2 antennes op 1 mast.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

2 antennes op 1 mast.

Berichtdoor Henkie » 05 okt 2007, 18:56

2 antennes op 1 mast (buis)

hoe kan ik het beste een 3 el beam samen met een rondstraler artron monteren? beam onder en met soort van construktie de spriet er boven, iemand daar een voorbeeld van, of zelf zoiets staan?
en welke afstand tussen die 2 antennes zodat ze elkaar niet in de wegzitten zeg maar, of elkaar storen.
Henkie
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 05 okt 2007, 21:04

De beam onder de spriet de iedeale afstand hier tussen is 1/4 golf ofwel 2.75 meter.
:arrow: http://home.planet.nl/~poelm348/4%20ele ... 0yagi.html
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

beam rondstraler

Berichtdoor 153-ir-012 » 05 okt 2007, 21:57

goede avond

als je een 3 element yagi en dan een antron erboven zet op
2 meter75 hoger mag je wel met een steun lager gaan werken.
ik weet niet of je aan de kust woont dan is dit zeker aan te raden.
en een zware roter gebruiken dan.
73 105 19ir012 andre
153-ir-012
 

Berichtdoor Henkie » 06 okt 2007, 00:52

Hoi !!

bedankt voor jullie snelle reactie,
woon niet aan de kust , maar in de achterhoek.
ik wil eigenlijk de beide antennes plaatsen dmv. 2 muur beugels
voor de beam is het niet persé nodig om veel hoogte te krijgen toch? lees boven de nok van het dak, dat is toch voldoende?
en dan 2,75 daarboven dus de spriet , met eventueel een ander stuk pijp.
kan eventueel ook de antennes appart plaatsen, de beam aan de schoorsteen en de spriet aan de gevel,
maar denk dat het samen mooier staat of is het verstandiger deze toch apart te plaatsen?
Henkie
 

Berichtdoor 19DT2120 » 06 okt 2007, 09:49

Henk hou er wel rekening mee dat als je alleen de beam plaatst op de mast dat je het met een goedkope chanelmaster af kan.Maar als je alle bij de antennes plaatst zul je een veel zwaardere en duurdere rotor nodig hebben.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor Henkie » 06 okt 2007, 11:32

heb hier zo,n channalmaster liggen, dus het lijkt me verstandiger om ze dan apart te plaatsen.
zal het dus de beam aan de schoorsteen en de spriet aan de gevel
maken.

maar de voor de hoogte van de beam is het dus voldoende als hij boven de nok van het dak uit komt toch?
Henkie
 

Re:

Berichtdoor NL1ZZE » 06 okt 2007, 12:40

Henkie schreef:maar de voor de hoogte van de beam is het dus voldoende als hij boven de nok van het dak uit komt toch?


Ja, hoe hoger hoe beter natuurlijk, maar boven de Nok is prima inderdaad..

doe je num lager dan kan die misschien niet draaien ? :D
Maar stel dat je dan nog kan draaien heb je kans dat je veel storing van apparatuur (computer Router enz. enz.) opvangt vanuit je huis.. dus liefst boven de nok inderdaad..
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

beam rondstraler

Berichtdoor 153-ir-012 » 06 okt 2007, 13:40

een stuk boven de nok is gunstiger liefst zo vrij mogelijk
anders heb je kans dat je reflexie op je swr krijgt van hetdakmijn ervaring. ik weet niet hoe stevig de schoorsteen is houd rekening
met zware storm als je hier de beam plaatst want een 3element vangt aardig wat wind.

73 105 19ir 012 andre
153-ir-012
 

Berichtdoor Henry hpsd » 07 okt 2007, 15:05

Hallo,

Als het een verticale antenne betreft zonder radialen mag deze gelijk bovenop de beam geplaatst worden. Het stralings patroon van de beam zal niet worden beinvloed, hij zal de verticaal gewoon als verlenging van de mast zien.
Mochten er wel radialen aan te pas komen dan is het een ander verhaal. De radialen zullen worden \"gezien\" door de beam als extra elementen.

De hoogte van de beam is voor het DX van inmens belang.
Ik zou hem zeker zo hoog mogelijk plaatsen (in iedergeval een mooi stuk boven de nok uit). De huidige situatie werkt wel maar is niet optimaal. Ik zou echt minimaal die kwartgolflengte uit de buurt blijven van elk opstakel. Immers een (vooral) nat dak heeft ook gewoon electrische eigenschappen.

vr gr,
Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re:

Berichtdoor Henkie » 07 okt 2007, 18:16

Henry hpsd schreef:Hallo,

Als het een verticale antenne betreft zonder radialen mag deze gelijk bovenop de beam geplaatst worden. Het stralings patroon van de beam zal niet worden beinvloed, hij zal de verticaal gewoon als verlenging van de mast zien.
Mochten er wel radialen aan te pas komen dan is het een ander verhaal. De radialen zullen worden "gezien" door de beam als extra elementen.

De hoogte van de beam is voor het DX van inmens belang.
Ik zou hem zeker zo hoog mogelijk plaatsen (in iedergeval een mooi stuk boven de nok uit). De huidige situatie werkt wel maar is niet optimaal. Ik zou echt minimaal die kwartgolflengte uit de buurt blijven van elk opstakel. Immers een (vooral) nat dak heeft ook gewoon electrische eigenschappen.

vr gr,
Henry


Hoi Henry,

er zitten geen radialen gemonteerd.
is alleen gewoon een spriet,
wel fijn te horen dat ik niet al te veel capriolen moet uithalen om de antennes te plaatsen, en dat ze "op elkaar" kunnen staan.
die kwart golf zonder zonder obstakels zou wel moeten lukken.

bedankt!
Henkie
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 182 gasten