antennemast aan schoorsteen...

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

antennemast aan schoorsteen...

Berichtdoor Henkie » 10 aug 2007, 15:42

hai all.

Heeft iemand ervaring met het bevestigen van een antennemast aan de schoorsteen??
heb wel iets gelezen over metalen schoorsteenbanden, maar welke?? of ie dit iets voor een speciaalzaak??
en hoe zit het met de lengte?? kan denk ik niet een buis van 5mtr aan een schoorsteen van 1,5 mtr bevestigen.
of wel??
Henkie
 

Berichtdoor Wintertje » 10 aug 2007, 16:05

Ik heb de beste ervaringen met keilbouten. Gaatje midden in de baksteen en keilbout erin. Niet te vast draaien anders barst de baksteen. Op het stukje schroefdraad dat nu uitsteekt bevestig je je antennebeugel. De verhouding pijp staat tot schoorsteen is meestal 1/3 tot 2/3.

Als de schoorsteen 1,5 meter hoog is zou ik een stukkie pijp van ongeveer 3 meter monteren. Alles is afhankelijk van de staat van de schoorsteen en het gewicht van de antenne en het stuk pijp.

Spanbanden ben ik niet zo gek van, omdat er meestal een beetje ruimte op blijft zitten. Alles gaat hierdoor een beetje wrikken. Voordeel is dat je niet hoeft te boren.

Bevestigingsmateriaal kun je overal kopen of kijk even op internet.
Stukkie (liefst lichtgewicht) pijp en 2 beugels.

Succes!

Ik kan je eventueel wel een paar fotootjes mailen waaruit blijkt hoe ik mijn antenne heb gemonteerd.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor Papa Alpha » 10 aug 2007, 17:43

Net wat Wintertje zegt: Hou goed in de gaten hoe de staat van de schoorsteen is, want vooral als je er een wat grotere, zwaardere antenne op gaat plaatsen voorzien van radialen komen er bij harde wind behoorlijk wat krachten los!!
Onderschat dit niet.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 163 gasten