Welke dan?...

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 30 aug 2019, 13:59

Zoals jullie misschien weten, of misschien niet, ben ik een tijd geleden bezig geweest om te proberen alles volgens de regels te doen qua plaatsen van een antenne voor de hobby.
Gemeente en woningbouw waren afwijzend over de hoogte en het gebruik (lees: boren) van de gevel.
Nu heb ik maandag a.s. een afspraak met de "opzichter" van de woningbouw.
Via de tel. verteld wat ik wilde, en hem uitgenodigd om ter plaatse te kijken wat er mogelijk is (2e ronde!)
Ik denk dat face to face makkelijker is dan aan de telefoon uitleggen wat de situatie is.
Ik weet dat de antenne vanaf het snijpunt dak max 5mtr mag zijn.
Voor de 11mtr kom ik daar dus niet mee weg, want mijn schuine dak is maar 3.50 hoog.
Ik dacht aan een GPA of Boomerang, maar dan moet ik wel toestemming hebben om te boren.
Ik wil op alle vragen van de beste man een goed antwoord geven, dus....
Ik hoor graag of jullie misschien aan dingen denken waar ik nog niet aan gedacht heb.
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Corvy » 30 aug 2019, 23:36

Een boomerang is een goede antenne maar richtingsgevoelig naar de kant van de kleine spriet.
Een 1/4 golf maar met meerdere radialen rondom : http://www.winklerantennenbau.de/xa4.htm

Ik dacht dat je max 5m hoog mag vanaf de dakgoot. Een 1/2 golf is met 5.5m te lang tenzij je ze laat zakken.
Als je schuin dak 3.5m hoog is dan mag je daar maar 1.5m boven uit komen.
Bij een 1/4 golf van 2.75m zal dan 55% van de straler vrij staan.
Dit gegeven in gedachten :
Een V-dipool is net geen 2m hoog en beide benen van de antenne zouden dan 75% vrij staan.
https://www.antennas27.com/27ocfdv-smartech

Als je niet mag boren bestaat er ook nog zoiets als spanbanden om een buis aan je schouw te bevestigen.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 31 aug 2019, 08:22

Hoi Corvy,
Bedankt voor het meedenken!
Voor wat betreft de eerste link; bij het bevestigen aan de achtergevel kan ik de radialen niet kwijt, deze steken te ver uit.
Bij de tweede link zie ik dat dit ook een soort van Boomerang is...dit zou wel passen.
Tenzij mij verboden wordt om in de muur te boren voor de antennebeugels.
De GPA is idd een halve meter te lang, maar zouden ze dat zien?....
Voor wat betreft de spanbanden om de "schouw" , dat heet in Nederland overigens een schoorsteen, die heb ik niet...
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor 19DT2120 » 31 aug 2019, 10:15

Bij dit soort situaties moet je creatief zijn en iets meer out of the box denken.Woningbouw verenigingen houden niet zo van schade aan hun panden en ik gebruik zelf een lichte semi permanente opstelling .Mijn antenne is eigenlijk niet meer dan een simpel buisje en 4 scheerlijnen die gelijk als antenne fungeren.
Afbeelding
foto is clikable
Deze antenne staat 9jaar op het dak en heeft alle stormen tot nu toe nog overleefd .Het touw wat ik gebruik is Dyneema® ropes wat weer bestendig is!

Afbeelding

Met dit principe kan kan ik al een paar verschillende systemen bedenken die jij ook zou kunnen gebruiken:
Met een GP antenne:
Afbeelding
foto is clikable

Afbeelding

Met GPA antenne:
Afbeelding
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1705
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Henry hpsd » 31 aug 2019, 14:25

hmm... waarom dan niet gewoon een halve golf gpa die net een halve meter lager begint ?
Of een GPA maken van precies 5 meter ?
Of een 1 el quad en dan verticaal gepolariseerd is dan wel richtingsgevoelig....(of 1el delta loop) of 2 erin en schakelen of rotortje eronder ?
Mag (kan) dat ?
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 31 aug 2019, 15:19

@ 19dt2120: Ik snap het systeem wat je gebruikt, maar ik weet niet of ik daar mee weg kom.
Zou dan een pijpje van 1.5 mtr zijn waaraan de draden (radialen) zouden komen te zitten.
Die mooie boom die je getekend hebt, die heb ik niet....haha...
@ Henry: de eisen zijn: max 5mtr boven, zeg maar, de dakgoot.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met beam`s…
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Wimpie » 31 aug 2019, 22:32

Wat is je voornamelijke interesse, buitenland DX, of in de buurt?
als je voornamelijk met lokale/regionale stations wilt praten, vergeet dan V-dipolen en inverted-V. Je hebt dan gewoon een verticale spriet nodig.

De minst opvallende is de halve golf GPA (geen radialen). Ja, hij is zo'n 5.35 m, maar die 35 cm ga je geen gezeur over krijgen. Je zet het ding desnods eerst gewoon neer met de top wat ingeschoven (zonder dat je hem gebruikt). Later schuif je het topje omhoog en niemand heeft het in de gaten. Ik hoop niet dat je in een gebied woont met beschermd dorpsgezicht, want dan is het niet vergunningsvrij en kunnen ze bij de gemeente heel lastig zijn.

Als blijkt dat je niets aan het huis of schuur vast mag binden is een vishengelantenne een optie, eventuel op basis van zo'n glasfiber telesoopmast (bijv. Spiderbeam). Zo'n telescoopmast bind je vast aan een hele dikke hardhouten paal. De eerste 6..8 m staat altijd uit, vanwege dat daar de antenne in zit en je dan niet meer dan 5 m boven de goot uitkomt. Als je verder weg wilt werken, zul je naar buiten moeten om de delen omhoog te schuiven.

Het grote nadeel is dat je zelf de antenne moet bouwen, je wilt bij voorkeur de antenne in de hengel (minst opvallend, minste windbelasting, en gelijk beschermd tegen de elementen). Er is voor zover mij bekend geen draadantenne te koop met een hele dunne aanpassing zodat alles in de mast past. Deze optie lukt alleen als je mensen in de buurt hebt die goed kunnen electronica bouwen, en meten. Voor het gebruiksgemak tijdens omhoogzetten en laten zakken, heb je ook een hulpstuk onderin de mast nodig zodat alle delen er al als een trappetje uitsteken, en de kabel er zonder deuken in en uit kan als je omhoog gaat, of laat zakken. Zie het als een laatste redmiddel.

Deze oplossing schoot mij te binnen omdat ik zeer recentelijk nog een twee meter end-fed gebruikt heb in zo'n telescoopmast (18 m spiderbeam mast). Ik heb mij beperkt tot een top van 15 m, omdat de mast met een pioniertouw vastzat aan een houten hok en het niet de bedoeling is dat het hok uit zijn verband werd getrokken. Bovendien heb ik twee 6 m vishengels met een CB end-fed antenne erin.

Als het zelfbouwen niet lukt, kun je dit concept ook doen op basis van een standaard GPA en een korte schuif/kantelmast die je omhoog liert (met luchtdruk of kabel). Dit is overigens geen goedkope oplossing.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 31 aug 2019, 23:07

Hoi Wimpie,
Een heel verhaal, en idd erg bewerkelijk...
Eerst maar even afwachten wat de opzichter zegt.
Had zelf nog het idee om een pijp in de grond te slaan, daar 6mtr pijp op en daarop de antenne.
Misschien een tuidraad eraan naar de schutting of schuur..
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 02 sep 2019, 12:02

De opzichter is geweest, en hij was iig niet negatief.
De situatie duidelijk uitgelegd en laten zien.
Ook het verhaal van het Europees verdrag verteld, en hij was zichtbaar onder de indruk van mijn "voorwerk"
Hij vroeg mij het verhaal op de mail te zetten en dan zou ik "met ongeveer 1 week" antwoordt hebben op mijn aanvraag.
Hierbij de mail....

Geachte Heer, Mevrouw,

Hedenmorgen had ik een afspraak met Uw collega Dhr.*****
Dit om de situatie te beordelen v.w.b. het plaatsen van antennebeugels aan de achtergevel.
Deze ga ik gebruiken voor het zenden op de 11mtr band, ook wel de 27Mhz genoemd.
Deze band is vergunningsvrij voor het zenden.
In deze gaat het dus om de vergunning voor het plaatsen van 2 beugels waarin een stalen pijp komt, waarop de antenne wordt bevestigd.
Foto van de beugels heb ik bijgevoegd.
Voor wat betreft de plaatsing van de antenne zelf; ook daar zijn regels voor.
Vergunningsvrij is 5mtr boven het snijpunt van het dak (dakgoot).

Ik wil nog wel opmerken dat er een Europees verdrag is (artikel 10) waarin staat dat iedereen de vrijheid heeft om meningen uit te dragen en te ontvangen.
Hierin zijn ook uitspraken gedaan door de kantonrechter in Rotterdam (2010) en Den Bosch (2011).

Ook bijgevoegd is de foto van de achtergevel.
De beugels zal ik of links, of rechts van de ramen willen bevestigen.
De beugels zijn 80cm, zodat de dakrand niet beschadigd wordt.

Voor vragen kunt U mij altijd bellen.
Ook is Dhr ***** op de hoogte van de situatie ter plekke.

Met vriendelijke groet,
E.Hoff.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor 19-DT-170 » 03 sep 2019, 18:09

Ik ga dit topic met belangstelling volgen.
Ik denk niet dat je bij de bouwvereniging een vergunning moet vragen, maar je doet een aanvraag voor toestemming.
Daarnaast weet ik niet of het handig is om (nu al) te schermen met het verdrag van Rome.
Als je slapende honden wakker maakt en de juridische afdeling erbij wordt gehaald...
Ga dan maar eens verdedigen waarom je in 2019 per se via 27mc je vrijheid van meningsuiting moet gebruiken.
Tegenwoordig heb je met social media een miljardenpubliek, op 27mc ben je een roepende in de woestijn...
Daarnaast heb je voor nieuwsgaring tal van andere mogelijkheden, kabel TV, Digitenne, interactieve TV en op internet is heel veel nieuws van diverse bronnen te verkrijgen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 03 sep 2019, 20:55

Hoi Pascal,
Het is maar net hoe je het noemt....toestemming of vergunning....
Iig weet de opzichter wat de bedoeling is.
Voor wat betreft het verdrag; ik doe dit met voorbedachte rade omdat ze dan weten dat ik me erin verdiept heb, en niet zomaar iets roep.
Daarnaast vind ik dat IK degene ben die bepaalt hoe ik mijn mening verkondig; in dit geval via de 27Mhz.
Dat is niet aan hun om die keuze voor mij te maken.
Ik heb best een goed gesprek gehad met de opzichter, waarin ik ook aangegeven heb dat ik NIET kies voor een mast van 20+ mtr in de tuin, als ik het ook kan doen met een antenne aan de achtergevel.
Ik wacht het af....
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 16 sep 2019, 11:21

We zijn inmiddels 2 weken verder; nog niks gehoord van de opzichter of zijn meerdere....
Ik heb even gebeld.....je raad het al; hij is vrij vandaag.....
Morgen een nieuwe kans!
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 17 sep 2019, 18:54

Vandaag wederom gebeld met de woningbouw...
"Sorry meneer, maar we hebben een personeelsvergadering, ik kan U niet doorverbinden".....
Het lijken wel ambtenaren!!!!
Dan toch, welliswaar via de telefoniste, een antwoord; vrijdag krijg ik uitsluitsel....
Dus ik weet nog niks....mm...en dat na (eind deze week) 3 weken, wat een week zou zijn....
Nog effe wachten!
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor 19RE000 » 17 sep 2019, 20:21

lingo schreef:Vandaag wederom gebeld met de woningbouw...
"Sorry meneer, maar we hebben een personeelsvergadering, ik kan U niet doorverbinden".....
Het lijken wel ambtenaren!!!!
Dan toch, welliswaar via de telefoniste, een antwoord; vrijdag krijg ik uitsluitsel....
Dus ik weet nog niks....mm...en dat na (eind deze week) 3 weken, wat een week zou zijn....
Nog effe wachten!
gr.


Hallo,

Ik weet dat jij geen zendamateur bent maar dit zou jou toch nog kunnen helpen wanneer ze nee zeggen.
AEDES is het overkoepelend orgaan van alle woningbouw verenigingen.
https://www.aedes.nl/artikelen/bouwen-e ... teurs.html
https://dkvwg750av2j6.cloudfront.net/m/ ... l-1026.pdf
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 18 sep 2019, 06:28

Hoi,
Bedankt voor de linkjes....
Aedes ken ik wel, maar wist niet dat hun daar een artikel over hadden.
Misschien helpt het.....je weet het nooit....
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron