Wilson Little Will aan dakkapel

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor DenTukker » 07 apr 2020, 12:07

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje. Ik ben van plan om een draagbare antenne te gaan halen. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Wilson Little Will. Nu is mijn vraag, ik wil met de magneet voet die er bij zit, kleven aan de rand van de dakkapel. Zo dat als ik even wil zenden de antenne er op kan kleven en als ik niet meer zend de antenne er af wil halen. Kabel gaat dan even door het raam. Moet je de Little Will dan eigenlijk afstellen? Ik wil er eerlijk gezegd zo min mogelijk werk mee hebben. Het is dus een antenne die ik voor even gebruik en dan weer opberg op zolder. Of zijn er dan andere ( makkelijkere ) antennes?

Graag jullie hulp hier in.

Met vriendelijk groet,
DenTukker
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor DenTukker » 07 apr 2020, 12:23

Wat ik mij nu wel realiseer is dat de antenne dan horizontaal staat IPV verticaal de lucht is. Geeft dit ook problemen? En ik weet niet of er goede antennes zijn met een magneetvoet die je kunt kantelen?

Groet,
DenTukker
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor Carlo » 07 apr 2020, 14:19

Dit zal helaas niet werken, de magneetvoet moet op een metalen oppervlakte staan van ongeveer een 1 meter bij 1 meter.
Deze antenne is gemaakt voor op een auto en heeft zoals jij hem wil monteren onvoldoende tegen capaciteit.

Je kunt dan beter kijken voor een boot atenne waar geen ground nodig is en die met een klem bv aan je dakkapel maken.
Verder moet een de antenne vertikaal staan.

Je kunt ook een draad antenne uit het raam hangen als sloper naar achter wegspannen en ben je klaar rol je hem weer op.
Zoek maar eens op sloper antenne of end-fed antenne.
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor DenTukker » 07 apr 2020, 15:08

Hallo Carlo,

Dank voor je snelle bericht. Een boot antenne heb ik even naar gekeken maar ik kom daar helaas niet veel wijzer uit. Moet je een boot antenne wel afstellen? En kan ik die antenne dan bijvoorbeeld ook half uit het raam steken of gaat dat weer niet goed? Willen namelijk niet dat er iets aan de dakkapel / muur vast gemaakt wordt ( vandaar dacht ik na over die magneet antenne ). De plaat waar de magneet voet op komt te zitten is ongeveer 2 meter keer lang en 30 cm hoog, zou dat niet kunnen dan? En heb je dan geen magneetvoet antennes die je kunt kantelen naar boven toe? Ik ben maar een bleek hier in, maar denk hard op nu.

Groet,
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor Wimpie » 07 apr 2020, 16:21

Is die plaat wel van staal?

Er zijn mobielantennes die je kunt knikken, even als voorbeeld:
https://www.k-po.com/CB-Mobile-Magnet.1.html

Laat je niet overdonderen door fancy namen. Het is de lengte die telt. Een spriet valt echt niet zo op al is hij 1.8 m lang.

Ik neem aan dat het voor communicatie relatief dichtbij is. Je begrijpt wellicht dat een spriet op/tegen een dakkapel het minder (goed) doet ten opzichte van een 5 m lange spriet die overal bovenuit komt.

Gezien de afmeting van de plaat, zit er een risico in dat je de SWR niet goed krijgt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor DenTukker » 07 apr 2020, 16:29

Hallo Wimpie,

Ja ik ben inderdaad bang dat dit ook niet goed gaat. Denk toch dat ik uitkom bij een Boot antenne. Heb gekeken naar de Sirio Cruiser 2000. Ik zou die antenne met een magneetvoet alsnog vast kunnen maken op die plaat. Deze steekt dan boven de dakkapel uit. Hoogte heeft deze dan wel. Gaat dat werken?

Groet,
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor Wimpie » 07 apr 2020, 22:23

DenTukker,

Ik ben geen fan van No-ground antennes. Als ze echt geen ground nodig hebben zijn ze slecht, in het andere geval zijn ze ook niet best, en gebruiken ze je coaxmantel als tegencapaciteit.

Ik zou de gok wagen met een lange mobiele antenne op de stalen plaat als dat je enige andere optie is. Je hebt wellicht om je coax nog wat ferriet nodig. Het kan schelen in storing. Er lopen meerdere topics over ferriet om coax, dus daar kom je wel uit.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor Robber57 » 08 apr 2020, 13:08

Sirio heeft een groundless mobiel spriet , die heeft dus geen massa/aarde nodig, de swr is altijd goed en je hoeft/kan hem ook niet afstellen, bovedien is ie zeer breedbandig en bruikbaar van 26,5 Mhz tot bijna 30 mhz, deze word geleverd met een draaibaar scharnier.
Het is dezelde als de boot marine variant zonder het marine prijskaartje.

https://www.sirioantenne.it/en/products ... round-less

Afbeelding
https://www.sirioantenne.it/images/pdf/ ... 7-2004.pdf

Ik heb hem ook , idd groundless maar de prestaties zijn niet echt joppie.

Als je een “tegel voet” koopt heb je een groundplane en bevestiging in 1, het is zeg maar een soort metalen parasolvoet waar je tehels in legt als tegengewicht.
Het is een metalen rekje waarin je een paar grindtegels legt en gewoon los op het dakje vd dakkapel zet, er zit een verticale pijp aan waar je antenne aan kan, je zou dan beter een 1/4 golf dipool er aan knopen die is 2,75 meter en een volwaardige antenne, sirio heeft twee van dat soort dipolen, heet boomerang.

[edit] de groundless van sirio word overigens geleverd met een beugel zodat ie ook aan een mastje kan maar ik zou dat pad niet inslaan, het gaat denk ik teleurstellen, hij heeft bij mij ook aan de dakkapel gezeten en komt dan dus niet/nauwelijks boven het dak uit en dus ontvang je weinig en is je bereik slecht bovenop dat het al niet zo'n beste antenne is.

https://www.jbe.nl/nl/communicatie/ante ... m-low-cost
Afbeelding

https://www.sirioantenne.it/en/products ... oomerang-w
Afbeelding

Let op de lengte de W is 1,35 meter de A is 2,75 meter
https://www.sirioantenne.it/images/pdf/ ... _serie.pdf
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 08 apr 2020, 17:49, in totaal 6 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor Carlo » 08 apr 2020, 15:07

Ja een bootantenne werkt inderdaad minder dan een antenne met ground, sowieso een mobiele antenne in een basis opstelling is een compromis.
Je zou bij de bootantenne de voet kunnen aanpassen zodat hij op een klem past die je eenvoudig kunt klemmen aan je dakkapel.
De antenne moet wel vrijstaan anders heb je kans op terugwerking in je shack, dus niet half uit het raam.

een andere goede optie die ik aangaf is een draadantenne die je eenvoudig op en af kunt tuigen.
Google maar eens op endfed, deze heb je ook voor 11 meter (27MC)
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor Ernst » 09 apr 2020, 15:47

Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor 19DT2120 » 09 apr 2020, 16:13

Die Thunder is gewoon een met metaal verstevigd stuk tuinslang aangepast voor 11m :twisted: Helical principe !
Afbeelding

Mischien is een Sirio Signal Keeper wel wat voor hem?
Height (approx.): 2370 mm
Radial length (approx.): 640 mm
Afbeelding

maar net als wat ze hier boven schreven de Sirio Boomerang 27A is ook een goede!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor DenTukker » 09 apr 2020, 16:23

Bedankt allen voor de reacties! Ik zal het is even doorlezen
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor Ernst » 09 apr 2020, 17:03

Die Thunder is gewoon een met metaal verstevigd stuk tuinslang aangepast voor 11m Helical principe !


Heb er vroeger wel leuke resultaten mee behaald
maar toen was het ook lekker druk

Makkelijk in gebruik en overal zonder probleem neer te pletteren :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Wilson Little Will aan dakkapel

Berichtdoor 19EK177 » 17 apr 2020, 11:52

wat ik hier mis is de vraag wat je ermee wil doen? wil je ontvangen of wil je communiceren. in het eerste geval zijn er vele mooie onzichtbare opties, in het laatste geval zal je toch iets langs en goed geaard moeten neerzetten, hetzij een lange spriet, hetzij een balun met een X-aantal meters draad (ook goed weg te werken.)
nog een optie zou een loopje zijn...)
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten