Draadantenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Draadantenne

Berichtdoor vincenttor » 05 maart 2008, 23:18

ik heb even rond zitten zoeken op dit forum over draadantenne's en vond dingen zoals dipool en een bazooka antenne
de reden is dat ik info zoek is omdat ik een yeasu ft 100 ga kopen
aangezien die op meerdere banden kan komen en ik alleen nog een 27mc antenne heb staan kan ik er niet zoveel mee
hoorde via via dat je met een draadantenne op meerdere banden kan komen tegelijk alleen het ligt dan toch aan de lengte van de draad die je neemt per band waar je op wilt ?


gr

vincent
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Draadantenne

Berichtdoor 19ct204 » 06 maart 2008, 00:10

hallo

Luisteren gaat op ieder stukje draad en op eventueel een oude 11 mtr antenne (1/2 golf ).
Je hoeft je ook zeker niet druk te maken over SWR met luisteren niet van belang.
Op 40 , 80 , 160 mtr veel draad en op 20, 18, 15, 12, 10 mtr geniet een vertical de voorkeur in verband met opstraal hoeken.

als je zenden wil neem dan een dipool die zijn makelijk zelf te maken.

dus als je op 20 meter zenden wilt neem dan de helft van de golf lengte
dus... de helft van 20 = 10 ....... dus 2x5 meter stroomkabel is totaal 10 meter en dat is een halve golf voor 20.
deze twee stukken stroomkabel (1.2 mm ) verbindt je met een kroomsteenje aan je coax kabel.... een deel aan je binnen kant en een aan de buiten mantel.
dit lijkt op een enorme T en dat noemen we een dipool.

wel zou je even moeten kijken of je swr goed staat.. je zult soms een beetje eraf moeten kinppen en soms moet er iets bij.
hou de lengte iets langer ( je kunt namelijk gouwer er iets afhalen dan erbij doen )
vouw de lengte eerst even om en kijk dan naar de swr ( omvouwen geeft hetzelfde effect als knippen )
maak aan de uiteinden van je dipool isolators ( pvc buisje met 2 gaatjes erin en je kunt hier je dipool mee ophangen )
PAS OP ....op de uiteinden van de dipool staan enorme HF spanning.

je kunt met deze antenne en een tuner op heel wat banden zenden.

19ct204
19ct204
 


Re: Draadantenne

Berichtdoor vincenttor » 06 maart 2008, 14:01

bedankt voor de info ik ga over een maandje of 2 naar frankrijk en dan span ik die antenne in een hoge boom vorig jaar had ik mn gpa mee en me george mee en een verwarmings elementje kwam ik s9 binnen . Ben benieuwd hoe en wat met deze zender en antenne
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Draadantenne

Berichtdoor The Smokey » 13 apr 2008, 20:48

Hee hallo ik heb een vraagje over het onderwerp " van gpa een draad antenne maken" ....
Mijn vraag is om het vervangende alu wat draad wordt of dat geisoleerd draad moet zijn of gewoon kaal staaldraad moet zij bedann???
Alvast bedankt mensen!
The Smokey
 

Re: Draadantenne

Berichtdoor Columbus » 13 apr 2008, 21:38

Ik snap even niet wat je bedoeld met "van een GPA een draadantenne maken". Een dipoolantenne en een groundplane antenne zijn verschillende soorten antennes.

Een draadantenne kan je gewoon maken van "waslijndraad" zoals dat bij de Blokker, Action en vele andere huishoudwinkels te koop is. Hou er wel rekening mee dat dit draad vaak na verloop van tijd gaat "doorhangen" wat natuurlijk gevolgen heeft voor je SWR (het draad wordt immers langer, dus komt niet meer overeen met de juiste golflengte).

Voor het maken van een draadantenne vindt je met een beetje googelen voldoende informatie, ook voor het maken van de balun voor je draadantenne.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 151 gasten