Welke dan?...

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 11 okt 2019, 18:32

Ik heb wel een paar foto`s genomen, maar kan ze hier niet toevoegen......helaas....
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor standby » 11 okt 2019, 19:11

Ik ken het ook niet lingo hoe je dat moet doen foto's hier op cb forum toevoegen. Misschien weet iemand van cb forum hoe je dat moet doen foto's toevoegen...?

Succes nog verder lingo met je cb... :wink:
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 24 jun 2020, 07:09

Om dit draadje maar weer eens op te pakken; deze week een Mantova-8 voor weinig op de kop getikt.
Wel met een beetje werk eraan, maar dat is te overzien.
Ook meteen maar geinformeerd wat een langere pijp kost.
Deze mag niet dikker zijn dan 40mm want anders past ie niet in de Mantova.
Mm...de mogelijkheden zijn niet heel groot.
Of 33mm verzinkt staal (gasbuis), of 40mm (4mm dik) aluminium....
Weten jullie nog iets?....
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Snof » 24 jun 2020, 10:28

Gas buis, 42,4 x 3,25 en daar 2 moeren op lassen, dan een buis van 33,7 en 50 cm lang aan de mantova 8 monteren....kun je hem er zo inzetten en vast draaien.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Robber57 » 24 jun 2020, 12:47

Het snijpunt vh dak is niet de dakgoot maar de nok, de evt schoorsteen mag je niet mee rekenen.
Vrijheid v mening telt overigens zeer zwaar in de eu maar als je dat argument wilt gebruiken ben je beter af met een licentie (N of F) en lidmaatschap vd Veron, die maken met 1 brief gehakt vd juridische afdeling vd gemeente.

Als ze weigeren kun je ze voor de keuze stellen of ze staan de gpa 1/2 golf toe(dus 50 cm te veel)of je gaat licentie halen en komt daarna met de veron terug maar dan voor een mast van 15 meter, de veron heeft zelden zo’n dispuut verloren, de vhvmu telt zwaar in nl en de eu en de gemeente zal met aantoonbaar zeer grote bezwaren moeten komen willen ze gelijk krijgen.
Toen ik daar mee dreigde (maar in nette bewoording) was het snel over met de bezwaren.
De willekeur is groot in deze en puur omdat je geen licentie hebt proberen ze het, met de veron erbij is dat snel over.

Ik heb iets van een voorbeeld brief van ik dacht een woningbouw vereniging/gemeente, ik zalvanavond ff zoeken...

Overigens: 5,99 meter is nog steeds 5 meter en 6,00 net niet meer :wink:
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 24 jun 2020, 16:53

Snof schreef:Gas buis, 42,4 x 3,25 en daar 2 moeren op lassen, dan een buis van 33,7 en 50 cm lang aan de mantova 8 monteren....kun je hem er zo inzetten en vast draaien.


Mm...dan moet ik dus iemand vinden die goed kan lassen om het safe te houden.
Zoals jij het nu vertelt komt dan al de kracht op het dunnere stukje buis te staan....dat lijkt mij niet safe...
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 24 jun 2020, 16:59

Robber57 schreef:Het snijpunt vh dak is niet de dakgoot maar de nok, de evt schoorsteen mag je niet mee rekenen.
Vrijheid v mening telt overigens zeer zwaar in de eu maar als je dat argument wilt gebruiken ben je beter af met een licentie (N of F) en lidmaatschap vd Veron, die maken met 1 brief gehakt vd juridische afdeling vd gemeente.

Als ze weigeren kun je ze voor de keuze stellen of ze staan de gpa 1/2 golf toe(dus 50 cm te veel)of je gaat licentie halen en komt daarna met de veron terug maar dan voor een mast van 15 meter, de veron heeft zelden zo’n dispuut verloren, de vhvmu telt zwaar in nl en de eu en de gemeente zal met aantoonbaar zeer grote bezwaren moeten komen willen ze gelijk krijgen.
Toen ik daar mee dreigde (maar in nette bewoording) was het snel over met de bezwaren.
De willekeur is groot in deze en puur omdat je geen licentie hebt proberen ze het, met de veron erbij is dat snel over.

Ik heb iets van een voorbeeld brief van ik dacht een woningbouw vereniging/gemeente, ik zalvanavond ff zoeken...

Overigens: 5,99 meter is nog steeds 5 meter en 6,00 net niet meer :wink:


In alles wat IK lees noemen ze de dakgoot als het snijpunt.
Ze gaan iig uit van de hoogte van de dakgoot, das vanaf de grond zo`n 6mtr.
Er staat al een antenne, maar deze wordt, ik zou bijna zeggen uiteraard, hoger.
De pijp wil ik van 2 naar 4mtr en de antenne gaat van 5,5mtr naar 7,35 (ongeveer).
Zoals ik er nu insta gaat mijn voorkeur naar de aluminium buis.
Hoef ik niks te knippen en plakken; gewoon omhoog!
Heeft iemand hier ervaring met aluminium buis?
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor 19RE000 » 24 jun 2020, 17:40

lingo schreef:
Robber57 schreef:Het snijpunt vh dak is niet de dakgoot maar de nok, de evt schoorsteen mag je niet mee rekenen.
Vrijheid v mening telt overigens zeer zwaar in de eu maar als je dat argument wilt gebruiken ben je beter af met een licentie (N of F) en lidmaatschap vd Veron, die maken met 1 brief gehakt vd juridische afdeling vd gemeente.

Als ze weigeren kun je ze voor de keuze stellen of ze staan de gpa 1/2 golf toe(dus 50 cm te veel)of je gaat licentie halen en komt daarna met de veron terug maar dan voor een mast van 15 meter, de veron heeft zelden zo’n dispuut verloren, de vhvmu telt zwaar in nl en de eu en de gemeente zal met aantoonbaar zeer grote bezwaren moeten komen willen ze gelijk krijgen.
Toen ik daar mee dreigde (maar in nette bewoording) was het snel over met de bezwaren.
De willekeur is groot in deze en puur omdat je geen licentie hebt proberen ze het, met de veron erbij is dat snel over.

Ik heb iets van een voorbeeld brief van ik dacht een woningbouw vereniging/gemeente, ik zalvanavond ff zoeken...

Overigens: 5,99 meter is nog steeds 5 meter en 6,00 net niet meer :wink:


In alles wat IK lees noemen ze de dakgoot als het snijpunt.
Ze gaan iig uit van de hoogte van de dakgoot, das vanaf de grond zo`n 6mtr.
Er staat al een antenne, maar deze wordt, ik zou bijna zeggen uiteraard, hoger.
De pijp wil ik van 2 naar 4mtr en de antenne gaat van 5,5mtr naar 7,35 (ongeveer).
Zoals ik er nu insta gaat mijn voorkeur naar de aluminium buis.
Hoef ik niks te knippen en plakken; gewoon omhoog!
Heeft iemand hier ervaring met aluminium buis?
gr.


Zie hier wat er voorgeschreven is voor het plaatsen van antennes en doe er je voordeel mee :)
https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welke dan?...

Berichtdoor jcva » 24 jun 2020, 22:29

Robber57 zit er in dit geval naast met de snijlijn. het document van de link zegt genoeg en er is dan ook geen ruimte voor discussie.

M.b.t. de door hem genoemde Veron, vroeger was dit misschien zo maar die doen niets voor je. De BOAN, onderdeel van DARU (voorheen DKARS) kun je meer van verwachten maar ook dat is niet altijd succesvol.
Vrijheid van meningsuiting is ook zo'n kreet, het zegt eigenlijk niks.
Jouw vrijheid mag nooit ten koste van een ander gaan. we wonen in een drukbevoklt land dus er zullen mogelijk concessies gedaan moeten worden.
De genoemde brief (Aedes Factsheet) is van Aedes en de VNG en deze is tot stand gekomen met BOAN, informatie kun je oa hier vinden: https://www.daru.nu/boan.

Dat is een richtlijn. Geen vrijbrief.
Mocht je discussie verwachten zorg dat je je zaakjes voor elkaar hebt. Met alleen hard bleren over rechten ga je het niet winnen mocht er gezeur komen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 25 jun 2020, 08:10

Oke, we weten nu wat de regels zijn, we weten ook wie je daarmee zou kunnen helpen.
Maar even terug naar de vraag; wie heeft er erv. met aluminium buizen?
Is dit sterk genoeg?
Gaat het niet zwiepen?
Wordt het niet krom?
De bedoeling is dus: 4mtr buis, waarvan 3 vanaf de goot, daarop een 5/8.
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Wimpie » 25 jun 2020, 11:30

Dat het flink gaat zwiepen, zeker (ik gebruik zelf ook een Al pijp). De elasticiteit van aluminium is bijna drie keer zo groot als van staal. De uitwijking ten opzichte van windstil weer wordt dan ook bijna drie keer zo groot.

Of het v.w.b. sterkte kan met een januari 2018 storm, durf ik zo niet te roepen. Als je een schets kunt maken van de situatie met maten er in (vooral dikte op diverse hoogte),en waar de antenne ongeveer komt te wonen, kan ik wel een getal noemen voor het buigmoment op de beugel, en daarmee dus ook de spanning in de Al pijp.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Snof » 25 jun 2020, 13:12

lingo schreef:
Snof schreef:Gas buis, 42,4 x 3,25 en daar 2 moeren op lassen, dan een buis van 33,7 en 50 cm lang aan de mantova 8 monteren....kun je hem er zo inzetten en vast draaien.


Mm...dan moet ik dus iemand vinden die goed kan lassen om het safe te houden.
Zoals jij het nu vertelt komt dan al de kracht op het dunnere stukje buis te staan....dat lijkt mij niet safe...
gr.

Op dat stukje gas buis 33,7 x 3,25 komt weinig kracht en doorstaat windkracht 10 zonder problemen, als er iets knikt is het de buis net boven de muur beugel... maar als die maar 3 meter boven de beugel uit komt knik eerst je antenne.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 30 jun 2020, 19:09

Ik denk dat ik toch maar voor de aluminium pijp ga; makkelijk, niet duur, snel en vooral op de juiste maat!
Even kijken wanneer ik een ladder kan lenen en de pijp moet natuurlijk bezorgd worden.
Oja, een beetje knap weer zou ook lekker zijn.
En dan gaan we in totaal zo`n 4mtr omhoog...
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke dan?...

Berichtdoor Snof » 01 jul 2020, 17:40

Aluminium is 2 x zo duur als een gegalvaniseerde gas buis, wil je dat het net zo sterk is als staal dan moet het ook 3x zo dik zijn en dan wordt ook zwaarder en nog duurder.
Heb laatst 2 buizen aluminium gekocht voor mijn mast maar heb daar spijt van, de volgende mast wordt zeker weer van staal.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Welke dan?...

Berichtdoor lingo » 02 jul 2020, 09:07

Ik betaal voor 6mtr aluminium buis 40 rond met een wanddikte van 4mm € 55
Ik vind dat wel meevallen...
Ik weet niet welke maat jij hebt gekocht?
Het probleem in deze is dus, en dat heb ik al eerder vertelt, dat ik de buis IN de Mantova moet schuiven.
De maximale maat is 40mm en de aluminium buis past dus perfect!
Daarbij komt dat het stuk BOVEN de bevestigingsbeugels maar zo`n 3mtr zal zijn.
De stalen gasbuis is dunner (33,7) met een dunnere wanddikte, dus zal het doorbuigen(zwiepen)op hetzelfde neerkomen...
Dat "lasverhaal" zie ik niet zo zitten...
Gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron