loop antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

loop antenne

Berichtdoor peebi » 29 dec 2017, 14:00

goede middag ik heb veel gelezen over een loop antenne en wil er een aanschaffen.
heeft iemand ervaring met zo.n antenne? dan hoor ik dat graag
m.v.g peter
peebi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 aug 2017, 09:01

Re: loop antenne

Berichtdoor Henry hpsd » 30 dec 2017, 09:28

Hallo Peter,

Als eerste.....welkom op het forum !
Wat voor een loop antenne ? en met welk doel ? (met wie wil je praten op 27MHz?)

Grt Henry !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: loop antenne

Berichtdoor 19AT593 » 31 dec 2017, 23:11

Als het een magnetische loop antenne is zou ik die niet kopen, is makkelijk zelf te maken. Maar voor 27MC denk ik minder geschikt.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: loop antenne

Berichtdoor Wimpie » 01 jan 2018, 14:04

@Peebi:
Ik ben best benieuwd wat je er over gelezen hebt, en dan vooral in vergelijking tot een "standaard" halve golfspriet van 5.5 m (zeg maar de "GPA", hoewel het geen GPA is).

Even mijn gedachte over een loop. Het gaat hier om een zendtoepassing, een niet getunde loop is dan praktisch gezien onbruikbaar. Ik neem aan dat je de getunde loop bedoeld.

Voordelen:
-Hij is klein waardoor hij op bijvoorbeeld een balcon past
-Heeft GEEN ground/tegencapaciteit nodig.
-Soms kun je door draaien ontvangst van storing verminderen (vanwege het niet omni-directioneel zijn).

Nadelen:
-hij is niet omni-directioneel, waardoor de prestaties niet voor alle richtingen gelijk zijn (is op te lossen door te draaien)
-hij is smalbandig, als je bijvoorbeeld van kanaal 10 naar 22 gaat, moet je tunen (met de condensator die tussen de einden zit).
-Als j met vermogen aan de gang wilt (bijvoorbeeld als je op 10m uit mag komen), wordt de tuning capacitor best grof (lees mm plaatafstand)

Misverstand:
-zeker voor CB, een loop geeft geen betere ontvangst. Vergeet de verhalen als: "gevoelig voor het magnetisch veld en storing geeft E-veld". Alleen als je een dominante stoorbron vanuit een bepaalde richting hebt, kun je die met een loop nog wel eens "nullen". Probeer eerst iets bij iemand te lenen voordat je wat gaat kopen.

Algemeen:
Door de geringe afmetingen en tweerichtingsgevoeligheid worden loops vaak als peilantennegebruikt voor bijvoorbeeld het vinden van stoorbronnen (doe ik zelf ook op die manier).
Als je een ongeveer 5.5 m lange spriet kwijt kunt, kun je daar makkelijker hoogte mee bereiken. Zeker voor binnenlandse verbindingen geldt hoger = echt beter. Zo'n sprietantenne stel je een keer af en klaar, zo'n loop moet je vaak afstemmen. Ik zie een loop dan ook als een alternatief als niets anders kan.

Zoals reeds gezegd, als je van zelfbouwen houdt, kun je een loop prima zelf maken. De diverse zoekmachines zijn echt je vriend. Zoeken met 10 m magnetic loop antenna geeft je echt leuke ontwerpideeën
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: loop antenne

Berichtdoor peebi » 01 jan 2018, 15:57

dank voor de reaties
ik had deze in gedachte
MFJ-1788 magnetic loop antenna
maar ik twijfel nog
zit nu zelf met een yaesu ft950
en een sirio antenne 1/2 golf
peebi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 aug 2017, 09:01

Re: loop antenne

Berichtdoor 19AT593 » 05 jan 2018, 23:52

De MFJ-1788 is een magnetische loop met een stappenmotor aan de condensator. Werkt mooi en niet slecht voor een magnetische loop. Voor 27MC ongeschikt maar als je met je FT-950 ook op andere banden wilt gaan luisteren is het een prima ding. Ik ken een canadese zendamateur die niets anders kwijt kan op zijn balcon en hij kan met de antenne redelijk uit de voeten.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: loop antenne

Berichtdoor Wimpie » 06 jan 2018, 22:48

Voor luisteren over de diverse banden vind ik zo'n smalbandige loop onhandig, vanwege dat als je een eind verderop afstemt, je ook de loop weer af moet stemmen. Je ontvanger heeft hem ook niet nodig. Als je zou ontvangen met een scanner (realistic, Jupiteru, Uniden, AOR, etc), dan is zo'n loop handig, omdat het overbelasting van de RF ingang van de ontvanger sterk vermindert.

Mocht je toch zoiets willen kopen om mee te zenden (als je dat mag, voor CB heb je er niets aan), probeer hem dan eerst uit. Zo'n smalbandige loop is onhandig als er speling in het mechaniek zit. Als je TX-ervaring hebt met grote antennes voor de diverse banden, dan zul je voor wat betreft TX wel wat inleveren.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: loop antenne

Berichtdoor cb1gwn » 11 jan 2018, 16:29

Wat denken jullie dan over een 'hentenna'?
evt ook voot 27mc.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: loop antenne

Berichtdoor Henry hpsd » 12 jan 2018, 08:56

Ondanks dat ook de hentenna nog vij small was qua bandbreedte....
Het stond bij mij in de top drie van "nood/vakantie/onderweg" antennes, en ik had er altijd 1tje in de auto liggen met zo'n 15meter vishengel.

De hentenna had ik gemaakt van een paar bamboe stokjes en wat koperdraad.
Als er dan "DX" op zat, en ik was niet thuis...even naar een hoog punt (liefst met een beetje aflopende grond in het open veld).
Vervolgens hengel eruit, hentenna eraan... en 9 van de 10 x kon ik de DX altijd weken.
Prima antenne !, let wel hij is horizontaal gepolariseerd....en hij heeft zeker richtingsgevoel..

Het is een van de weinige antennes die heel makkelijk te maken is en die je in een "hengel" kunt bevestigen waar je ook nog Gain krijgt....
Voor dat doel ....TOP !
http://www.cbforum.be/viewtopic.php?f=7&t=9206
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten