Mobiele Antenne's en swr/power metingen.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mobiele Antenne's en swr/power metingen.

Berichtdoor Yogi » 14 maart 2006, 16:57

Ik ben pas begonnen met hobbiën met een paar 27mc bakken.Ik ben vooral geinterreseert in de techniek en ben aan het experimenteren geslagen.

Tijdens het experimenteren met mijn spullen kwam ik erachter dat een van mijn (twee) mobiele magneetvoetantennes een kabelbreuk had. Om deze te herstellen heb ik de beschermlaag onder op de magneet moeten verwijderen. Kan ik dit gewoon weer dichtplakken mbv bv ducktape of moet dat een geleidend materiaal zijn?

Om de kabelbreuk te herstellen heb ik ongeveer 5cm van de kabel afgeknipt. Heeft dat veel invloed op de totale swr-verhouding van de antenne of is alleen de lengte van de straler van invloed?

Om te testen heb ik mijn antennes op een ronde metalen tafel van ongeveer 120cm doorsnee geplaatst. Het viel mij op dat de SWR metingen erg random waren. Heel soms kreeg ik, altijd op de korste stand van de antenne's een goede en ook verklaarbare meting op de swr-meter. De metingen op kanaal 1 en kanaal 40 waren dan ook duidelijk verschillend. Op kanaal 1 sloeg de meter nauwelijks uit en op kanaal 40 zat ie nog ruim onder de 2. Op die momenten kreeg ik ook af en toe een signaal binnen.

Veel vaker kreeg ik metingen (op verschillende bakken, ik heb er drie) die iets boven de 3, soms net wel in het rood en soms net niet in het rood, zaten. Kanaal 1 en kanaal 40 verschilde dan nauwelijks.

Eerst kon ik als ik de antenne's (dus de tafel) iets verplaatste weer een goede SWR meting krijgen. In dat geval gaf de powermeter ook aan dat ik met ongeveer 5,5wat aan het zenden was. (die bak is dus waarschijnlijk door de vorige eigenaar iets aangepast).

Later deze middag na verschillende metingen met steeds wisselen van de bak en de antenne lukt het helemaal niet meer om een goede SWR meting te krijgen. Steeds rondom de drie en soms net in het rood op zowel kanaal 1 als kanaal 40.

Ik heb deze expirimenten overigens binnen in de woonkamer uitgevoerd en in woon in een huis gemaakt van gewapende betonplaten. Ik kan mij wel voorstellen dat dat (veel) invloed heeft op je ontvangst- en zendbereik, maar voor de golflengte in de antenne maakt dat toch niets uit?

Wie kan dit verklaren en is er iets wat ik er aan kan doen?

mvg,

Yogi
Yogi
 

Berichtdoor flevovos » 28 maart 2006, 23:11

Binnenshuis meten op die manier die jij beschrijft is inderdaad niet echt ideaal.
Probeer eens aan een dummy antenne te komen die loopt altijd 1:1
Of probeer die plaat van jou eens buiten te leggen en ga dan eens testen weet je meteen het verschil met wat je huis doet.
Ik hoop dat je zo een beetje meer weet.
Anders mail me even.
Dennis@flevovos.nl
Grtn Dennis
flevovos
 

Re:

Berichtdoor PUMA » 11 apr 2006, 22:39

flevovos schreef:. . . . . .Probeer eens aan een dummy antenne te komen die loopt altijd 1:1
. . . . . .
Anders mail me even.
Dennis@flevovos.nl
Grtn Dennis


Als je dus ipv. een kleefvoet-antenne mijn dummy in de SWR-meter schroef dan dient hij 1:1 te staan ? ? ? ? ?
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor Ernst » 12 apr 2006, 20:16

Klopt

Als het goed is is jouw dummy niks meer dan een aantal vermogens weerstandjes van 50 ohm parallel geschakeld
daar mee sluit je je antenne uitgang kort van je bak


en 50 ohm komt overeen met 1:1


m vr gr Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor PUMA » 12 apr 2006, 22:34

Ohms nagemeten en wat denk je . . . . 50 Ohm.

Ga het eens proberen. Je hoort er nog van.
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor Ernst » 13 apr 2006, 21:27

Veel vaker kreeg ik metingen (op verschillende bakken, ik heb er drie) die iets boven de 3, soms net wel in het rood en soms net niet in het rood, zaten. Kanaal 1 en kanaal 40 verschilde dan nauwelijks


Yogi

elke keer als je een meting doet zet je de shcakelaar op je swr meter op 'fwd\" dan ga je met de schuif regelaar of draaiknop de wijzer zo instellen dat deze op \"set\" staat

daarna zet je de schakelaar op \"ref\" d uitslag die je dan ziet is je swr
(lees fwd = )1: 1,5 of 1 op 1 of staat uit in het rood

elke keer als je van kanaal veranderd moet je boven genoemde procedure uit voeren om een goede meting te krijgen

m vr gr Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor PUMA » 13 apr 2006, 22:16

INDERDAAD ! ! ! ! !

Je hebt gelijk. Als ik mijn DUMMY rechtstreeks op de SWR-meter doe dan staat hij op de kanalen 1,20 en 40 (laagste, middelste en hoogste frequentie) precies 1:1 .

MAAR. . . Wat is nou PRECIES het nut van een DUMMY muv. het vervangen van je antenne?????
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor Ernst » 14 apr 2006, 10:57

MAAR. . . Wat is nou PRECIES het nut van een DUMMY muv. het vervangen van je antenne?????


nee hoor daar dient het niet voor
die dingen gebruik je als je wilt testen of een bak wel of niet zend
En voor het afregelen van een eidtrap is het belangrijkdat je op de antenne uitgang geen misaanpassing hebt mbt gereflecteerd vermogen

Een dummyload zorgt er dus voor dat de aanpassing perfekt is... het uitgezonden vermogen wordt omgezet in warmte... dus echt zenden wil er dus niet mee.

m vr gr Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor PUMA » 22 apr 2006, 16:43

Nou heb ik mijn ''dummy'' eens nagemeten en die was 50 Ohm.
Hiermee staat alles precies 1:1.

Als ik nou een Ohm-meter aan de PL-connector van mijn antenne hou, dan moet ik toch ook -ongeveer- 50 Ohm meten, of niet soms??????
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor Ernst » 22 apr 2006, 19:35

nee dat meet je niet
bij een open coil constructie meet je niks

en bij een gpa lijkt het of je volle sluiting meet

straler en massa zijn verbonden met een spoel
bij gelijkstroom (vat er uit je univerzeelmeter komt meet je 0 ohm

bij 27mhz krijg je een wisselstroomweerstand die dan de 50ohm benaderd
Die kun je niet meten maar wel berekenen

m vr gr ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor PUMA » 22 apr 2006, 20:09

Op die manier. . . Ik dacht namelijk dat mijn antenne niet meer correct was. Wilde van het weekend mijn CB90 (kleefvoet antenne) op een metalen plaat zetten op zolder en de bak eraan. Alleen toen ik de MIC in kneep (zenden dus) sloeg mijn meter niet volledig uit. Ben er dus maar weer gelijk mee gestopt.
De dummy erop en ja hoor. . . meter sloeg volledig uit.
Antenne er weer op. . . nee hoor. . . meter sloeg niet volledig uit.
Dummy gemeten . . 50 Ohm. . .. . .Antenne gemeten. . . een paar Ohm (bijna kortsluiting). :oops:
Dacht dus dat mijn antenne kapot was, maar dat is dus niet zo. Alles weer op en in de bus gezet, gaan zenden en ja hoor, meter sloeg weer volledig uit.
Moeten die kleefvoet-antennes een bepaalde massa hebben of een bepaalde afmeting aan ground-plane of zo?????

Ik weet, het is weer een heel verhaal, maar ben dan eigenlijk ook steeds nieuwsgieriger geworden naar deze materie.....
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor Ernst » 22 apr 2006, 22:02

je antenne heeft tegen capaciteit nodig om aan de impedantie (wisselstroomweerstand) van die bewuste 50 ohm te komen.
swr is dan 1:1
je hebt minimaal een metalen plaat nodig van 50 bij 50 cm om de antenne te laten werken

in dit geval dus het dak van je auto

m vr gr Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor PUMA » 22 apr 2006, 22:36

Ik voel me zo dom als ik dit allemaal lees. . . . :oops: :oops: :oops:

Mijn gedachte was om die antenne uit het dakraam (thuis) te steken en zodoende te kunnen gebruiken. Had hem op een klein stukje metalen-plaat (blik) staan.
Zijn er minimale maten en/of diktes aan die plaat verbonden, of is het hoe groter hoe beter???
Heb namelijk een voeding (13,8Volt) thuis staan zodat die mobile-bak ook binnen gebruikt kan worden.

Weet er trouwens ook iemand van wat voor metaal die CB-antenne's (bijv. de CB90 of Wilson LITTLE) zijn gemaakt en hoe ze precies zijn opgebouwd???
Staat er ergens een foto en/of beschrijving van op het internet??
Kom eigenlijk alleen maar de ''prijs'' tegen. . .
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor Ernst » 23 apr 2006, 12:11

je hebt minimaal een metalen plaat nodig van 50 bij 50 cm om de antenne te laten werken


maar als je geen grote antenne kwijt kan zijn er ook kleine sticks in de handel die geen metalen plaat nodig hebben

een boomerang of een mini boomerang werken ook goed

dile had oit eens antennetjes die kon je in de kamer zetten
die hadden geen metalen plaat nodig en stonden rechtop dmv een kleine 3 poot
aan de onderzijde zat een wieltje waarmee je de antenne meteen 1:1 kon draaien
Ik heb die antenne getest met 40 watt en werkte perfect
Alleen ben de naam ervan kwijt

m vr gr Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Ernst » 23 apr 2006, 12:12

je hebt minimaal een metalen plaat nodig van 50 bij 50 cm om de antenne te laten werken


maar als je geen grote antenne kwijt kan zijn er ook kleine sticks in de handel die geen metalen plaat nodig hebben

een boomerang of een mini boomerang werken ook goed

dile had oit eens antennetjes die kon je in de kamer zetten
die hadden geen metalen plaat nodig en stonden rechtop dmv een kleine 3 poot
aan de onderzijde zat een wieltje waarmee je de antenne meteen 1:1 kon draaien
Ik heb die antenne getest met 40 watt en werkte perfect
Alleen ben de naam ervan kwijt

m vr gr Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten