SWR bij bewegen coax

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SWR bij bewegen coax

Berichtdoor 19jvi » 06 jun 2018, 23:29

Hoi

Ik heb van een collega een antenne wat lijkt op een Sirio Thunder/Team super lance antenne overgekocht.
Deze is voor de bak op de zolder. Die antenne gemonteerd op een Delrin (kunststof) voet op de muur met een meter of 9 aan RG58 kabel eraan.
Moet kunnen want deze zou NO-Ground moeten zijn.
SWR gemeten 1:1,4...niet slecht, maar beweeg ik met de kabel, veranderd de SWR ook tot 1:3 :shock: .
Afijn die kabel had geen enkel opschrift dus dat kan variëren van prima kwaliteit tot bokkie-wokkie :)

De kabel vervangen door 7 meter RG213, die ik nog had liggen...hoop werk...precies hetzelfde.....een viertal ferrietkernenen eromheen...beter maar het blijft opvallend dat bewegen met de kabel de swr veranderd.
Nu heb ik bij een winkel in CB materiaal 10 meter goeie RG58 besteld en die wil ik afknippen op 8,48 meter en dan 2 pluggen erop. (Bij de beschrijving van deze antenne staat dat vermeldt op internet.)

Nu wil ik jullie vragen: hebben jullie dat ook dat de SWR zo veranderd als je met het laatste metertje kabel iets beweegt of hebben jullie de kabel zo gelegd dat de swr perfect is en deze daarna gefixeerd met tyraps o.i.d. tot net aan de bak?
Of doe ik iets echt verkeerd? Moet er dan toch iets van een ijzeren buis als tegencapaciteit gezet worden?

mvg Jeroen
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: SWR bij bewegen coax

Berichtdoor president- mckinley » 07 jun 2018, 07:58

Als de buitenmantel van je coax onderdeel is van de antenne, dan zie je datgene wat je beschrijft.
Ik zeg dan, waardeloze antenne :mrgreen:
Coax kabel behoor je niet op een lengte af te moeten knippen, zodat je een goede SWR krijgt.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: SWR bij bewegen coax

Berichtdoor Wimpie » 07 jun 2018, 14:20

Zo'n ding is in kwartgolfresonantie, en heeft dan een aardige ground nodig. Vandaar dat men ze in combinatie met "ideaal voor op balcon" ziet. De bedoeling is dan dat je ze aan een hek vastmaakt.

Zoals President Mckinley ook zegt, nu is de coaxmantel de ground (zeg maar de tegenpool van de antenne). Zodra je daar aan rommelt, verandert de SWR. Zelfs beetpakken doet dit al. Je eigen lijf wordt dan ook onderdeel van de tegencapaciteit/tegenpool.

Een stuk draad van 2.70 aan de voet vast maken en zo recht als mogelijk wegspannen vermindert dat hand- en coaxbeweegeffect (gewoon laten hangen in jouw geval denk ik). Daar waar de kabel binnenkomt (of reeds binnen is) de kabel drie keer door een ferriet halen met 14 mm binnendiameter, en dan zou het goed moeten zijn.

De prestaties zullen wel wat achterblijven t.o.v. een eindgevoede halve golf (zo'n "GPA").

Over de kabel: voor zulke lengtes kun je gewoon RG58 gebruiken, mits er lekker veel koper in de mantel zit (dus dat je door het koperhaar niet het PE dielectricum ziet).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR bij bewegen coax

Berichtdoor 19jvi » 07 jun 2018, 16:06

Bedankt voor de tips.
Ik heb deze antenne opgehangen voor gebruik op de zolder deze winter als het in de hobby garage echt te koud is en dan onder het motto...kijken hoever we ermee komen.
Bij de garage komt (als de vergunning goedgekeurd is) straks gewoon een 5,5 meter GPA; die gaat het hoofdzakelijk doen.

Ik heb die antenne opgehangen aan de gevel en kan daar best een koperdraad van 2,7 meter recht onder laten hangen. Dan neem ik een stuk 1,5 mm2 installatiedraad, die valt nauwelijks op. Dan zou ik zelfs eerst eens kunnen proberen wat ik dan krijg met de 7 meter RG213 die er nu nog aan zit. Is het dan nog niks, vervang ik die kabel door de RG58 met de wikkelingen door de ferrietkern zoals je hierboven beschrijft als volgende stap. Ik heb nu nog die ferriet snap-on clips er nog omheen zitten.
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: SWR bij bewegen coax

Berichtdoor 19jvi » 07 jun 2018, 16:11

Die ferrietkernen heb ik overigens al, ik kreeg de tip in een andere post op sit forum. Dat zijn deze https://uk.rs-online.com/web/p/ferrite-sleeves/1232496/
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten