Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Abt » 10 sep 2021, 23:29

Ik heb sinds kort een Sirio Signal Keeper op mijn schuur staan.
Na vele halve golven gehad te hebben wilde ik wel eens een kwart golf basis proberen.
Wie hebben er ook een of een gehad en wat zijn de ervaringen in vergelijking met een halve golf?
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Erik » 11 sep 2021, 08:46

Hallo,

Mijn ervaringen zijn met deze antenne zijn maar matig.
Dat komt omdat een kwart golf minder goed presteert dan een halve golf, simpelweg door zijn afmetingen.
Verder is de Sirio Signal Keeper een verkorte kwartgolf antenne.
Daardoor presteert hij nog slechter.
Bovenstaand is puur van toepassing bij normaal regionaal gebruik op een montage hoogte van +/- 10 meter.

Bij DX wordt het een ander verhaal omdat de openingshoek van de kwartgolf dan gunstiger is.
Je zou eens moeten kijken naar de verschillen in het stralingsdiagram van antennes in het algemeen, dat maakt heel veel duidelijk.

Zelf heb ik veel geëxperimenteerd met kwartgolf antennes tegenover 1/2 golf en ook 5/8 golf antennes.
de door mij gebruikte 1/4 golf was de Procom GP27.
Deze is niet verkort, heeft geen enkele spoel en kan maximaal 1kW aan vermogen aan.

Wat ik heb ervaren is het volgende.
Indien de kwartgolf hoger wordt gemonteerd word het verschil in werking tegenover een 1/2 golf kleiner.
Hij ging als het ware beter functioneren naarmate hij hoger staat.
Heb dit getest vanaf 6 meter tot uiteindelijk 24 meter montage hoogte.

Toen hij op 24 meter stond was het verschil in ontvangst en zenden nihil tegenover de 1/2 golf. (GPA 27 1/2 aluminium antenne)
Overigens zie je dit bij de 5/8 golf varianten ook.
De verschillen in werking lijken kleiner te worden naarmate ze hoger worden gemonteerd.

Of hier meer mensen mee geëxperimenteerd hebben weet ik niet, ook niet iedereen heeft net zoals ik meerdere masten tot zijn beschikking en de mogelijkheid hier veel tijd in te steken.

Verder raad ik je aan vooral veel op internet te gaan lezen over dit onderwerp.
Daar wordt je nooit dommer van. :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Abt » 11 sep 2021, 10:26

Hi Erik,
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Duidelijk uitgelegd zo.
Op goede hoogte zijn de prestaties beter en enigszins vergelijkbaar met een halve golf. Zit je laag dan is het beduidend minder, uiteraard vanwege het formaat.
Ze zijn wat dat aangaat niet zo opvallend en daar ging het mij ook om. Bij mij staat hij op zo'n 6 meter spoelhoogte. (schuur/garage) Dat is hier tussen de huizen in natuurlijk veel te laag.
Wat ik me eigenlijk nog afvraag, zijn de prestaties van een Keeper te vergelijken met een goede mobiel antenne, bv een Sirio ML145 ?
Zelf heb ik heel goede ervaring met een ML145. Daar kom ik 20km ver mee. En op een auto zit die beduidend lager, maar er is wel weer meer vrij zicht rondom natuurlijk.
Ik ging er wel wat van uit, omdat het beide kwart golf zijn, dat een Keeper ook een beetje in diezelfde lijn zou zitten qua prestaties.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Erik » 11 sep 2021, 13:28

Hallo Abt,

Eerlijk gezegd denk ik dat je de Sirio Signal keeper daar het beste mee kunt vergelijken qua prestaties.

Greetzz, Erik
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Abt » 23 sep 2021, 18:26

Mijn Signal Keeper staat op 6 meter spoelhoogte. (ik weet 't veel hoger zou veel beter zijn natuurlijk)
Zou ik in plaats van de Keeper een halve golf (bv een Gainmaster HW) op dezelfde spoelhoogte zetten, zou die dan heel veel beter presteren? Niet alleen omdat de antenne zelf langer is zal hij uiteraard beter presteren, maar ook omtrent een veel beter rendement?
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor jcva » 23 sep 2021, 18:43

Een langere antenne die met de top hoger staal als de kortere (gelijke voethoogte) zal doorgaans wat beter presteren.
Zowel zendend als ontvangend.
Maar het blijft situatie afhankelijk. Wat bij een ander werkt hoeft bij jouw nog niet te werken.

Soms zie je nog wel eens een versterking genoemd maar dat zijn doorgaans bullshit getallen.
De ene antenne zal de zendenergie efficienter (minder interne verliezen) uitstralen dan de ander maar om dat nu versterking te noemen?
Bij een richtantenne heb je dat effect wel (gemeten t.o.v. een dipool)

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Abt » 23 sep 2021, 18:51

Dankje Jcva.
Er is maar één manier om erachter te komen en dat is zelf maar eens uitproberen.
En dat maakt de hobby ook zo leuk. Experimenteren en testen.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor 153ir012 » 24 sep 2021, 04:52

mijn ervaring met de antene hier in thailand
hoogte 2 meter van de grond mogelijk om op ssb
toch aardige contacten te maken in azie
over halve golf antene geen ervaring hier.
ook denemarken gewerkt met deze antene r5 s1
maar tegen station 6 element yagi beam
op fm geen ervaring er mee.
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Snof » 24 sep 2021, 19:12

Het lijkt mij heel sterk dat een 1/2 of 5/8 stok geen verbetering is voor de kortere afstanden.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 sep 2021, 19:27

Snof schreef:Het lijkt mij heel sterk dat een 1/2 of 5/8 stok geen verbetering is voor de kortere afstanden.

Een kwart golf, een halve golf of een 5/8, je krijgt ze allemaal in afstemming.
Maar wat is nu het verschil? Het verschil zit hem in de afstraling.
Een kwart golf die straalt schuin omhoog, een halve golf minder, en de 5/8 heeft van de drie de vlakste afstraling.
De 5/8 is dus het beste om te gebruiken voor tegen stations die zich in je radio horizon begeven.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Jaapie » 25 sep 2021, 09:37

19-DT-170 schreef:
Snof schreef:Het lijkt mij heel sterk dat een 1/2 of 5/8 stok geen verbetering is voor de kortere afstanden.

Een kwart golf, een halve golf of een 5/8, je krijgt ze allemaal in afstemming.
Maar wat is nu het verschil? Het verschil zit hem in de afstraling.
Een kwart golf die straalt schuin omhoog, een halve golf minder, en de 5/8 heeft van de drie de vlakste afstraling.
De 5/8 is dus het beste om te gebruiken voor tegen stations die zich in je radio horizon begeven.


Ik dacht altijd hoe langer hoe beter, maar als ik dit goed begrijp en je wilt met een tegen station communiceren die achter een berg(je) zit ben je beter af met een kortere antenne dan een 5/8, of is dat sowieso al kansloos?
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor 19DT2120 » 25 sep 2021, 10:00

Als je bv iemand wil spreken die achter die berg woont dan moet je gaan cloudburnen,maar aangezien 11m een hoge Frequentie is in de HF is dit bandje niet ideaal om dit te gaan doen.
Antenne theorie is complex en er zijn vaak meerdere variabelen die er voor zorgen dat je wel of net geen contact kan maken met dat station.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 sep 2021, 11:05

Jaapie schreef:Ik dacht altijd hoe langer hoe beter, maar als ik dit goed begrijp en je wilt met een tegen station communiceren die achter een berg(je) zit ben je beter af met een kortere antenne dan een 5/8, of is dat sowieso al kansloos?

Achter de berg heb je geen zichtverbinding. Er zit dan een berg tussen he.
Maar zit iemand op een berg dan ligt het er aan. Je hebt ook nog de kromming van de aarde.
Je tegen station kan dat wel op 2000m hoogte zitten, maar door de kromming van de aarde komt hij vanuit jou gezien net boven de horizon.
Maar als je tegen station in de verticale opstraalhoek van je antenne zit dan werkt dat mee.
Op vlak terrein heb je dus meer aan een halve golf of een vijf achtste omdat die meer het oppervlakte van het landschap volgt dan een kwart golf die schuin omhoog straalt.
Ik heb ergens een document waar de verticale opstraalhoek beschreven maar uiteraard vind ik het natuurlijk niet als ik het nodig heb.

Naast het type antenne bepaalt ook de hoogte boven de oppervlakte de opstraalhoek van een antenne.
Ervan uitgaande dat je antenne minimaal een halve golflengte boven de grond moet staan voor de optimale afstraling voor dat type antenne,
weet je dat dit op 11m gemakkelijk te realiseren is. Een kwart golf antenne is immers 5,5m.
Voor de 20m band ( 14 MC ) zal dit ook nog wel te doen zijn als je de antenne op de nok van het huis zet,
maar voor lagere frequenties gaat dit een probleem zijn. Neem de 40m ( 7 MC ) band dan moet je al een serieuze mast in de tuin hebben staan,
om over 80m ( 3 MC ) of 160m ( 1.8 MC ) maar niet te spreken.
Antennes die lager dan een halve golf boven de oppervlakte staan gaan schuin omhoog stralen, en hoe lager bij de oppervlakte, hoe rechter omhoog de antenne gaat stralen.
Vandaar dat je op de lagere banden heel veel 'lokaal' verkeer hoort. Je kunt op de 80m band met 10W gemakkelijk een verbinding maken vanuit Zuid-Limburg met Noord-Holland, Groningen of Friesland ( en alles dat daartussenin zit ), maar op 14 MC en hoger wordt dat een hele moeilijke vanwege ( onder andere ) de verticale opstralingshoek.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Jaapie » 25 sep 2021, 20:10

19-DT-170 schreef:
Jaapie schreef:Ik dacht altijd hoe langer hoe beter, maar als ik dit goed begrijp en je wilt met een tegen station communiceren die achter een berg(je) zit ben je beter af met een kortere antenne dan een 5/8, of is dat sowieso al kansloos?

Achter de berg heb je geen zichtverbinding. Er zit dan een berg tussen he.
Maar zit iemand op een berg dan ligt het er aan. Je hebt ook nog de kromming van de aarde.
Je tegen station kan dat wel op 2000m hoogte zitten, maar door de kromming van de aarde komt hij vanuit jou gezien net boven de horizon.
Maar als je tegen station in de verticale opstraalhoek van je antenne zit dan werkt dat mee.
Op vlak terrein heb je dus meer aan een halve golf of een vijf achtste omdat die meer het oppervlakte van het landschap volgt dan een kwart golf die schuin omhoog straalt.
Ik heb ergens een document waar de verticale opstraalhoek beschreven maar uiteraard vind ik het natuurlijk niet als ik het nodig heb.

Naast het type antenne bepaalt ook de hoogte boven de oppervlakte de opstraalhoek van een antenne.
Ervan uitgaande dat je antenne minimaal een halve golflengte boven de grond moet staan voor de optimale afstraling voor dat type antenne,
weet je dat dit op 11m gemakkelijk te realiseren is. Een kwart golf antenne is immers 5,5m.
Voor de 20m band ( 14 MC ) zal dit ook nog wel te doen zijn als je de antenne op de nok van het huis zet,
maar voor lagere frequenties gaat dit een probleem zijn. Neem de 40m ( 7 MC ) band dan moet je al een serieuze mast in de tuin hebben staan,
om over 80m ( 3 MC ) of 160m ( 1.8 MC ) maar niet te spreken.
Antennes die lager dan een halve golf boven de oppervlakte staan gaan schuin omhoog stralen, en hoe lager bij de oppervlakte, hoe rechter omhoog de antenne gaat stralen.
Vandaar dat je op de lagere banden heel veel 'lokaal' verkeer hoort. Je kunt op de 80m band met 10W gemakkelijk een verbinding maken vanuit Zuid-Limburg met Noord-Holland, Groningen of Friesland ( en alles dat daartussenin zit ), maar op 14 MC en hoger wordt dat een hele moeilijke vanwege ( onder andere ) de verticale opstralingshoek.


Bedankt voor de uitleg, maar ik blijf toch nog met een vraag zitten (sorrie dat ik dit topic een beetje kaap) Ik ben misschien in eerste instantie niet helemaal duidelijk geweest. Ik zei achter een berg, maar bedoelde meer in een soort van dal tussen de bergen (heuvels) in.

Het punt is ik heb hier vrij zicht op Duitsland, maar ik spreek geen woord Duits :mrgreen: Richting het westen heb ik geen zicht, omdat ik dan eerst over de piek van de heuvel heen moet. Zou het in dit geval voor mij gunstiger zijn om een kwartgolf te nemen, simpel omdat die schuiner omhoog straalt? Dan moet je er wel vanuit gaan dat het signaal ergens in de atmosfeer reflecteert. Ik weet van het bestaan van de atmosferische lagen waardoor je kan dx-en, maar ik weet niet of dat lokaal ook werkt, ik dacht dat de instraalhoek dan te groot werd, waardoor je signaal niet gereflecteerd wordt.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Ervaring gevraagd Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Snof » 26 sep 2021, 21:47

Ik zou zeker geen 1/4 golf nemen voor lokaal gebruik.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten