Zelfbouwantenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zelfbouwantenne

Berichtdoor mark_belg » 09 jan 2008, 16:52

Hallo nogmaals, :lol:

Op een ander forum vertelde men mij dat je ook zelf een antenne kunt maken. Iemand ginder had een 11m lange draad rond zijn dakdrager gewikkeld (dus horizontaal rond het dak) en dat gaf, naar eigen zeggen, een spektaculair resultaat. :idea:

1. Kan dit kloppen?
2. Indien 1= ja: hoe begin je hier aan? :oops:
3. Kan dit op zo'n gewoon voetje aangesloten worden? (zie foto)
http://www.cbshop.com/imshop/dv_voet.jpg


Indien 1 en 3 = ja, dan zou de oplossing voor mijn probleem wel eens eenvoudig kunnen zijn. :idea: Ik kon nl geen antenne midden op het dak zetten, omdat dit dak reeds bezet is voor bagage.
Indien dit werkt, dan hang ik die draad eraan als ik op reis vertrek en terug thuis zet ik er een gewone antenne op. :) Of ik laat mijn dakdragers er direct voor eeuwig opstaan! :idea:
mark_belg
 

Berichtdoor mark_belg » 10 jan 2008, 10:39

Het werkt idd met een gewone koperdraad. :idea: Heb nu getest met 5.5m, maar 11m zal wel beter zijn zeker hé?! Heb zelfs eventjes aan een SWR van 1.6/1 geraakt. Heb toen trouwens GOEDE ontvangst gehad van 7km ver. :D

Mijne watt-meter gaf trouwens 6W aan?! Dit terwijl het enkele dagen geleden nog maar 3 was. :?

Had test uitgevoerd met klein hartje, omdat ik er eigenlijk niets van ken, behalve dat je je bak ermee kan naar de vaantjes krijgen. :oops:
mark_belg
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 10 jan 2008, 14:22

Ja het kan werken afhankelijk hoe de ant. is opgesteld.
Je sluit hem aan met een 1:9 balun.

Je kunt ook een dipool maken :arrow: http://www.bls.fr/amatech/electronique/ ... oublet.htm
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor mark_belg » 10 jan 2008, 16:56

19-AT-068 Frank schreef:een 1:9 balun


:? :oops: (of in mensentaal: dat ken ik niet?!)

EDIT: ik heb er ondertussen al eens naar gezocht op internet en veel leesvoer gevonden, maar om echt eerlijk te zijn: ik begrijp er geen ***beep*** van! :oops:
mark_belg
 

Berichtdoor mark_belg » 10 jan 2008, 21:48

Het lukt me niet meer. :(
Zal maar een goede antenne proberen te kopen en die op een andere plaats te zetten dan waar die nu staat... Hopelijk zal het dan beter gaan, want ik kan blijven gaten boren. :roll:
mark_belg
 

Re:

Berichtdoor PUMA » 10 jan 2008, 23:28

mark_belg schreef:. . . een goede antenne proberen te kopen


Een GPA-antenne kost -geloof ik- niet zo heel veel meer hoor.
Zijn alleen zo'n 5,5meter lang (1/2 golf-lengte) dus kijken of je hem kan plaatsen qua lengte.
Werken best goed hoor die dingen.....

Heb er hier ook één liggen.
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re:

Berichtdoor mark_belg » 11 jan 2008, 09:04

Roland W.V.A. van Os schreef:Zijn alleen zo'n 5,5meter lang (1/2 golf-lengte) dus kijken of je hem kan plaatsen qua lengte.


Heb eens gezocht naar zo'n antenne en ben tot conclusie gekomen dat dit niet mogelijk is voor mij. Het was de bedoeling om een draadantenne plat over het dak (= aarding) te spannen. (*)

Blijkbaar moet zo'n antenne waar jij over sprak vertikaal gezet worden en aangezien ik slechts max 1.25m heb, zal dat niet echt lukken vrees ik. :?



