Houtje touwtje antenne richten

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Houtje touwtje antenne richten

Berichtdoor Wouter » 10 aug 2005, 11:07

Beste CB vrienden. Ik ben super groen in het hele CB-gebeuren. Ik heb onlangs twee mobiele CB setjes gekocht, voor gebruik tijdens de vakantie. De setjes zijn bij elkaar gescharreld, dus de (magneet-)antennes komen ergens vandaan dan de bakkies. De antennes zijn dus nog niet gericht/ingeleerd/afgesteld.

Omdat ik geen SWR meter heb, dacht ik aan de volgende aanpak:
We zetten de bakkies een eindje uit elkaar (kilometer ofzo) en zetten de een op "luisteren" en de ander continue op "zenden" (elastiekje om de zendknop). Vervolgens schuiven we de zendende antenne zoveel in of uit, dat de ontvangende bak maximale ontvangst laat zien.

Daarna doen we hetzelfde met de andere bak.

Dan nu wat vragen:

* Is dit een verstandige aanpak?
* Levert dit een fatsoenlijk resultaat op?
* Kan ik hiermee mijn bakkie verzieken?
* Wat zou een goed kanaal zijn om dit uit te voeren (zonder anderen te hinderen en om het beste resultaat te krijgen?
* Is het inkorten van een antennekabel verstandig?
* Heeft het inkorten van de kabel invloed op de werking v.d. antenne?


Hartelijk dank voor de helpende hand!

Groet, Wouter
Wouter
 

Berichtdoor vji » 10 aug 2005, 11:38

hey wouter,

om kort maar krachtig te antwoorden zijn hier de antwoorden die mij bekend zijn :

"* Is dit een verstandige aanpak?" nee

"* Levert dit een fatsoenlijk resultaat op?" ik durf het je niet te zeggen ik heb het nog nooit geprobeert

"* Kan ik hiermee mijn bakkie verzieken?" ja, als de zendende antenne "in het rood staat" (te zien op een swr meter) slaat het vermogen trug je bak in

"* Wat zou een goed kanaal zijn om dit uit te voeren (zonder anderen te hinderen en om het beste resultaat te krijgen?" een kanaal die compleet leeg is en het liefst ook de omliggende kanalen

"* Is het inkorten van een antennekabel verstandig?" nee vaak zijn die op bepaalde lengtes gemaakt zodat de antenne vrijwel perfect kan neer gezet worden

"* Heeft het inkorten van de kabel invloed op de werking v.d. antenne?" kan

in andere woorden : ik raad het je ten sterkste af, en probeer een swr meter op de kop te tikken of te lenen, want zoals ze bij vossenjacht zeggen : "meten is weten"

groeten toine van vossenjachtinfo.nl
vji
 

Berichtdoor Thijs » 13 aug 2005, 22:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"* Kan ik hiermee mijn bakkie verzieken?" ja, als de zendende antenne "in het rood staat" (te zien op een swr meter) slaat het vermogen trug je bak in<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Door het tereug geslagen vermogen word je bakkie heeft en dat zou dan wel eens het einde van je bakkie kunnen zijn.

Als ik jou was zou ik een SWR meter zoeken. Bespaard je een hoop moeite.,

<center>
http://www.cbradio.nl
Http://www.cbforum.nl </center>
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor PUMA » 09 maart 2006, 21:05

Ook ik heb een bakkie van het internet (E10,--) opgescharreld en daarbij een nieuwe CB90 kleef-antenne (zo'n magneetvoet geval) gekocht.
Echter heb ik bij die persoon ook 2e-hands een DUMMY (max 60W cont 20W) en een SWR-meter (PAN Int. SWR200) overgenomen voor E5,--.
Nu moet die nieuwe antenne waarschijnlijk nog afgesteld/uitgedipt/-of hoe noemen jullie dat- worden. . . .

Ik ben hiervoor op het internet opzoek geweest naar een uitleg en gevonden. Het zijn -als ik alles goed begrijp- de volgende stappen.

* Sluit de swr-meter tussen de bak en de antenne aan. Hiervoor moet ik dus nog een kabel met twee connectors PL-stekkers) hebben
* Zet de swr-meter op FWD en knijp de mike in (zenden dus)
* Regel nu de meter zodanig af dat de meter net volle uitslag heeft. Hij staat nu in het rode-gebied tot aan de kreet SET.
* Nu de schakelaar terug zetten op REF.
* Nu moet de meter een waarde van 1 - 1,5 aanwijzen. . . .

Echter. .. ..MOET IK DE MIKE NU NOG STEEDS INGEDRUKT HOUDEN ALS IK OVERSCHAKEL VAN FWD NAAR SET ? ? ? ? ?

Alvast een dank aan alle . . . .
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re:

Berichtdoor hullepim » 10 maart 2006, 09:49

Roland W.V.A. van Os schreef:Ook ik heb een bakkie van het internet (E10,--) opgescharreld en daarbij een nieuwe CB90 kleef-antenne (zo'n magneetvoet geval) gekocht.
Echter heb ik bij die persoon ook 2e-hands een DUMMY (max 60W cont 20W) en een SWR-meter (PAN Int. SWR200) overgenomen voor E5,--.
Nu moet die nieuwe antenne waarschijnlijk nog afgesteld/uitgedipt/-of hoe noemen jullie dat- worden. . . .

Ik ben hiervoor op het internet opzoek geweest naar een uitleg en gevonden. Het zijn -als ik alles goed begrijp- de volgende stappen.

* Sluit de swr-meter tussen de bak en de antenne aan. Hiervoor moet ik dus nog een kabel met twee connectors PL-stekkers) hebben
* Zet de swr-meter op FWD en knijp de mike in (zenden dus)
* Regel nu de meter zodanig af dat de meter net volle uitslag heeft. Hij staat nu in het rode-gebied tot aan de kreet SET.
* Nu de schakelaar terug zetten op REF.
* Nu moet de meter een waarde van 1 - 1,5 aanwijzen. . . .

Echter. .. ..MOET IK DE MIKE NU NOG STEEDS INGEDRUKT HOUDEN ALS IK OVERSCHAKEL VAN FWD NAAR SET ? ? ? ? ?

Alvast een dank aan alle . . . .


Roland,
Als je overschakeld naar REF moet je idd. je mic ingedrukt houden. Je antenne staat dan het best als je meter tussen de 1-1,5 aangeeft. Maar zolang hij niet in het rode staat kan je al prima zenden.
hullepim
 

Berichtdoor PUMA » 10 maart 2006, 19:16

En welke van mijn 40 kanalen kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik bedoel dus eigenlijk, kan ik dit het beste doen op kanaal 1 of op kanaal 40. Of misschien wel in het midden, kanaal 20.

Is het resultaat op alle 40 kanalen hetzelfde?????

:evil: vervelende vragen van zo'n NEWBIE . . .
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor hullepim » 11 maart 2006, 09:04

Hallo Roland, bij mijn weten is het het beste als je een kanaal midden in pakt. 20 dus.
En hey, we zijn allemaal eens begonnen hoor! Je hooeft je nergens voor te schamen!
hullepim
 

Re:

Berichtdoor PUMA » 11 maart 2006, 19:39

hullepim schreef:En hey, we zijn allemaal eens begonnen hoor! Je hooeft je nergens voor te schamen!
:oops: :oops:

Ben bij de verkoper (de antenne is het enigste wat nieuw is) terug geweest en die vertelde mij dat die CB-antenne speciaal voor die 27MHz frequentie is samengesteld en dus eigenlijk al goed staat.

Kan toch geen kwaad om eens een kabel met twee PL-connectors te gaan halen en mijn SWR-meter er tussen te zetten?
Gewoon om maar eens te kijken hoe of wat. . .
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor PUMA » 13 maart 2006, 20:23

Ben inmiddels bij de ''plaatselijke CB-boer'' http://www.hfes.nl geweest en daar voor E5,- een 50cm lange coax-kabel met twee PL-stekkers gehaald. De SWR-meter tussen de BAK en de ANTENNE gezet en effe kijken wat die doet.

Op kanaal 20 gezet, mike inknijpen en de meter afregelen op maximale uitslag (set).
Vervolgens van FWD op REF gezet en de waarde aflezen.
Deze was net niet 1:1. Het is echter zo weinig dat ik er niks aan durf te doen. Op kanaal 1 en 40 is de afwijking wat groter. Maar niet verontrustend !

1-1,5--2---3-------set

Zo ziet de schaal-verdeling op mijn SWR-meter eruit.

Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan.......denk het wel.

Nu kan waarschijnlijk alleen nog de plaats op auto van invloed zijn zeker.
Het betreft hier een kleefvoet-antenne.
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten

cron