venom gpa op 17m

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

venom gpa op 17m

Berichtdoor Bang4Buck » 19 jun 2020, 22:01

deze venom gpa 1/2 antenne serieus verhoogd naar 17 m , top hoogte.
resultaat swr van 5 , evengoede ontvangst als enkel gespannen kabel (zonder antenne kabel in v gespannen)
betwijfel de beweringen van antenne verhogen ...
cb gebruik dit zijnde
Bang4Buck
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 29 apr 2020, 21:31

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Wimpie » 20 jun 2020, 01:55

Wellicht kun je wat meer details geven over de opstelling en wat je hebt gedaan, want dat de SWR naar 5 gaat is zeer ongebruikelijk.

Ik gok dat er iets niet goed is gegaan: andere kabel, stuk ertussen, andere plug, etc
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Snof » 20 jun 2020, 13:05

Wat bedoel je met (zonder antenne kabel in v gespannen) Een draad antenne die je zelf maakt span je in een omgekeerde V.
Wat was de swr voordat je hem hoger ging zetten.
Maakt de u beugel van de venom goed aarde tegen de pijp-mast?
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Pluskat » 20 jun 2020, 14:58

Als je twijfelt over het nut van de hoogte van een antenne.....plaats je antenne dan eens op buis 1 meter boven de grond om daarna terug naar uw huidige hoogte te gaan.
Als er geen verschil te merken valt is er iets fundamenteel fout in uw antenne of bekabeling.Dat uw SWR nu plots hoger is heeft hoogst waarschijnlijk ook te maken met uw bekabeling of antenne ( is bovenste spriet misschien verschoven
waar je de swr mee regelt.)
Ik heb hier onlangs de Sirio Gain Master 4 meter hoger geplaatst:resultaat in ontvagst 1,5 s-punt betere ontvangst.
Hang uw antenne systeem eens aan de analyzer....zo kan je uw bekabeling en antenne volledig uitlezen.
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Ernst » 23 jun 2020, 19:23

Maakt de u beugel van de venom goed aarde tegen de pijp-mast?


Is niet van toepassing .. antenne werkt ook prima op een plastic pijp
De straler ( de antenne zelf dus) staat geïsoleerd opgesteld middels 2 zwarte kunststof ringen dus is verder geen metaal benodigd
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Snof » 23 jun 2020, 22:36

Dan verwacht ik dat het boutje wat helemaal onderaan de dikste buis slecht contact maakt met de buis of de spoel, boutje zorgt ook dat de onderste buis niet omhoog kan.
Ik heb dat laatst helemaal door geboord en nieuwe draad in getapt en er een langere bout ingezet met een moer aan de andere kant....mijn swr ging eerst spontaan omhoog door die slechte verbinding terwijl de antenne nieuw was, inmiddels over gestapt op een antenne met veel meer bandbreedte.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Ernst » 23 jun 2020, 23:30

k heb dat laatst helemaal door geboord en nieuwe draad in getapt en er een langere bout ingezet met een moer aan de andere kant....mijn swr ging eerst spontaan omhoog door die slechte verbinding terwijl de antenne nieuw was, inmiddels over gestapt op een antenne met veel meer bandbreedte.



Afbeelding

Wat er gebeurd als je gaat boren in het onderste stuk laat zich raden
Als ik het goed begrijp zit daar je spoel die de antenne elektrisch verlengd naar 11 meter
Ik zou dat niet zomaar durven denk ik
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Snof » 24 jun 2020, 00:07

Dat is geen venom, spoel was ook niet te zien en dat stuk was veel lager bij mij en de onderste buis was helemaal glad dus nergens op gekrompen. Venom levert de u beugel niet aan de onderste buis vast, dat moet je zelf in elkaar zetten en dat boutje is al dol als je er na kijkt bewijzen van spreken.
Waar je het boutje in draait was messing en dat heb ik door geboord, antenne werkte daarna probleemloos, ook met windt een stabiele swr.

Kijk maar vanaf 1.50 daar zie je dat boutje wat bij mijn problemen gaf. https://www.youtube.com/watch?v=CTAcAL8lF_U
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Ernst » 24 jun 2020, 18:28

foto is ter illustratie zodat je kunt zien wat er in het onderste deel van je antenne zit
gpa heeft natuurlijk geen open onderkant.

maar geeft alleen aan dat het gewaagd is om zomaar door te boren


dit is een plaatje van een sirio waarvan ze de huls eraf hebben oid
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Snof » 25 jun 2020, 13:46

@Ernst, Ik heb natuurlijk wel eerst goed gekeken om te voorkomen dat ik de aanpassing zou slopen, venom heeft waarschijnlijk een printje met de spoel daarop en kan ook maar weinig vermogen aan, antenne werkt verder gewoon goed als dat boutje goed contact maakt met de straler.

Als bij Bang4Buck de coax en de pluggen goed zijn zou ik naar dat boutje kijken omdat ik daar problemen mee had tijden het dippen van de antenne, je legt hem telkens plat om de top te verstellen en dan komt er spanning op dat boutje en kom hij los te zitten, aandraaien ging niet meer omdat het zaakje dol was.

Ik kwam er gelukkig achter voordat hij weer in de mast stond, beetje schudden aan de pijp en de swr vloog omhoog of omlaag.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Bang4Buck » 26 jun 2020, 01:06

Snof schreef:Dan verwacht ik dat het boutje wat helemaal onderaan de dikste buis slecht contact maakt met de buis of de spoel, boutje zorgt ook dat de onderste buis niet omhoog kan.
Ik heb dat laatst helemaal door geboord en nieuwe draad in getapt en er een langere bout ingezet met een moer aan de andere kant....mijn swr ging eerst spontaan omhoog door die slechte verbinding terwijl de antenne nieuw was, inmiddels over gestapt op een antenne met veel meer bandbreedte.

vernoem eens die antenne en de bandbreedte?
Bang4Buck
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 29 apr 2020, 21:31

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Snof » 26 jun 2020, 19:00

http://www.gain-master.it/technicaldata.php

Moet wel je coax en pluggen goed zijn anders werkt een andere antenne ook niet.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Ernst » 02 jul 2020, 20:53

@Snof

Jee joh .. dat ze tegenwoordig een printje gebruiken als spoel.
Ik ben/was daarvan niet op de hoogte.
Voor mij is het alweer 20 jaar geleden dat ik wat antennes door de vingers gehad heb .. maar er is tov nu wel weel veranderd.

Je info vindt ik best belangrijk te noemen want eigenlijk moet je antennes van deze kwaliteit meiden.
Immers bij een storm zwiept je antenne ook en heb je de kans dat de bewuste schroef ook los gaat zitten met een slechte swr als gevolg
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Wimpie » 02 jul 2020, 22:36

Ernst schreef:@Snof

Jee joh .. dat ze tegenwoordig een printje gebruiken als spoel.
Ik ben/was daarvan niet op de hoogte.
Voor mij is het alweer 20 jaar geleden dat ik wat antennes door de vingers gehad heb .. maar er is tov nu wel weel veranderd.

Je info vindt ik best belangrijk te noemen want eigenlijk moet je antennes van deze kwaliteit meiden.
Immers bij een storm zwiept je antenne ook en heb je de kans dat de bewuste schroef ook los gaat zitten met een slechte swr als gevolg


>30 jaar terug waren er al halve golf "GPA's" met een printje (terwijl ze er hetzelfde uitzagen als de versie met spoel met aftakkking op stukje PVC). Ik wist toen niet was ik zag, vanwege dat de plastic behuizing van de voet suggereerde dat er gewoon een spoel in zat.
Op zich hoeft dat niet slecht te zijn, alleen kun je daar geen kW instoppen, maar dat doen de meeste CB'ers toch niet.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: venom gpa op 17m

Berichtdoor Wimpie » 02 jul 2020, 22:42

Snof schreef:http://www.gain-master.it/technicaldata.php

Moet wel je coax en pluggen goed zijn anders werkt een andere antenne ook niet.


Dat denk ik ook. Het probleem zit niet in de hoogte, maar in iets anders. Als het probleem wel in de hoogte zou zitten, dan gaat een Sirio GM ook niet werken.

Die 7 m lange gain-masters hebben de neiging om te breken, maar als je die bandbreedte echt nodig hebt, is het elektrisch gezien geen slechte antenne.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten