quad versus deltaloop

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

quad versus deltaloop

Berichtdoor vincenttor » 27 okt 2008, 19:22

ik zat een beetje te kijken en ben verschillende schematjes met vergelijkingen tegen gekomen aantal DB etc
hangt ook van merk af zag ik
maar nu vraag ik me dus af, hier zijn wat antenne kenners aanwezig met ervaring
wat is lekkerder / beter om mee te werken


http://www.antennapkw.com/catalogo/2EQUAD27.jpg
de 2 elements quad

of

de 2 elements deltaloop ?

http://home.planet.nl/~poelm348/delta%20loop.JPG
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: quad versus deltaloop

Berichtdoor -Danny- » 27 okt 2008, 20:32

zat laatst ook even bij pkw te kijken , en daar hebben ze ook een delta loop antenne http://www.antennapkw.com/catalogo/delt ... 202e27.htm
misschien dat ik er nog 1 bestel . zit nog te twijfelen tussen delta loop en een 3 elements
(de 2 elements delta loop kost bij pkw 250€ + 40€ voor verzending)
-Danny-
 

Re: quad versus deltaloop

Berichtdoor 153-ir-012 » 27 okt 2008, 21:10

ik heb beide antennes gehad een delta loop van wilson
jaren geleden werkte erg goed.
maar was na 3weken kapot gewaaid bij mij en
nog geen eens op hooge tophoogte.
maar goed de pkw ziet er wel wat steviger uit en die geven dacht ik ook
garantie???
heb ook jaren gewerkt met een 2 element quad home made
met fiberglas werkte erg goed aleen het nadeel is de draad
van de antenne wil na enkele jaren breken en dan moet je die
vernieuwen dat is het nadeel vind ik dat je ales weer moet
laten zakken werkt erg goed is mijn ervaring vergeleken
bij een yagi beam om dat de opstraal hoek anders is
van een delta loop en quad.
heb ook zitten kijkken naar de delta loop van pkw
maar goed ik heb nu een 2 element yagi en binnen kort
gaat er een 3 element voor in de plaats dus ik kijk even
en kan dan altijd nog veranderen.
ik lees het wel wat het wordt

73 105 19ir 012 andre
153-ir-012
 

Re: quad versus deltaloop

Berichtdoor 19JP072 » 28 okt 2008, 00:28

Qua constructie en prestaties is de PKW een superantenne. Ik heb zelf jaren met de 3 en later 4 elements quad van PKW gewerkt met de boom op zo'n 1,5 golflengte (16,5m) hoogte, en elke storm zonder schade doorgekomen. Een echt dx kanon, want met nog geen 100W op deze rakker, ben ik over menig kilowatters in een pile up heen gegaan. Om je een idee te geven, ik kreeg van lokale stations met verticale polarisatie, een beter rapport met de quad in horizontale polarisatie, als met een 1/2 GP.

Over de prestatied van de Quad t.o.v. de Delta Loop is veel geschreven. In theorie doen de beide antennes exact hetzelfde, ondanks dat de vorm van de elementen anders is. In de praktijk doen zich toch wel wat verschillen voor.

De plaats van de boom is bij een quad in het hart van de elementen, daarnaast staat de mast altijd tussen de elementen in. Bij een delta loop liggen de boom en de mast (met eventuele tuidraden) onder de elementen. Daardoor zou het stralingspatroon van de delta loop wat minder verstoord zijn. De meeste computerprogramma's houden ook geen rekening met de aanwezigheid van een boom, vandaar theorie en praktijk. Omdat de boom bij de delta loop onder de elementen zit, en niet in het hart van de elementen zoals bij de quad, staat de delta loop ook hoger t.o.v. de grond. T.o.v. het midden van de stralers scheelt dit een kleine 2 meter. Doordat de delta loop dus 2m hoger staat t.o.v. de grond, heeft deze een iets lagere opstralingshoek dan de quad, wat voor dx gunstig is. Met name als je de boom van de antenne op 7m hoogte hebt, kan dat toch een merkbaar verschilletje geven (1-2dB). Boven de 2 golflengtes hoogte (22m) is dat verschil niet meer zo merkbaar, en gaan andere factoren meespelen, zoals dode opstralingshoeken.

Mechanisch gezien kan de delta loop makkelijker op een getuide mast staan omdat de elementen boven de boom zitten. Bij een quad moet je rekening houden dat de elementen niet tegen de tuidraden aan draaien. Daarnaast is de draairadius van een delta loop iets korter als die van een quad in ruitvorm, wat misschien net die 30cm kan schelen dat ie bij de buren over het dak hangt... Qua wind vangen ze beide vrijwel even veel. Het is wel zo dat een delta loop "topzwaar" is, en altijd de neiging heeft om om te vallen, terwijl de quad een perfecte balans heeft. Daarnaast is de quad van PKW ook eenvoudig met horizontale of verticale polarisatie op te bouwen, terwijl de delta loop van PKW alleen horizontaal kan. Doordat de quad lager aan de boom hangt, is hij wel een stuk eenvoudiger te monteren, dan de delta loop die wil omvallen.

Ga je voor de "looks", dan is de quad nog altijd de meest indrukwekkende antenne om op dak te hebben. De buren weten je snel te vinden als hun "digitale tv" er weer eens uit ligt.

Ondanks mijn mooie tijd met de quad, zou ik nu ongetwijfeld voor een delta loop gaan. PKW heeft ook uistekende delta loops die je gewoon bij Classic International kunt kopen.

73

Jean-Paul
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: quad versus deltaloop

Berichtdoor vincenttor » 28 okt 2008, 18:58

bedankt allemaal voor de tips
ik ga dan denk ik toch maar voor de delta loop en ook wat je zegt hij is makkelijker te plaatsen ivm draaicirkel en tui draden
staan namelijk wel een paar bomen vlakbij en de mast word wel een metertje of 14 a 15 maar dan nog moet ik oppassen met draaien
zat er al aan te denken om zo een draadloos cameratje wat k nog ergens heb liggen erop te richten dat ik het in de gaten kan houden :wink:
en ja verticaal heb ik eigenlijk mn sirio 827 antenne al voor dus opzich is dat niet echt nodig
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 154 gasten