Sirio gain master

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Sirio gain master

Berichtdoor jeanken » 05 dec 2020, 15:42

Een sirio gain master, op dezelfde hoogte van een boomerang..
Zou er dan enig verschil te merken zijn?
Als het resultaat hetzelfde zou zijn, is het de moeite niet ik een gain master koop.
jeanken
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 sep 2020, 17:23

Re: Sirio gain master

Berichtdoor Erik » 05 dec 2020, 16:06

Als je denkt dat een kwartgolf antenne net zo goed werkt als een 5/8 Gainmaster dan is het de meerprijs voor de Gainmaster niet waard.
Maar kijkende naar ervaringen van zendamateurs en cbers die daarover berichten op internet dan zie ik al dat de Gain Master zeker beter werkt.
Aansluitend enige kennis opdoen over antennetechniek maakt ook veel duidelijk.
Algehele conclusie zal dan toch ten voordele van de Gain Master zijn. :D
Natuurlijk alles puur bekeken ten opzichte van een kwartgolf rondstraler.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Sirio gain master

Berichtdoor Snof » 05 dec 2020, 17:40

Wat is bij jouw eigenlijk 6 meter hoog, de mast-pijp....of de tophoogte van de boomerang?
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Sirio gain master

Berichtdoor jeanken » 05 dec 2020, 17:48

:lol:
Snof schreef:Wat is bij jouw eigenlijk 6 meter hoog, de mast-pijp....of de tophoogte van de boomerang?


De mast pijp is 6m hoog.
Met de gain master erbij zou dit iets meer dan 13m tophoogte zijn, niet veel maar beter dan niets.
jeanken
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 sep 2020, 17:23

Re: Sirio gain master

Berichtdoor Wimpie » 05 dec 2020, 18:23

In een ander draadje is aangegeven dat een lange antenne (op dezelfde voethoogte) het voor ontvangst beter gaat doen, en voor zenden véél beter. Voor verkeer binnen NL is hoogte het allerbelangrijkste. Mechanisch gezien ben ik niet zo'n voorstander van de grote (dus 5/8) gain master, maar elektrisch gezien is wel een goede antenne.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Sirio gain master

Berichtdoor Snof » 05 dec 2020, 19:09

Een gain master is er ook in een 1/2 golf.
De grote vraag is dan hoeveel bandbreedte je nodig hebt....of hoeveel kanalen heeft je bak want als je maar 40 kanalen hebt kun je aardig wat geld.
Voor 40 kanalen en maximaal 300 watt werk hij prima- https://www.handelsondernemingveenstra. ... 0-gpa.html
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Sirio gain master

Berichtdoor Wimpie » 05 dec 2020, 22:56

@snof:
Gezien de 6 en 13 m ging ik er van uit dat TS een GM 5/8 bedoelt. Ik weet er is al weer wat jaren een GM 1/2 wave, maar dan kun je zoals jij zegt in veel gevallen net zo goed een andere halve golf antenne opzoeken (en dan blijven er Euro's over voor andere dingen).

Er zat een kans in dat ik even een noodantenne voor CB/10m nodig had. Toen maar even een Venom GPA gekocht (voor Eur 40,-- dacht ik). Ik heb hem alleen een keer uitgepakt en de alu pijpen buigen wel wat makkelijker dan bij een Sirio halve golf.

Ik heb de aanpassing niet open gehad, dus ik heb geen idee of er een "echte" spoel in zit, of een gedrukte bedradingspoel op stukje printplaat. Indien het laatste, dan gaat die 300W denk ik niet goed (of alleen SSB zonder compressor). Voor RX maakt maakt het natuurlijk niets uit of er nu een draadspoel of printspoel in zit.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Sirio gain master

Berichtdoor Snof » 06 dec 2020, 00:05

Ik heb geen idee wat de ts verder aan eisen heeft, de gm 5/8 heb ik zelf ook en werkt gewoon goed.
Een venom heb ik ook tijdelijk gehad maar ik had meer bandbreedte nodig en moet geen probleem hebben met wat meer vermogen.
Een venom zou ik idd steviger maken dmv wat grijze pvc buis, desnoods een 16 mm in een 19 mm buis zodat de onderste 2 meter een stuk sterker is, verder werkt die antenne gewoon goed en is niet te vergelijken met een balkon gevalletje wat al eerder is aangeven.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten