De weerstand van de spoel ????

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

De weerstand van de spoel ????

Berichtdoor Bandit_1949 » 24 feb 2009, 22:31

Ik heb sinds een kleine drie weken een nieuwe 1/2 golf basis antenne op het dak staan, en eigenlijk sinds de plaatsing al mijn twijfels over het SWR. Dus inmiddels al twee (prima) SWR meter aangesloten gehad en de ene dag een prima SWR en twee dagen later weer gewoon lekkerdik het rood in. Eerst twijfelde ik ook nog aan het linear, ding er tussen en er weer tussen uit, de enekeer goed de andere .... afijn jullie snappen het wel.
Nu van avond maar eens helemaal opnieuw begonnen.
De dummie op de SWR meter............... prima (natuurlijk)
Weestandmeter op de antenne kabel............. klote....geen weerstand
Antenne van het dak af............ kabel los (dus boven en onder los) 100 % weerstand....prima dus
Antenne kern aansluiting en de buitenaansluiting ....................klote ....geen weerstand. Vollgens mij moet hier om en nabij 50 Ohm weestand te meten zijn net als op de Dummie load.

Heb ik gelijk.......en moet ik morgen even ernstig gaan praten met de leverancier ???????
Of...........zit ik er gewoon helemaal naast.
HELP 8)
Bandit_1949
 

Re: De weerstand van de spoel ????

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 25 feb 2009, 08:08

Je kunt de impedantie (50 ohm ) van een ant. niet meten met een ohm meter.Van de dummy load wel want dit is een ECHTE wwerstand .Wat je zou moeten meten onder aan de aansluiting v/d gpa tussen de kern en buiten aansluiting een hele laage weerstand (0 ohm) want je meet door een spoeltje van koperdraad. Misschien zijn er delen van je ant. iets ingeschoven door de wind en is daardoor je swr nu anders.Of een los deel /schecht contact van de ant. plug/coax . Alles even goed nakijken.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: De weerstand van de spoel ????

Berichtdoor Bandit_1949 » 26 feb 2009, 23:30

Zo, ik ben er achter................ de spoel is stuk. De leverancier wist mij met 100% zekerheid te vertellen dat over de aansluiting gewoon weerstand gemeten moet worden (tenminste bij dit model) en gaat de antenne gewoon omruilen voor een nieuw exemplaar. Het is voor mij even werk (weer dat k.t dak op) maar voor de leverancier een WARME DOUCHE :wink:
Ik laat mijn bevindingen met het vervangende exemplaar nog wel even weten (ter lering en vermaak zullen we maar zeggen) :roll:

Tango Bravo (met Toon achter de mike) 8)
Bandit_1949
 

Re: De weerstand van de spoel ????

Berichtdoor Bandit_1949 » 03 maart 2009, 18:18

Zo, dat is geregeld.
De leverancier (niks dan lof over de beste man van het CB museum) leverde mij een nieuwe antenne. Dit maal koos ik voor de GPE 27 een 5/8 golf antenne met een echte spoel en drie radialen (een soort van duiven rustplaats) .
De dekking van de staandegolf is niet zo breed als de halve golf die van het dak is gekomen, maar allerzinds acceptabel.
Dus nu maaar even wachten op de goede DX tijden en / of een rondje rond de kerk :D
Bijdewee, bij de leverancier gaf de meting ineens weer de normale waarde van de spoel, maar ik kreeg het voordeel van de twijfel, en de antenne dus niet.
Groetjes aan alle
Tango Bravo met Toon achter de mike. 8)
Bandit_1949
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten