, een uitzicht daar,... geweldig.
Laat daar die vlieger op, een metertje of ( weet ik veel ) gegarandeerd succes met de verbindingen.
Het lijkt me een mooie expeditie.
Ik krijg zelfs zin om daaraan mee te doen, maar met een ander experiment.
Op 2 meter met QRP vermogen van max 2,5 watt te gaan zenden.
Daar heb ik nog een mooi setje voor en all-mode ook nog.
Kijk eens of je meer "gekken" kunt vinden die serieus willen meedoen.

Greetzz,,.. de schoeffel.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor Freebander » 19 maart 2017, 01:58

okay, dat 'vliegertje' :lol: van HaaB heeft wel potentie zogezegd, alhoewel 500Kg wat belachelijk veel is lol , zo'n kleinere is wel te doen denk ik dan.
zo te zien heb ik de schoefel ook al 'gek' gekregen , dusse als ik in de lucht ben op wat meer fatsoenlijker materiaal (mobiel of thuis op een basis antenne, de dipole hangt hier nogal vervelend om nuenen te kunnen halen op het moment)
dan moesten we maar eens afspreken op die berg samen hé? als een soort verkenningstocht als het weer een beetje meezit, om te zien wat de mogelijkheden daar zijn hé? :mrgreen:

edit: heb trouwens wel al contacten gelegd in de wijk met die dipole, heb al met tenminste 2 oude bekende van vroeger gewerkt hier in eindhoven, kan niet wachten tot ik hier weer de mogelijkheid heb voor een GPA te plaatsen ofzo :roll:
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor schoeffel » 19 maart 2017, 21:35

Hmm,,...

Dat vliegerproject,..
Ik ben eerlijk,... zo een stunt staat me wel aan.
Een stevige vlieger en als antenne een end-fed die er onder hangt, los van de vliegerlijn.
Nou wil het geval dat ik nog zo'n ding heb liggen,... :) een antenne dus.
Ooit eens zelf gemaakt, maar werkt perfect.
Waterdichte behuizing, aanpassing via een spoel en condensator, swr 1 op 1.12, dus goed.
Plug erin en werken, lengte van de antenne ongeveer 5.25 meter.
Het gewicht van die antenne, ergens rond de 4 ons.
Lijkt me wel geschikt voor het experiment.
Nou een gek voorstel,.. als de vlieger het doet en de antenne werkt,..
Draaien we eerst het plaatje van Andre Hazes,... de vlieger,... :lol:
Maar nu even serieus.
Wie in de buurt van Nuenen en of Eindhoven heeft de tijd en zin om mee te doen ?.
Ik ben wel bereid om Freebander een handje te helpen, maar vele handen maken het werk licht.
Dus dit is eigenlijk een oproep,..
Wie bezit voldoende beperkte verstandelijke vermogens om aan zo'n gek idee mee te willen werken.
Of het gaat lukken,... geen idee, maar een kans van slagen is zeker aanwezig, het weer is de belangrijkste factor.
Kom op,... durf eens wat en doe mee.

De schoeffel.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Het ballonnen project ( en ja hoor, daar gaat 'ie weer!

Berichtdoor Bolle1961 » 19 maart 2017, 21:56

Wat denk je vanuit een (hete) luchtballon? Gaat een stuk hoger en je ziet zelf ook nog eens wat ;)
Yupiteru MVT-7100, Commtel COM205, Alan 42 Multi
Avatar gebruiker
Bolle1961
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 13 aug 2011, 18:19


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron