Antenne plaatsen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 21 apr 2020, 15:53

Beste 27mc collegas,

Na ongeveer 10 jaar tijd leek het mij leuk om de hobby weer eens op te pakken.
Heel veel spullen had ik gelukkig nog bewaard en een aantal heb ik afgelopen weekend weer gekocht.

Ik ben nu in het bezit van een nieuwe Sirio MegaRange 827

Maar nu komt het probleem, aangezien het bij mij achterthuis niet heel er groot is (7 meter en dan schuur van 3 meter ongeveer) en ik eigenlijk geen kokermast ofzo wil plaatsen zou ik jullie graag willen vragen
om met mij mee te denken naar een oplossing om mijn antenne te plaatsen.

De radialen van de megarange zijn 140 cm lang. Ik zou het aan de muur willen maken maar dan zit je met hele grote beugels aangezien mijn dakgoot een stuk oversteekt.

Ik zat zelf te denken aan het kleine stukje muur gelijk aan de dakgoot. Daar had ik het idee om onderaan een scharnierstuk onderaan te plaatsen waar de buis een stuk in komt
en dan daarboven 2 van deze klemmen (deze zijn ongeveer gelijke hoogte als het scharnierstuk)

Daarna zou ik dan een oog/katrol ergens aan de buis of muur maken met onderaan een lier met staalkabel en de lier onderaan vast aan de muur.

Dan zou ik in principe als de antenne naar beneden moet (hoe vaak zou dat zijn? 1x in de 5 jaar?) de beugels met een ladder los moeten maken
en dan met de lier de pijp moeten kunnen kantelen toch? het schanier moet mee kunnen kantelen.

De pijp zal tussen de 6/8 meter worden en dan op zon 3/4 meter hoog worden geplaats. De pijp kanteld van vanaf de muur op mijn schuur waar ik zo op kan
of net langs de schutting/in het pad.

Misschien dat iemand een ander idee heeft? Aan ze zijkant van het huis mag helaas niet ivm dat openbaar is en daar moet dan speciale vergunning voor komen
omdat dingen misschien kunnen vallen en los raken enzovoort. Dit heb ik al nagevraagd.

De muur is niet al te best en de dakgoot word nog aangepakt word nog geschilder en komen nieuwe platen voor.

Graag hoor ik jullie ideen

Bedankt Mike

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Super simpele tekening:

Afbeelding
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor jcva » 21 apr 2020, 20:36

Die 2e klem die je laat zien is volgens mij van aluminium en eigenlijk bedoeld om een verkeersbord aan een paal te zetten.
Ik zou daar geen mast aan hangen, die gaat naar mijn mening bij de 1e de beste storm stuk.

En als 2e opmerking, maak de afstand tussen de klemmen niet te klein.
Bevestig de mast op 2 punten en niet op 3. je maakt dan de mast te stijf en de kans is dan groter dat hij boven de bovenste beugel breekt.
Hij moet juist kunnen buigen tussen de beugels.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 21 apr 2020, 22:39

Ik wilde hem ook op 2 punten bevestigen niet op 3 maar wel onderaan met een kantelscharnier om het zo te kantelen.

Ja dat van die klem snap ik was maar voorbeeld omdat ik zo geen andere kan vinden. Maar zoiets in elk geval en dan alles met dikke keilbouten dacht ik.

Als ik 3 poots beugels neem die zijn te ver van de muur af ten opzichte van het kantelscharnier anders staat het hele geheel al in een rare hoek.

Al met al lijkt het me toch nog best lastig te zijn. Gelukkig heeft het geen haast.

Bedankt voor je input!
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor danyboy » 22 apr 2020, 16:02

Ik zeg maar iets, misschien kan je een kantelpunt zelf maken of laten maken en dan nog één muurbevestiging kopen.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 22 apr 2020, 16:11

Ik heb ook al wat bedrijven gemaild kijken of hun hier iet mee kunnen.

Misschien is er iets te laten maken/lassen, zelf ben ik hier niet in thuis en durf ik dit ook niet aan.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 22 apr 2020, 16:49

Ik snap je wens om te kantelen (zodat je niet op hoogte hoeft te werken), maar ik vermoed dat jouw scharnier niet in staat is om beweging naar links/rechts op te vangen (ding breekt, of breekt van/uit de muur).

Wij hebben hier tegenwoordig ook brede goten. Mijn twee muurbeugels zorgen dat de pijp zo'n 50 cm van de muur zit. Ik weet niet hoe lekker je werkt op hoogte (in dit geval staande op een ladder die je tijdelijk even vastzet), maar als dat lekker gaat, heb je in mijn beleving geen scharnierpunt nodig. Je installeert eerst de pijp, vervolgens antenne erop. Als het niet te hard waait, kun je de pijp met antene erop nog een stuk omhoogschuiven.

Ik heb overigens geen mogelijkheid om te kantelen, want de vakwerkmast staat in de weg.
https://imgur.com/a/JjDz9mp
In de foto kun je nog een stukje van de bovenste beugel zien. Zowel de bovenste als onderste beugel heeft een derde (midden)poot.

Mijn pijp zit ingeklemd in stukken rubber van 6 mm dik, met wind kun je dus gewoon slapen zonder loeigeluiden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 22 apr 2020, 19:14

Ja dat snap ik en zou kunnen maar de radialen zijn zoals ik zei 140 cm. Stel ik pak 2 grote beugels die heb ik ook en ik plaats de pijp en hij moet naar beneden dan zou ik in mijn eentje op een ladder zware pijp los moeten maken en ]
laten zakken maar dan komen de radialen nog tegen dak/huis aan. De radialen zijn wel flexible maar gaan toch wel buigen als je het te vaak doet.

Zoals ik zei best lastige situatie het moet natuurlijk wel allemaal goed vastzitten.

Bedankt voor de input en mooie installatie heb je.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 22 apr 2020, 20:34

Die antenne aan de muur zit er niet meer op. Daar zit nu een antenne voor 70 cm op.

Je spreekt van een zware pijp, Ik heb gewoon aluminium, en heb geen goede schouders en rug meer (dat komt niet door zware pijpen...). Die pijp van mij is zes meter. Zoals op de foto staat hij op de grond, dus ik sta met mijn hoofd en schouders boven de pijp als ik daar moet werken. De ladder maak ik vast aan de bovenste beugel, en met een positioneringslijn zit ik vast aan de ladder zodat ik twee handen vrij heb om te werken.

Ik doe nog weleens wild bij nagenoeg geen wind. De 6 m pijp omhoog. Dan duw ik er via de onderkant nog 3 m bij (met een inwendig koppelstuk), en dan kan de boel nog 3 m omhoog.

Vroeger had ik wel een "gaspijp" van 6m, onhandig zwaar. Eerst omhooglopen tegen het huis. Schuin zetten. De ladder op en de boel vast zetten in de beugels. Ik had toen een katrol aan de muur (niet aan de beugel) zodat ik de pijp omhoog kon hijsen als hij in de beugels zat. De huidige pijp is zo licht, dat ik de katrol met lijn niet meer in gebruik heb. Gewoon een paar sporten omhoog op de ladder en de pijp omhoog of naar beneden, of draaien als er een richtantenne in zit.

Die radialen kan lastig zijn. Kun je die er later aan zetten als de antenne op de pijp staat? Andere optie is een antenne zonder radialen (bijv een halve golf GPA). Ik hoop niet dat nu de haren bij je overeind gaan staan (vanwege dat over antennes lang te discusseren valt).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 23 apr 2020, 14:15

Ik snap je hoor, maar dat ga ik allemaal niet eens proberen hier ook rug kapot/schouder kapot/knieen kapot/astma dus dat word het niet allemaal dus vandaar een kantelconstructie.

De radialen kunnen er wel later op gemaakt worden maar niet boven de dakgoot, op de grond antenne in elkaar en aan de pijp vastmaken compleet dan omhoog maar omhoog duwen kan dus niet ivm huis en dakgoot.

We gaan verder denken ik wacht nog paar mails af die ik naar bedrijven heb gestuurd. Mocht dat op niks uitlopen dan maar eens een lasser bellen kijken of hij iets kan maken.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor lingo » 27 apr 2020, 13:58

Ik had, voor wat betreft de overhangende dakgoot hetzelfde probleem.
Sterker nog; de goot steekt zo`n 80cm over de achtergevel.
Om toch te kunnen plaatsen heb ik passende beugels laten maken, dus eigenlijk hetzelfde als de standaard V-beugels, maar dan langer en zwaarder.
Ik heb stalen strippen laten knippen van 8mm dik.
Ook heb ik, vanwege de grote, een "pootje" in het midden van de beugel naar beneden eraan gezet om het gewicht op te vangen.
Het geheel, dus 2 beugels, zit met keilbouten M12 (geloof ik) aan de muur vast.
Ik ben niet de lichtste, maar ik heb aan 1 beugel mijn hele gewicht gehangen.....vast als een huis!
Er bovenop staat 2mtr pijp (moet nog 4 worden) en daarop een halve golf.
Sucses!
gr.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd....
lingo
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 22 nov 2015, 13:12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Snof » 29 apr 2020, 09:25

Aan dat kleine stukje muur kun je niets vast zetten met keilbouten, stenen barsten dan open omdat je kort op de hoek zit met de keilbouten.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 29 apr 2020, 11:30

@snof:
Mee eens v.w.b keilbouten. Die hebben voldoende andere stenen rondom het boorgat nodig. Een chemisch iets zou dan nog kunnen, maar ik zou op zo'n uitstekende hoek niets groots willen hebben.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Snof » 30 apr 2020, 21:54

Dat stukje muur is volgens mij amper 30 cm, ik durf dat niet aan (ook niet met chemische ankers)
Dan zou ik en hele beugel omheen maken zodat je 2 gevels gebruikt om hem vast te zetten, dan kan de mast voor dat stukje muur lopen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 01 mei 2020, 15:51

Ja we zijn ook tot die conclusie gekomen dat aan dat stukje toch geen echte mast gemaakt kan worden.

Het is idd 27cm breed maar.

Bedankt voor alle input we zijn nog aan het nadenken wat nu het verstandigste en het veiligste is om te doen.

Het is beste puzzelen omdat de tuin en niet zo groot is en er al een hoekbank een tafel en een grote trampoline staat.

Het was misschien wat eenvoudiger geweest als de antenne niet van die lange radialen had gehad, dan misschien voldeed een pijp met beugels
en zouden we het misschien met 2 personen kunnen laten zakken bv met een atron of imax 2000. Nu knal je tegen of het huis of het dak aan of beide met die radialen van 140 cm.
Beugels van 140 cm dat is wel heel lang natuurlijk.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 01 mei 2020, 17:38

Een deel van de oplossing heb je zelf gegeven: Een antenne zonder ruststokken voor vogels. Wat je hebt, verkopen, en wat anders terugkopen. Dan kun je gewoon met beugels tegen de muur werken. Mijn voorkeur heeft een opstelling met twee beugels MET middenpoot (dus totaal 6 gaten boren). De pijp inklemmen in rubber (zodat je geen enkel metaalcontact hebt tussen beugels en pijp).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron