plaatsen antenne op auto

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

plaatsen antenne op auto

Berichtdoor sneek-frn » 01 jan 2009, 22:04

Mensen,

Ik heb een leuke auto(type: courier) en daar moet een little will boven op,

nu wil ik graag weten waar ik de antenne het beste kan plaatsen voor omni gebruik,
aangezien ik gelezen heb dat naarmate je de antenne meer uit het midden haalt het dan een richter karakterestiek aan gaat nemen.

en het punt waar ik meer mee zit is, Hoe kan ik de kabel het best naar binnen lijden? ik zat zelf te denken om een gat in het dak te maken net naast de magneet antenne, maar hoe zou ik dat gat dan af moeten werken?
sneek-frn
 

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor Thijs » 01 jan 2009, 22:10

Ik zou gaan voor het midden van het laadgedeelte. Midden op de auto heb je het mooiste rondstraal effect maar volgens mij krijg je hem bij een courier niet precies in het midden van de auto.

Wat betrefd de antenne kabel. Als je bereid bent te gaan boren zou ik de little wil vergeten en een PLvoet op het dak boren. Dan heb je de kabel gewoon binnen en minder kans op lekage. Op de PL voet kun je als je niet langer dan little wil wil gaan mooi een Turbo 800S kwijt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor -Mark- » 01 jan 2009, 22:14

het midden van t dak op je bestelauto is idd de beste plaats....

en tja de kabel, die kan idd via een gat naar binnen. meestal zit hij aan een kant gesoldeerd aan de antenne en aan de andere kant aan een plug. een van deze zal je moeten lossolderen anders moet je wel een heel groot gat maken....

voet is helaas niet los te halen zoals bij een wilson 1000, daar had je evt een vaste PL voet montage kunnen kiezen....

denk dat dat de enige redelijke oplossing is, tenzij je standaard gaten in je dak hebt zitten voor de dakdragers, misschien dat je er hier eentje van kunt gebruiken?
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor sneek-frn » 01 jan 2009, 22:43

heren,

bedankt voor jullie reacties.

Het volgende, ik heb de spullen nog niet aangeschaft maar ben van plan de little will te kopen vanwege zijn "onzichtbaarheid" het ding is gewoon low profile en dat wil ik, dak dragers heb ik niet, het is mijn prive auto dus ik ben er wel zuinig op.

die little will wil ik gaan aansluiten op een (nog te kopen) albrecht ae 485s

ik zou op zich best een gat willen boren voor dakmontage maar als ik de auto zou verkopen dan zit dat gat natuurlijk best in de weg vandaar de magneet
sneek-frn
 

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor -Mark- » 01 jan 2009, 23:12

je hebt in mijn ogen 3 keuzes:

1. magneetvoet en toch een gat moeten boren voor de kabel\kabel ergens anders naar binnen toe laten lopen
2. dv of pl voet voor vaste montage plaatsen en kabel mooi binnendoor laten lopen
3. je huidige radioantenne vervangen door een cb antenne met vaste montage. zet er een kastje tussen dat hij ook gewoon te gebruiken is als radio antenne, je houdt de bestaande gaten en je kabel loopt mooi binnendoor....
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor celicafreak » 01 jan 2009, 23:45

beste

Van mijn vorige wagen heb ik de radio antenne op het dak weg gedaan en verwisselt voor een cb antenne van +- 1M hoog .
De radio antenne heb ik vervangen door een zo'n klein versterkt radioantennetje (20CM lang en 1 CM breed) die ik op het voorvenster ,bovenaan bij mijn spiegel geplakt heb.
Werkte aardig en mijn cb ook en heb geen gaten moeten boren.

mvg
celicafreak
 

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor -Mark- » 02 jan 2009, 20:31

ik heb ook zon raamantenne in de cabrio, omdat ik geen vaste antenne meer heb

werkt idd wel goed genoeg, niks te klagen
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor Tinus » 03 jan 2009, 18:47

En nog effe een vraag van Tinus aan alle deelnemers in dit topic:

Weten jullie een manier om je de laklaag op je dak een beetje te sparen als je de kabel van je magneet spriet over het dak van de auto laat lopen? Ik heb er nu maar tape om heen gedaan om schuren te voorkomen. Zijn er mensen die het anders doen?
Ik kan natuurlijk mijn little will aan de zijkant van het dak zette zodat er niet zoveel kabel over het dak loopt, maar dan heb ik weer geen goede afstraling van m`n antenne.
Tinus
 

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor sneek-frn » 04 jan 2009, 02:24

ik heb alle reacties gelezen en wist niet dat het bijvoorbeeld mogelijk was om een speciale antenne voor zowel cb als voor fm ontvangst en dergelijke te kopen, en dan met een kastje dit signaal te delen. dit maakt de lijst van mogelijkheden wel langer aangezien het dus geen aparte antenne vereist maar alleen een andere antenne, wat dus ook niet extra aan het uiterlijk van de auto verandert.

maar kun je via dat kastje zowel radio luisteren als je 11M zender gebruiken? dat lijkt me namelijk niet

zijn er mensen die ervaringen hebben met dit soort dual / tri band antennes en dan het liefst ook ervaringen met een little will?

een raamstrip antenne is ook een mogelijkheid, weer een van die opties waarvan ik het bestaan niet wist, en als de afstraling hiervan ook te evenaren is als een little will (dus over de gehele 11M band) en verder niet teveel instraling veroorzaakt op de rest van de apparatuur dan is dit (ook prijstechnisch) misschien wel een oplossing.

Blijkbaar gaat er een wereld open wat betreffende 11M mobiele antennes
sneek-frn
 

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor Thijs » 04 jan 2009, 05:52

Het gaat hier niet om dualband / triband antennes (zijn er wel maar die zijn volkome ruk.)

Het kunstje zit hem in het kasje.
Hiermee sluit je je radio en je bakkie aan een cbantenne.
Voor de ontvangst maakt het namelijk niet zoveel uit wat voor een antenne het is daar gaat het meer om de lengte.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor sneek-frn » 04 jan 2009, 12:14

@ thijs:

Heb je misschien 1 of meerdere links voor me?


ben toch wel nieuwsgierig geworden
sneek-frn
 

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor rob kenwood » 04 jan 2009, 13:52

en toch denk ik zelf dat je beter een wilson kan kopen! weet je zeker dat het werkt! :D
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor Thijs » 04 jan 2009, 16:50

Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor -Mark- » 05 jan 2009, 00:31

dat is degene die ik bedoel

het kan wel zijn dat hij schakelt, dus als men zendt het radiosignaal wegvalt, maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: plaatsen antenne op auto

Berichtdoor sneek-frn » 07 jan 2009, 23:02

mensen,

nu was ik vandaag bij een electronica hobby boer, en daar zag ik een little will staan, tenminste de voet ervan

klopt het dat hier nog een spriet bovenop gedraaid moet worden? en dat de antenne zo 1,5 M lang word?

tenminste dat vertelde de verkoper me

want als dat zo is, dan is een little misschien niet zo'n goed idee, ivm low profile
sneek-frn
 

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 151 gasten