Richt antenne vragen.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Richt antenne vragen.

Berichtdoor Futureline » 26 apr 2017, 20:09

Ik heb een vraag over richt antennes. Zelf heb ik er nooit één gehad maar wil er nu wel één gaan gebruiken.
- Wat ik me altijd heb afgevraagd is. Waarom staat een richt antenne van de 11 meter horizontaal en niet verticaal zoals alle rondstralers dat zijn.?
- Welke antenne is aan te raden.? Ik had gelezen dat een 3 ellements niets bijzonders doet wat betreft richten.

Hoop dat iemand me kan helpen.
Futureline
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 apr 2017, 18:42

Re: Richt antenne vragen.

Berichtdoor Henry hpsd » 26 apr 2017, 20:40

Hallo,

Nou...ehm... hij staat horizontaal om meerdere dingen.

Er zit best veel "storing" verticaal (lokale stations bv en ehm..die wil je niet horen.)
Als je de antenne verticaal zet, werkt hij vaak ook niet zo goed vanuit een "elektrisch" oogpunt. De mast staat immers ook verticaal (en coax) en dat kan behoorlijk invloed hebben op de antenne (dat is ook de reden dat veel mensen SWR problemen ondervinden die daarmee aan de gang gaan. Nu kun je SWR "bijregelen" maar je stralingspatroon, dat wordt een stuk moeilijker....dus eigenlijk wil je het liefst dat alles wat "aan" de antenne zit er "haaks" op staat zodat het geen invloed heeft.

En dat is de belangrijkste reden...
Het is voor ons op 27MHz makkelijker om horizontaal profijt te hebben van de reflecties met de aarde en daardoor meer signaal onder een lage hoek te sturen.
Je radiosignaal .. welke je gebruikt om met het buitenland te praten ontstaat mede door "reflecties" vanaf het aardoppervlak.
(Zeg maar het gebied tot zo'n paar honderd meter rond je antenne werkt daar aan mee. )
Hoe hoger je de antenne plaatst boven de aarde.... hoe lager de hoek van die totale bundel .....en dan kom je dus verder.....
Nou, die "reflecties" zijn "beter" bij horizontale antennes als je de antenne op meer dan een halve golf lengte boven de grond kunt zetten...

http://dx-antennas.com/Height%20versus% ... 0angle.htm
http://dx-antennas.com/Gain.htm
http://dx-antennas.com/Radiation_plots.htm
Dat helpt je vast wel iets op weg....

Hm...een 3el doet niets bijzonders....tja, het is afhankelijk van de vraag die daarbij hoort..... als je niets hebt.......is het niet waar.
Heb je zelf een mega beam.....tja...dan kan ik me er iets bij voorstellen... hangt dus van context af.

Het is voor jou nu van minder belang:
De "dikste" klapper maak je als eerste al door gewoon horizontaal te gaan zitten.
Mega belangrijk........Steek het meeste geld in hoogte....
en plaats op die hoogte rustig een 3el sirio oid dat is een prima starter antenne, kun je echt de hele wereld mee werken
Als je daarna verbetering wilt, en echt niet meer hoger kunt.....probeer dan te denken in termen van "boomlengte" en niet in het aantal elementen.
Een verdubbeling van de boomlengte is de moeite waard, tot het mechanisch niet meer wil (te groot) en dan kom je vanzelf op een punt waarbij je niet meer kunt/wilt verdubbelen...pas dan kunnen we kijken naar andere punten van verbetering (type yagi bv).


grt H>

ps...bovenstaand is wel met het "DXen" in gedachten, wil je Nederlands praten op kanaal 14 dan ben je "gedwongen" om verticaal te gaan zitten...
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Richt antenne vragen.

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 apr 2017, 21:47

Henry hpsd schreef:ps...bovenstaand is wel met het "DXen" in gedachten, wil je Nederlands praten op kanaal 14 dan ben je "gedwongen" om verticaal te gaan zitten...

Ik zit meestal veticaal Henry. Als ik horizontaal zit dan lig ik. :wink:
Gisteren een vriend gesproken... Hij 'zat' eerst op de ene antenne en ging toen op de andere antenne 'zitten'.
Ik had hem gevraagd of dat erg pijnlijk was. :lol:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Richt antenne vragen.

Berichtdoor Henry hpsd » 27 apr 2017, 07:43

Goedemorgen Pascal :-)

Jij snapt toch ook wel dat ik fouten bewust maak ?
Het is voor mij de snelste manier om anderen te laten inzien dat ik eigenlijk altijd gelijk heb.
(27-4-2018 Henry)


grt H>
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Richt antenne vragen.

Berichtdoor 19OK061 » 27 apr 2017, 08:54

en wil je beide dan gewoon 2 rotors gebruiken
Yaesu FT1000mp MarkV (200W) + MD100
yaesu ft100 + FL2277B
Yaesu Ft990 + sp6 + MD 1 + FL2100B
TYT TH-9800 Quadband
Mantova turbo 8
inverted V 45M
End Fed 6M - 80M
4 elem. Yagi vert./hor.
Windom 41.5 meter lang
diamond x30
3 x antenne mast





http://dx27.net/news.php
19OK061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 apr 2013, 11:49

Re: Richt antenne vragen.

Berichtdoor Futureline » 27 apr 2017, 16:32

Henry hpsd schreef:Hallo,

Nou...
ps...bovenstaand is wel met het "DXen" in gedachten, wil je Nederlands praten op kanaal 14 dan ben je "gedwongen" om verticaal te gaan zitten...


Dan kan ik er dus vanguitgaan dat een verticale antenne het beste is. Ik zit te twijfelen tussen DX en QRP. Alle twee lijkt me wel wat.
Het buitenland lijkt me niet zo veel aan. Gaat me meer om wat experimenteren. Maar dan wel met een goed apparaat. Vroeger altijd met de Alan 555 gewerkt.
Voor packet denk ik dat een ander apparaat beter is. Dat met modulatie en zo. Ook CW lijkt me wel leuk om te doen.
In mijn diensttijd heb ik bij de "commando verbindingen" gezeten. Dus de CW is roestig maar nog aanwezig.
Zal eens kijken wat de regels zijn voor de 27Mc tegenwoordig. 160 Kan. en 50Watt dacht ik ?? :-)

PS. Ik ben een overtuigd piraat als het aan komt op gebruik van radio golven. Ik ben voor regels. Maar geloof niet in diploma's als zendamateur.

Bedankt voor je info.
Futureline
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 apr 2017, 18:42

Re: Richt antenne vragen.

Berichtdoor Rene » 29 apr 2017, 11:28

In ons land heb je 40 kanalen tot je beschikking en 4 watt fm/ssb en 4 watt pep am..
Geen restrictie's voor wat betreft antenne's.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten

cron