richtantennes

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

richtantennes

Berichtdoor bullock » 10 jun 2022, 10:28

Hallo ik zou een richtantenne willen plaatsen daar ik met weinig vermogen werk en liever geen linears-of stoof gebruik ik hoop daar n beter resultaat door te hebben --ik dacht n maco V quad 2element of de sirio sy 27-4 of 3 element wat zou nu eigenlijk de beste zijn op 11m deze antennes zouden redelijk open staan -alle info of gebruikservaring welkom
bullock
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 08 jun 2021, 22:17

Re: richtantennes

Berichtdoor Henry hpsd » 11 jun 2022, 10:22

Hallo,

Voor het "DX" en op USB neem ik aan....

Eigenlijk is het meeste van belang ...hoogte...

Een horizontale antenne moet de lucht in (dit heeft meer invloed op een horizontale antenne dan als het zou hebben bij een verticale.....voor DX)

De minimale hoogte tja... het begint eigenlijk pas vanaf een meter of 7..8...vanaf die hoogte is het beter een horizontale antenne te hebben.
En ja...er zijn altijd uitzonderingen... je kan "nu" heel europa werken met een breinaald door de zgn "sproadische E" condities.
Das weer een ander verhaal....

Focus du op hoogte... en ja...een paar meter (vooral in het begin) is van belang.
Het is beter een 3el op 18 meter te hebben dan een 5el op bv 10 meter hoogte.

De door jou genoemde antennes zijn prima... (al ken ik de maco niet persoonlijk...maar zal het vast doen).
De Sirio's staan niet bekend als "het beste van het beste"...maar ik zelf zou er geen moeite mee hebben om hem te gebruiken (en ik ben een pietje precies).
Ook qua materiaal e.d. het kan best zijn dat er eens iets stuk gaat of dat iets wat sneller oxideert oid, goed jaarlijks onderhoud helpt veel.
En gaat hij wel stuk...voor de prijs hoef je het niet te laten in vergelijking met "anderen"...toch ?

Electrisch gezien mankeert er in elk geval niets aan...ze doen wat ze moeten doen.
Niet briljant...zeker niet slecht !

Heb je echt geen enkele mogelijkheid om hoogte te bereiken is max zeg maar 6..7 meter oid...dan heb ik een lichte voorkeur voor die 2el V-quad (is een delta loop) ..aangezien de antenne zelf hoger is.
Anders zou ik mooi voor de 3el Sirio gaan...lekker klein...dan kun je er nog een extra buisje onderzetten...

Had ik al verteld dat hoogte van belang is :P ?

Groet Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: richtantennes

Berichtdoor Snof » 11 jun 2022, 12:34

In een eerder bericht had je best veel last van qrm, dan kan een richter misschien wel gunstiger zijn in bepaalde richtingen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: richtantennes

Berichtdoor Snof » 11 jun 2022, 18:28

Band was vandaag goed open, veel breakers uit UK Ierland en Schotland op 27.930 FM.....was bijna niet te doen met zoveel stations die allemaal een rapport willen :wink:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: richtantennes

Berichtdoor bullock » 15 jun 2022, 17:41

Hallo bedankt voor info inderdaad ik had veel last van storing ik heb even n 3element mogen gebruiken van n vriend dat scheelde toch wel enkele punten in ruis ---ik zal denk ik toch voor de Vquad gaan is niet zo breed om te draaien ik hou u op de hoogte van de bevindingen mvg
bullock
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 08 jun 2021, 22:17

Re: richtantennes

Berichtdoor 19AT593 » 16 jun 2022, 22:06

Hier in de buurt zijn er een aantal die werken met een gizmotchi antenne. Er is er zelfs een station bij mij in de buurt die werkt met een 9 elements (!) gizmotchi welke op een bijzen mast staat die omhoog kan tot dik 20m. Daarbij kan hij vermogen maken tot een aantal KW (en dan in zo een antenne!). Ik zie dat ze ook bij de maco antenne's staan bij truckerswereld https://www.truckerswereld.nl/maco-antenne/.
Voordeel is dat je verticaal kan uitkomen dus ook nog in Nederland afstand kan maken. Zelf zou ik voor zo een antenne gaan. Maar het is maar net wat je mogelijkheden zijn en hoeveel geld je er aan wilt spenderen.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten

cron