Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Snorkop » 20 sep 2017, 22:59

Beste mede forummers,

Ik ben hier nieuw op het forum en zit met een paar vragen:

Ik ben van plan om de Albrecht AE-2990 AFS (AM/FM/SSB) portofoon aan te schaffen voor gewoon standaard gebruik (40 CB kanalen, AM: 1 Watt + FM/SSB: 4 Watt).
Na wat zoeken op het internet kwam ik deze site tegen: https://yo3ihg.blogspot.nl/2014/05/albr ... 0-afs.html
Hier is te zien dat zij een telescoop antenne op de Albrecht AE-2990 AFS hebben gemonteerd.
Ik heb deze antenne op het internet gevonden en dit is de link: https://www.wimo.com/portable-hf-antennas_e.html (naar beneden scrollen tot ongeveer halverwege de pagina). Het ordernummer is: 11190.10 AT-10, 10m (prijs: € 39,50).
De antenne heeft een BNC aansluiting, de afmetingen zijn 26cm (ingeschoven) en 1,4meter (uitgeschoven) en geschikt voor een maximaal vermogen van 20 Watt.

Nu zou ik graag willen weten of deze telescoop antenne geschikt is voor deze (standaard gebruik) portofoon? Mij lijkt het erg handig voor vervoer (ruimtebesparing).
Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de portofoon stuk gaat bij het gebruik van deze telescoop antenne?
Zo niet, zijn er dan met deze telescoop antenne goede zend/ontvangst resultaten te behalen met deze portofoon?

Ook ben ik op internet de verlengde standaard antenne van Albrecht tegengekomen (de cl27 antenne) link: https://www.conrad.nl/nl/cb-antenne-alb ... &WT.srch=1
Ik zou graag willen weten welke van de 2 antennes waarschijnlijk betere zend/ontvangst resultaten geven? De AT-10 telescoop antenne of de Albrecht cl27 antenne?

Dus mijn 4 concrete vragen zijn:
1: Is de AT-10 telescoop antenne geschikt voor de Albrecht AE-2990 AFS?
2: Zou het mogelijk zijn dat de portofoon stuk gaat bij de gebruik van deze AT-10 telescoop antenne?
3: Welke van de 2 antennes geven waarschijnlijk betere zend/ontvangst resultaten? De AT-10 telescoop antenne of de Albrecht cl27 antenne?
4: Welke van deze 2 antennes zouden jullie persoonlijk kiezen/aanraden?

Ik wil jullie alvast heel hartelijk bedanken voor het meedenken en hoor graag jullie antwoorden en tips.
Met vriendelijke groet,
Snorkop
Laatst bijgewerkt door Snorkop op 25 sep 2017, 01:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Snorkop » 25 sep 2017, 01:50

Beste mede forummers,

Iemand al enig idee?
Op deze site: http://www.radioworld.co.uk/portable-te ... qrp-radios kun je kiezen voor een antenne voor de 10 meter en 12 meter band, maar waarom niet voor de 11 meter?
Weet iemand wat het verschil precies tussen deze 2 telescoop antennes (ze zien er het zelfde uit en de uitgeschoven lengte is ook hetzelfde) is?

Op deze site: http://www.ebay.com/itm/27MHz-28MHz-CB- ... 2332062236 staat weer een telescoop antenne tekoop die zowel voor de 11 meter als de 10 meter band (27 MHz - 28 MHz) te gebruiken is.
Deze antenne (Ebay) is 1,16 meter lang en de antenne bij Wimo (https://www.wimo.com/portable-hf-antennas_e.html) is weer 1,4 meter lang. Is dat erg merkbaar?

Zou iemand mij kunnen vertellen welke telescoop antenne ik het beste voor de 11 meter band kan gebruiken?
Zou de portofoon bijvoorbeeld stuk kunnen gaan als ik de 10 meter antenne zou gebruiken, in plaats van de 11 meter antenne?

Begin langzamerhand door de bomen het bos niet meer te zien door al die soorten antennes.
Ik hoop van harte dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor president- mckinley » 25 sep 2017, 13:30

Ik vermoed dat er geen verschil in de werking zal zitten tussen je voorstellen.
Allemaal zijn ze vreselijk te kort.
Koop er een die er stevig uitziet en een leuke prijs heeft.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Henry hpsd » 25 sep 2017, 15:43

Tja...hij heeft gelijk...
Het heeft allemaal niet over.... Als ik dan moet kiezen zou ik gaan voor de langste en heb je 2 die even lang zijn...dan degene die het meeste vermogen kan hanteren. (dat betekend over het algemeen dat de spoel iets dikker is en dat neigt naar een beter rendement.)

Zelf heb ik zo'n sprietje van een meter op de porto... Anders loopt het zo beroerd.
Maar heb vaak een hengeltje mee zo'n inschuifbaar ding en maak dan zoiets:
http://cb-antennas.com/wp-content/uploa ... TICAAL.pdf
Dat scheelt dag en nacht...
Het is echt "behelpen" met de "standaard" antennes, al lukt het best om wat DX verbindingen te maken, maar dan moet je wel heel veel geduld hebben en hele goeie condities..

Kortom...de langste...waarmee je nog kunt lopen... en en hengeltje erbij :-) voor de picknick tafel als het leuk wordt !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Snorkop » 26 sep 2017, 03:41

Beste mede forummers,

Bedankt voor de informatie.
Ik heb nog contact gehad met Dolstra Elektronika (werkt samen met Wimo) en die zegt weer dat de AT-10 (10meter) telescoop antenne niet te gebruiken is voor de (11meter) cb band.
Waarom zou dit niet kunnen? Is het binnenwerk van de 10meter telescoop antenne soms anders dan van een 11meter telescoop antenne?
Het is allemaal wel een beetje vreemd, want net als jullie zeggen is 1,4 meter nog steeds veel te kort voor een cb antenne.

Ik vind het allemaal een beetje verwarrend, want ik wil wel zeker weten dat mijn portofoon niet stuk gaat door het gebruik van een verkeerde antenne.
Hopelijk hebben jullie nog meer tips/raad?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor president- mckinley » 26 sep 2017, 08:09

Ik denk dat de lengte niet gemaakt kan worden voor de 11 meter.
En stuk gaan? Vermoed dat dit niet zo heel snel gebeuren zal met een portofoon, welke standaard met een slechte aanpassing te maken krijgt.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Robber57 » 26 sep 2017, 13:00

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 04 aug 2018, 11:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Wimpie » 26 sep 2017, 15:14

Je hebt een serieus leuke porto gekocht, die daardoor ook best wat geld kost.

Eens met Robber57, je loopt een serieus risico om het BNC chassisdeel te beschadigen, of erger, het er compleet uit te breken.

Waarschijnlijk kun je de 12m versie gebruiken door die niet helemaal uit te trekken. Maar je hebt wel een SWR meter nodig om de lengte te bepalen. Overleg even met Dolstra.

Over de prestaties
Ontvangst in open omgeving (platte land, weiland) gaat wel goed. Dus als er wat sporadische E-laag is, zul je zeker stations horen, en een aantal zul je ook kunnen werken. Als er Es propagatie is, gaat het meestal erg goed.

Wat is je verwachting voor verbindingen binnen NL? Gaat het om binnen honderden meters met elkaar te tokkelen, dan gaat het wel. Zit je op een hoge flat en sta je op het balkon, dan zul je zeker km ver weg komen. maar.... zo'n spriet staat in geen verhouding tot een halve golf antenne (zoals Henry beschrijft), of een lange mobiele spriet op een auto. Het grootste deel van je duur verkregen RF vermogen, gaat in je eigen lijf zitten (in de vorm van warmte). Je eigen lijf/arm is namelijk de tegencapaciteit.

Vind je die 5.5 m te lang, dan zou je een getunde loop antenne (magnetic loop) kunnen bouwen, dan gaat het vermogen niet in je lijf zitten. Voor 11m hoeft dat niet al te groot te zijn. Zoek eens op: magnetic loop 10 m coaxial cable, dan kom je de nodige inspiratie tegen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Snorkop » 26 sep 2017, 19:05

Beste mede forummers,

Bedankt voor de reacties.
Goed dat jullie het zeggen over de BNC aansluiting die door de lengte van de antenne misschien uit de portofoon kan breken. Daar had ik helemaal niet aan gedacht.
Zal extra voorzichtig doen. Als ik merk dat het gewoon niet kan door de lengte, zal ik een andere antenne moeten gaan gebruiken. Ik ga het in ieder geval proberen.

