Trac schreef:19DT2120 schreef:Ik denk eerder dat er ooit een VHF of UHF antenne op heeft gezeten. Wat je nu ziet lijkt mij eerder een of ander hobby project te zijn geweest .
Ik weet niet of VHF ook met coax wordt aangesloten, maar de (dubbele) coax kabels naar deze antenne zijn heel diep weggewerkt. Helemaal via de binnenzijde raamstijl en dan via een soort goot aan de binnenkant van het dak (boven de hemelbekleding). Dit lijkt professioneel gedaan.
Ik hoop nog foto’s van deze auto in operationele toestand te krijgen, dan weten we het zeker.
Dank voor het meedenken!
Gr Bram
Ik weet niet precies hoe je dat "dubbele kabels" bedoeld maar firestik heeft ook een dubbele co-fase set;
http://www.firestik.com/Catalog/KWFSDUAL.htm
Dat zijn dus twee antennes die je met een soort splitter kabel set aan elkaar en de zender knoopt.
Is dat wellicht wat jij hebt?
Die dubbele cofase set was de hoofdreden voor de populairiteit van firestik in de jaren 80 en dan vooral op vrachtwagens in amerika, geheel volgens de usa doctrine "meer=beter" heb je natuurlijk een ijzersterk verkoop argument als fabrikant.
Ik heb altijd begrepen dat de winst minimaal is en eigenlijk de moeite en het geld niet waard.
Dat truukje is niet alleen met firestik mogelijk maar firestik was een vd weinige die kant en klaar complete setjes aanbood.
Andersom, dus twee apparaten op 1 antenne is een truukje dat niet zomaar kan, althans niet met een simpele kabel set, je pompt letterlijk het zendvermogen zo de ontvanger vh andere apparaat in en dat kan niet(schade aan de ontvanger) .
Daar zal electronica tussen de twee apparaten moeten zitten om ze gescheiden te houden.
Als er een dubbele coax ligt die ergens aan elkaar geknoopt zit kun je niet zomaar 1 aansluiting niet gebruiken, dat losse stuk coax zonder eind terminatie zal rottigheid gaan trappen met je swr, in het minste geval zet je op dat losse eind een 50 ohm weerstand maar beter is dan om de kabelset te verwijderen en een nieuwe enkele coax aan te leggen en gezien de vermoedelijke leeftijd vh spul is dat sowiezo wel aan te raden, coax kabels in autos die niet 100% waterdicht zijn zuigen water op in de coax waarna de kabel niet meer goed werkt en een slechte swr krijgt.