zelf antenne bouwen ??

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

zelf antenne bouwen ??

Berichtdoor richarddevries » 04 dec 2008, 14:02

Ik wil zelf een kleine antenne bouwen voor de 27 mc.

ik dacht zelf, weet niet of het mogelijk is, de spoel uit een mobiele antenne in een telescoophengel in te bouwen.
binnen in de hengel komt dan tot aan de top een koperdraad.

aangezien een telescoop hengel licht is en in verschillende lentes is te verkrijgen leek me dit een simpele oplossing.

weet niet of het mogelijk is , uitvoerbaar is het wel. Ben alleen benieuwd of de antenne goed is af te regelen.

Als iemand tips, info of andere ideen hierover heeft graag.

zit in een rijtjeshuis en heb veel bebouwing om ons heen.
zit er echter niet op te wachten een grote mast te plaatsen en er een vergunning voor aan te moeten vragen, misschien zijn er andere makkelijkere methode en/of zelfbouwantennes.

heb achter de garage een kleine werkplaats bijgeplaatst waar ik de apparatuur wil plaatsen/gebruiken.
richarddevries
 

Re: zelf antenne bouwen ??

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 04 dec 2008, 15:02

Zomaar even een spoeltje uithalen en wat draad eraan werkt niet. Maar kijk eens even verder op het forum ,daar staat al het een en ander over op .Het makkelijkste is een dipool en deze ze vertikaal te plaatsen als je teminste op de 40 kan. fm zit.

Kijk ook eens op :arrow: http://www.i1wqrlinkradio.com/antype/cb_antenna.html

:arrow: viewtopic.php?f=7&t=3023
Laatst bijgewerkt door 19-AT-068 Frank op 05 dec 2008, 12:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: zelf antenne bouwen ??

Berichtdoor ZX-Yagi » 05 dec 2008, 10:23

Richard

Je wilt 1 een kleine en 2 een simpele ant. bouwen met een glasfiber hengel.
Als de spoel in de laten we het maar hengelsstok noemen past is er geen probleem natuurlijk het gaat tenslotten om de spoel aftakking en de straler (staafje) erop.
als je hem uit zijn behuizing haald zal de antenne net zo goed werken alleen heeft hij geen steun meer. het kunststof zal de werking niet deren.

waarom maak je geen vlaggenmast in de tuin of op de garage tegen de garage etc. leuk voor met koninigendag etc.
In deze mast kan je naar hartelust ant. kwijt.
Denk aan een 7/8 golf of een spoel aan de onderkant een draad tot de top en dan een aftakking zoeken op de spoel.
zelfs een dipool kan je erin maken coax zien ze ook niet meer lopen.

Ron
ZX-Yagi
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten