Waar SWR meten?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Waar SWR meten?

Berichtdoor Alibi » 09 dec 2007, 01:30

Ik heb voor het eerst een 27Mc in mijn auto ingebouwd en getracht de antenne in te regelen. Ik heb een Alan 48+ met een Thunderpole 80 antenne en een splitter er tussen zodat ik mijn radio en de 27Mc op dezelfde antenne aan kan sluiten.
Nu heb ik op 3 manieren gemeten en krijg steeds andere waarden eruit voor de SWR.
1: Zonder splitter direct na de 27Mc gemeten en de antenne afgestelt en kwam op een SWR van 1.7 voor kanaal 20 en 1.8 voor kanalen 1 en 40.
2: Splitter er tussen en gemeten tussen de 27Mc en de splitter en kwam op een SWR van 2.0 voor kanaal 1. (antenne te kort)
3: Na de splitter gemeten en kwam op een SWR voor kanaal 40 van 3.0 (antenne te lang)

Mijn vraag is dus wat is de juiste plek om te meten en de antenne af te stellen?

Alvast dank, Jan
Alibi
 

Berichtdoor 19DT2120 » 09 dec 2007, 07:01

Je moet hem met splitter meten.
Als de SWR op kanaal 1 laag is en op 40 hoog dan is de antenne te lang,als de swr op 40 laag is en op 1 hoog dan is hij te kort
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor Alibi » 09 dec 2007, 21:03

Dat leek mij inderdaad ook logisch om met splitter te meten, rest de vraag of ik dan tussen de 27Mc en de splitter moet meten, of tussen de splitter en de antenne?

Dank zo ver,
Jan
Alibi
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 09 dec 2007, 22:19

Alibi schreef:Dat leek mij inderdaad ook logisch om met splitter te meten, rest de vraag of ik dan tussen de 27Mc en de splitter moet meten, of tussen de splitter en de antenne?

Dank zo ver,
Jan


Dit is het meest logisch:

27MC --> SWR --> Splitter --> Antenne
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Alibi » 10 dec 2007, 00:59

Dank Erik.

Mag ik trouwens nog een andere vraag stellen. Wat betekenen de cijfer/letter/cijfer combinaties in de ondertekening van je bericht?

Groet, Jan
Alibi
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 10 dec 2007, 13:09

Alibi schreef:Dank Erik.

Mag ik trouwens nog een andere vraag stellen. Wat betekenen de cijfer/letter/cijfer combinaties in de ondertekening van je bericht?

Groet, Jan


Dat is de roepnaam / call voor DX.

Hiervoor verwijs ik je door naar het volgende topic, daar wordt het uitgebreid besproken: viewtopic.php?t=1048
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor mark_belg » 07 jan 2008, 15:51

Je moet altijd met de volledige installatie meten net na je 'bak'. Juist?

Het lijkt me in ieder geval het meest logische, aangezien het daar is waar het restvermogen naartoe terugkeert.

Hierbij heb ik al onmiddellijk een extra vraagje: als...ALS je met een extra versterker zit en je SWR is niet 1:1, komt dan het versterkte restvermogen terug?? Indien ja: dan kan je 'bak' dus meer vermogen terugkrijgen dan deze eigenlijk verstuurd heeft???? :?
mark_belg
 

Berichtdoor beemer320i » 08 jan 2008, 00:59

Ja dat vroeg ik me ook af.
Welke eindtrap gaat er het eerst naar de filistijnen , die van de bak of van de lineair?

Overigens lijkt het me ook logischer de swr zo kort mogelijk bij de bak te meten,omdat het daar is waar het terug komt...blijkbaar is het toch niet zo..
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Re:

Berichtdoor mark_belg » 08 jan 2008, 09:10

erik_ark schreef:Dit is het meest logisch:

27MC --> SWR --> Splitter --> Antenne


beemer320i schreef:Overigens lijkt het me ook logischer de swr zo kort mogelijk bij de bak te meten,omdat het daar is waar het terug komt...blijkbaar is het toch niet zo..


:?: Met 27MC wordt toch de zender bedoeld hé? :?
mark_belg
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 08 jan 2008, 14:24

mark_belg schreef:
erik_ark schreef:Dit is het meest logisch:

27MC --> SWR --> Splitter --> Antenne


beemer320i schreef:Overigens lijkt het me ook logischer de swr zo kort mogelijk bij de bak te meten,omdat het daar is waar het terug komt...blijkbaar is het toch niet zo..


:?: Met 27MC wordt toch de zender bedoeld hé? :?


Klopt :wink:
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor beemer320i » 08 jan 2008, 14:28

Ik zei dus blijkbaar is dit niet zo omdat ik elders op het forum zag dat de swr zo dicht mogelijk bij de antenne gemeten moet worden,maar dat niet altijd mogelijk was.
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Berichtdoor mark_belg » 08 jan 2008, 17:20

Dan komen ze hier blijkbaar niet allemaal overeen met elkaar. :lol:

Voor alle veiligheid zal ik maar eens 'overal' meten hé. :?
mark_belg
 

Re: Waar SWR meten?

Berichtdoor RamsesIV » 09 jan 2008, 19:34

mark_belg schreef:Dan komen ze hier blijkbaar niet allemaal overeen met elkaar. :lol:
Voor alle veiligheid zal ik maar eens 'overal' meten hé. :?

Theoretisch: Om een volledig juiste meting te doen zou men de swr-meter zo dicht mogelijk bij de antenne moeten plaatsen (bron:Het UBA Handboek Basisvergunning).
Praktisch is dit natuurlijk anders, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je veel vermogen verliest via de antennekabel zelf... Zorg dus voor een goede kabel! Heb overigens ook nog nooit vlak aan de antenne gemeten, gewoon achter de lineair. Juist een ding: die antenneswitchers kunnen enorm veel verlies veroorzaken. Ofwel neem je ineens een goede zware ofwel gooi je hem beter uit, zoals ik overigens ook al heb gedaan. Praktijk leert dat deze veel verliezen kunnen veroorzaken.
RamsesIV
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 161 gasten