(*) Gisterenmorgen was het eventjes gelukt om over een grotere afstand te ontvangen en had eventjes een goede SWR-waarde, maar heb eraan veranderd en het is sindsdien niet meer gelukt. :(

Mag een draadantenne in een zigzag over de 'grond' hangen? Of MOET dit in een rechte lijn hangen om goed te werken?
mark_belg
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 11 jan 2008, 09:09

De draadantenne moet natuurlijk wel vrij hangen .Elke antenne moet je vrij opstellen anders is de werking een stuk minder tot slecht en dan de swr ,die krijg je vaak ook niet goed dan .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor mark_belg » 11 jan 2008, 16:55

Ik kan maar max 15cm boven het dak gaan. Het ideetje zal ik dus maar opbergen. :(
mark_belg
 

Berichtdoor zwarte draak en lady » 12 jan 2008, 12:35

klinkt gek maar denk dat je maars moet kijken naar de wilson trucker antenne.........om dat de spoel dan in het midden van de antenne ...zitten de meeste antennes .....maar goed deze kun je rustig achterop bevestigen mits de goede beugels .........als je maar zorgd dat de spoel vrij over het dak kan stralen
zoek maar op google wilson trucker 2000 antenne misschien is het wat ........
zwarte draak en lady
 

Berichtdoor 19DT2120 » 12 jan 2008, 14:00

Waar wil je de antenne nou op plaatsen,Op de luxe wagen of vrachtwagen of bij huis?
Je hebt het nl ook over dakdragers,waar ik dus van uit zou moeten gaan dat je daar mee een imperiaal van een luxe wagen(auto) bedoelt?
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor beemer320i » 12 jan 2008, 16:28

Koop een turbo antenne,als je de auto uitstapt,draai je de spoel een kwartje,en je legt hem zo plat.
Is geen moeite,je hebt meer werk van een draadantenne als van het platleggen :D

Ah,het gaat blijkbaar over basis. Ik dacht dat je het over je mythos 900 antenne had die je wou vervangen mobiel.
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Re: Zelfbouwantenne

Berichtdoor PUMA » 13 jan 2008, 00:20

mark_belg schreef:...........................
Iemand ginder had een 11m lange draad rond zijn dakdrager gewikkeld (dus horizontaal rond het dak) en dat gaf, naar eigen zeggen, een spektaculair resultaat. :idea:
........................


Inderdaad. . . . DAKDRAGER! ! !
Nu lees ik het ook, maar . . . Je ga toch niet 11 meter koper om je dakdrager wikkelen???

Een simpele mobile-antenne met zo'n DV-voetje en een vleugel-moer.
Als je de auto in de gargae wilt zetten effe je antenne kantelen....

:idea:
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re: Zelfbouwantenne

Berichtdoor mark_belg » 13 jan 2008, 02:17

zwarte draak en lady schreef:zoek maar op google wilson trucker 2000 antenne misschien is het wat ........


Heb ik gedaan. :)

Het is echter niet zo duidelijk hoe lang dit ding nu precies is. Er staat op de site: shaft 18 inch, whip 31 inch. 'k Vraag me af of die maten dan incl. spoel zijn of niet. 'k Vraag het hier eens aangezien het daar zal van afhangen of er plaats voor is of niet. :idea: Telkens de antenne verwijderen en terugzetten werkt mijns inziens zeer afstompend. Daarom zoek ik een alternatief dat kan blijven.

Roland W.V.A. van Os schreef:Je ga toch niet 11 meter koper om je dakdrager wikkelen???


En waarom niet? :lol: (ALS het goed werkt)

Een simpele mobile-antenne met zo'n DV-voetje en een vleugel-moer.
Als je de auto in de gargae wilt zetten effe je antenne kantelen....

:idea:



Het probleem is dat ik geen plaats vrij heb midden op het dak wegens bagage enzo. Waar de antenne nu staat had ideaal geweest, ware het niet dat ik er een rampzalige ontvangst naar achter heb.

Een mogelijke oplossing was (WAS, want werkt blijkbaar niet) een draadantenne spannen tussen de dakdragers. Het is geen zicht, maar aangezien ik toch niet meedoe aan mode-shows met mijn auto, is dat minder van belang.
mark_belg
 

Berichtdoor PUMA » 13 jan 2008, 13:33

Ok, dan.

Nou ja, als het werkt, en je vind het niet erg omdat je ''toch niet aan mode-shows'' meedoet met je auto.

Dan moet je dat gewoon doen hoor. Een ieder weet voor zijn eigen wat hij wilt en wat hij het beste vindt werken.

Succes met je project dan maar.
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 172 gasten