Hallo,
Voor het "DX" en op USB neem ik aan....
Eigenlijk is het meeste van belang ...hoogte...Een horizontale antenne moet de lucht in (dit heeft meer invloed op een horizontale antenne dan als het zou hebben bij een verticale.....voor DX)
De minimale hoogte tja... het begint eigenlijk pas vanaf een meter of 7..8...vanaf die hoogte is het beter een horizontale antenne te hebben.
En ja...er zijn altijd uitzonderingen... je kan "nu" heel europa werken met een breinaald door de zgn "sproadische E" condities.
Das weer een ander verhaal....
Focus du op hoogte... en ja...een paar meter (vooral in het begin) is van belang.
Het is beter een 3el op 18 meter te hebben dan een 5el op bv 10 meter hoogte.
De door jou genoemde antennes zijn prima... (al ken ik de maco niet persoonlijk...maar zal het vast doen).
De Sirio's staan niet bekend als "het beste van het beste"...maar ik zelf zou er geen moeite mee hebben om hem te gebruiken (en ik ben een pietje precies).
Ook qua materiaal e.d. het kan best zijn dat er eens iets stuk gaat of dat iets wat sneller oxideert oid, goed jaarlijks onderhoud helpt veel.
En gaat hij wel stuk...voor de prijs hoef je het niet te laten in vergelijking met "anderen"...toch ?
Electrisch gezien mankeert er in elk geval niets aan...ze doen wat ze moeten doen.
Niet briljant...zeker niet slecht !
Heb je echt geen enkele mogelijkheid om hoogte te bereiken is max zeg maar 6..7 meter oid...dan heb ik een lichte voorkeur voor die 2el V-quad (is een delta loop) ..aangezien de antenne zelf hoger is.
Anders zou ik mooi voor de 3el Sirio gaan...lekker klein...dan kun je er nog een extra buisje onderzetten...
Had ik al verteld dat hoogte van belang is

?
Groet Henry