De (on)zin van een aparte vosantenne...

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor stef_r » 18 feb 2008, 18:35

Misschien een stomme vraag, maar:

1) IS er een 'speciale' vos antenne? Of is dit niets anders dan een tweede antenne die zo ver mogelijk naar achteren geplaatst is?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je een vaste spriet op de auto hebt en een aparte antenne voor het vossen, die dan zo optimaal mogelijk geplaatst is.

2) ALS er dan een speciale vos-antenne bestaat, wat maakt deze antenne dan zo geschikt voor het vossen? Is dat alleen de lengte van de spriet of moet ik nog aan andere dingen denken???

Hoor zo links en rechts op het internet verschillende verhalen, vandaar.
stef_r
 

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor Thijs » 18 feb 2008, 18:46

ALs mensen het over hun vos antennen hebben bedoelen ze niks meer dan vaak een korte achter op de auto staande antenne.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor stef_r » 18 feb 2008, 19:01

Zo zag ik net trouwens een fotoop de site van de RDV een foto van iemand die maar liefst DRIE van deze antenne's op zijn achterbumper had gemonteerd!
Hoe gebruik je die dan? Zit er dan gewoon een antenne splitser tussen, of zitten ze alle drie tegelijk op de bak aangesloten? Dat laatste lijkt me niet het geval maar toch...
stef_r
 

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor Equinox » 18 feb 2008, 21:22

Lol, mijn vos antenne is een Sirio T-27 op de normale plek..
Maar dat ding is echt zo doof als ie maar zijn kan.. Dus goed vosding..

Maar idd, vos-antenne is gewoon een doof kort antennetje, vaak achterde auto gemonteerd..

stef_r schreef:Zo zag ik net trouwens een fotoop de site van de RDV een foto van iemand die maar liefst DRIE van deze antenne's op zijn achterbumper had gemonteerd!
Hoe gebruik je die dan? Zit er dan gewoon een antenne splitser tussen, of zitten ze alle drie tegelijk op de bak aangesloten? Dat laatste lijkt me niet het geval maar toch...


Denk met een switcher..
Er zijn wel antenne splitters, maar weet niet of je ook op beide tegelijk kan zenden ivm impedantie..
Das ook meer voor 2 bakken 1 antenne denk ik..

En daarbij, als je 3 antenne's heb krijg je alsnog beter ontvangst dan een, en met vossen wil je je antenne juist ze doof mogelijk hebben..
Debemus autem nos firmiores inbecillitates infirmorum sustinere et non nobis placere

-Midland Alan 48+ Excel
-Sirio Turbo 800 (meestal)
-Sirio Performer 5000 (soms)
Avatar gebruiker
Equinox
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 17 apr 2007, 16:47
Woonplaats: Delft

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor Thijs » 18 feb 2008, 21:28

Jij bedoelt de auto van steef!
De middelste antenne gebruikt ie voor het reguliere peilen met een bak met een extrene meter
De buitenste 2 gebruikt ie voor een links rechts meting met een funkpeiler
Afbeelding
Dat kastje laat je zien of het signaal van links of van rechts komt.
Dat is voor luie vossenjachers die geen rondjes willen draaien~! :lol:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor stef_r » 18 feb 2008, 21:42

Equinox schreef:...En daarbij, als je 3 antenne's heb krijg je alsnog beter ontvangst dan een, en met vossen wil je je antenne juist ze doof mogelijk hebben..


Oke, dus dat zou een 'optie' zijn waarin een goede vos-antenne zich onderscheid van een 'normale' antenne... :D


Thijs schreef:...Jij bedoelt de auto van steef!


Ik zou eerlijk gezegd niet weten, zou best eens kunnen! Geloof dat het een Golf Station was waarop ik het gezien had?

Dus als ik niet lui ben, kan ik het heel goed met 1 antenne af??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Als ik dan zo lees hier en daar op het forum, zou de Little Will van Wilson een goede keus voor vos-antenne zijn.
Maar is dit dan ook meteen een goede keus voor algemeen gebruik?
Had n.l. ook al een Sirio 5000 op het oog, maar heb (nu nog) geen behoefte en geld om maar meteen twee antennes aan te schaffen! (vinden ze hier thuis dan tenminste... :oops: :lol: )

Kwa budget en handzaamheid zou ik nu geneigd zijn voor de Wilson te kiezen, maar wil overdag's ook goed ontvangst hebben!

@Equinox: Gebruik jij de Sirio 5000 ook om te vossen, of alleen de T-27 die je opnoemt?
stef_r
 

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor Thijs » 18 feb 2008, 23:02

Mooier is een antenne die je op de koffer bak van de auto kan zetten. Dat kan wel met een little wil maar dan moet je hem ombuigen. Dat zal voor door de weeks dus een nadeel zijn.
Een little wil is wel een hele fijne antenne daar in tegen.
De little wil heb ik lang gebruikt als babbel antenne op het dak van m'n auto met een Team Hunter ("weggooi" antenne van een paar 10tjes) met de bijgeleverde magneet op de koffer bak.
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor Equinox » 18 feb 2008, 23:06

Little will en 5000 zijn niet echt handig, probleem is als je op een bepaalde afstand bent je door die antenne al zoveel ontvangst heeft dat de S-meter al achterin zit..
Je wil juist een antenne die zo doof is, dat als je naast de vos staat de s-meter nog steeds niet aan het einde is..

Ik heb de eerste keer enkel met een performer 5000 gereden, en kwam tot 2 km afstand..

Wat ik doe (deed(moet weer eens gaan) is, beginnen met een redelijke antenne, zodat je de piep gewoon opvangt ook al begin je niet op het draaipunt.. Als de meter rond de S 7-9 staat overgaan op de T-27 die dan pas een S3 of aangeeft..

T-27 kost €20, en is op een pl voet te zetten via een pl-dv stukje..
Ik gebruik hiervoor een niet echt voor dit bedoeld verloopstuk, dile art.nr: 04.043.218, kost €6.75..
Dus als je een PL magneetvoet hebt, hoef je geen DV magneetvoet te kopen..

Dus T-27 is niet echt duur, maar heeft zoals ik al zei belabberde ontvangst en zenden is nog erger (swr is onmogelijk 1:1 (of alleen al in de buurt) te krijgen).. Dus niet echt geschikt als elke dag antenne..
Debemus autem nos firmiores inbecillitates infirmorum sustinere et non nobis placere

-Midland Alan 48+ Excel
-Sirio Turbo 800 (meestal)
-Sirio Performer 5000 (soms)
Avatar gebruiker
Equinox
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 17 apr 2007, 16:47
Woonplaats: Delft

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor beemer320i » 19 feb 2008, 12:00

Ben ook terug op een t-27 aan het peilen en is idd veel interesanter dan een lange,al lukte het met een lange antenne ook goed.
Maar je peilt minder in de ronde en de verschillen zijn groter in andere richtingen.
De swr van de t27 heb ik overigens wel volledig plat gekregen,maar het was wel afstellen met halve milimeters.
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor groene seat » 20 feb 2008, 20:45

ik gebruik bv de little wil die staat gewoon op me kofferbak doet het altijd en ik heb een wilson 1000 om te zenden op me dak staan omdat daar nogal veel vermogen door kan zonder dat de antenne lichtgaat geven

Het werkt natuurlijk ook met andere antennes maar een goeie bak er voor is ook een redelijk must een populaire bak om mee te vossen is denk ik toch de midland 48+
groene seat
 

Re: De (on)zin van een aparte vosantenne...

Berichtdoor RamsesIV » 25 feb 2008, 14:09

beemer320i schreef:Ben ook terug op een t-27 aan het peilen en is idd veel interesanter dan een lange,al lukte het met een lange antenne ook goed.
Maar je peilt minder in de ronde en de verschillen zijn groter in andere richtingen.
De swr van de t27 heb ik overigens wel volledig plat gekregen,maar het was wel afstellen met halve milimeters.

De Nederlandse vossenjagers hebben hierrond een andere manier van werken waar ze bij zweren.
Ik ben ook begonnen met een Mondeo clipper (=break) en een 5000 erop en dan maar vossen. Maar met achterop de lange antenne werd je auto pas echt lang. Ben er toch een paar keer eerst mee geweest.
Ik werk over het algemeen zonder switchen van antennes en dergelijke: je kleine antenne (ik gebuik de T-27 en als reserve een mini-snake 27 van Sirio) om te vossenjagen en een grote om te zenden als vos (ook Sirio : turbo 5000, hi-power, megawatt, delta 27M/120)...
RamsesIV
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 168 gasten