Mijn verwachtingen binnen NL zijn voornamelijk een goed bereik binnen mijn woonplaats zodat ik met vrienden kan tokkelen.
En als het meezit natuurlijk ook verder gelegen stations om te ontvangen/mee te werken.

Had van Dolstra gehoord dat de AT-10 telescoop antenne momenteel niet leverbaar is. Had gevraagd hoe lang de levertijd ongeveer is, maar daar heb ik nog geen reactie op gehad.

Misschien dan toch maar bestellen bij Wimo in Duitsland.
Heeft er iemand ervaring met het bestellen bij Wimo?
Ik heb namelijk geen creditcard, dus zou het ook mogelijk zijn om gewoon via IBAN te betalen?

Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor president- mckinley » 26 sep 2017, 19:22

http://www.wimo.de/wimo_einkaufen_hilfe ... ml#payment
Een krediet kaart is nergens voor nodig in Europa, als de landen tenminste de euro hebben.
Je kunt het gewoon overmaken, net als in je in Nederland bij een winkel zou doen.
Komt dan geen NL voor te staan maar DL.
Vorkasse op zijn Duits.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Robber57 » 27 sep 2017, 09:57

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 04 aug 2018, 11:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Snorkop » 27 sep 2017, 15:35

Beste mede forummers,

Goed nieuws, ik heb van Dolstra vernomen dat de AT-10 telescoop antenne weer leverbaar is. Ik ga hem vandaag direct bestellen.
Jullie horen t.z.t. hoe de antenne bevalt op de portofoon.

Heb verder nog 2 vragen:

1: Ik woon op de tweede verdieping in een flat, en daar is weinig ruimte om een lange (5,5m) antenne te plaatsen.
Zou het daarom ook mogelijk zijn om een magneetvoet antenne voor op een auto aan mijn stalen balustrade was te "kleven"?
De Wilson 5000 magneetvoet antenne lijkt mij dan wel wat. Zie link: https://www.truckerswereld.nl/wilson-50 ... t-antenne/
Geeft dit goede zend/ontvangst resultaten?

2: Ook ben ik in het bezit van een Sailor SP3510 portable VHF marifoon. Als ik in mijn huiskamer zit en de tv staat aan, en ik druk dan zowel op hoog als laag vermogen (1W-5W) op de PTT-knop, dat gaat het beeld van mijn TV heel erg vreemd doen. Iemand enig idee waarom dit is?
Zou het beeld van mijn TV ook vreemd gaan doen bij het gebruik van een CB portofoon (andere frequentie dan VHF)?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor marcovp » 13 okt 2017, 08:25

Ik ben benieuwd of je al wat ervaringen hebt opgedaan met de AT-10.

Een mobiele antenne op een balkonhek kan werken maar het is niet zeker of het werkt. Heb je niet de mogelijkheid voor het plaatsen van een balkon antenne zoals een Sirio Balcony 27. In de korte uitvoering is die ook niet zo lang en door de afstemradiaal heb je niet het probleem wat je met een magneetvoet zou hebben. Overigens is volgends mij een Wilson 5000 een wat zwaardere uitvoering van de 1000. Leuk als je heel veel vermogen gaat maken maar dat is normaal niet nodig.

Als je de antenne van je CB buiten opstelt verwacht ik geen problemen. Zeker niet als je met lager vermogen werkt. Ik neem aan dat je een machtiging hebt voor de marifoon en weet dat je er niet mee mag zenden op het land. Mocht je het niet weten, bij deze.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Snorkop » 14 okt 2017, 01:52

Heb Marcom A :wink:
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Telescoop antenne voor Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor marcovp » 19 okt 2017, 13:03

Snorkop schreef:Heb Marcom A :wink:

Geen punt dus.

Heb je inmiddels ervaring met de antenne op de porto? Ik ben wel heel nieuwsgierig. Ik gebruik de porto best veel en wil wel een wat langere antenne hebben. Dit ziet er nog handelbaar uit mits de aansluiting wat verstevigd wordt.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten