solderen van antenne kabel aan plug? Hoe?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

solderen van antenne kabel aan plug? Hoe?

Berichtdoor Wimpie » 07 okt 2006, 22:18

hoi,

Eindelijk m'n aankopen gedaan, oa een midland 78+ en een sirio antenne.
Ik moet alles nog aanbrengen en installeren in m'n kleine truck. Da zal allemaal nog wat lukken, het enige 'technische' waar ik n specifieke vraag over heb is : het koppelen van de antenne kabel aan de plug. De plug die dan in m'n bakje geschroefd moet worden.
De kabel heeft in het centrum een koperen kabeltje, daarrond wat isolatie en dan een tweede koperen laagje met weerom isolatie.
Zonder voorkennis denk ik dat de kabel in de plug moet gestoken worden en gesoldeerd moet worden daar waar een uitsparing is in de plug, maar .. : waar op letten? Enkel dat binnenste deeltje koper vrijmaken en solderen? en wat met dat tweede laagje koper? Moet dat vrijgemaakt worden, of mag dat net nergens contact maken?

Dus : tips en tricks voor het koppelen en solderen van n antenne kabel in n plug aub. En/of linkjes naar tekeningen, foto's of andere uitleg over zo'n technische taak..

Alvast bedankt!

Groeten
Wim
Wimpie
 

Berichtdoor 19DT2120 » 08 okt 2006, 00:03

Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

re

Berichtdoor Wimpie » 08 okt 2006, 09:49

hoi,

Dank u voor de reaktie! Hiermee raak ik al een eind op weg. Kheb wat verstand van grotere, ruwere techniek, maar met deze info zal die fijnere technische handeling ook wel lukken zeker.
En bay the way, de kabel van m'n antenne lijkt me veel te lang, kan en mag ik die een stuk inkorten met de kniptang?

Groeten
Wim
Wimpie
 

Berichtdoor Arthur » 08 okt 2006, 12:14

ja hoor, gewoon die tang er in zetten is geen probleem.
Alleen als je een antenne hebt die niet af te stellen is rekening houden met de lengte dat ie, 5,5 of 6,6 of 7,7 enz meter is.
Maar dat zal haast niet, dus gewoon afknippen, solderen, aansluiten, antenne afstellen en klaar!!!
Arthur
 

Solderen

Berichtdoor stanspanband » 05 nov 2006, 15:20

Ik zag dat je dat gat aan de zijkant ook moet solderen. Is het nu de bedoeling dat je die hele ruimte opvult met soldeer, of wat is nu precies de bedoeling. Bvd voor jullie reactie. Stan
stanspanband
 

Re: Solderen

Berichtdoor Arthur » 05 nov 2006, 16:02

stanspanband schreef:Ik zag dat je dat gat aan de zijkant ook moet solderen. Is het nu de bedoeling dat je die hele ruimte opvult met soldeer, of wat is nu precies de bedoeling. Bvd voor jullie reactie. Stan


Kan maar hoeft niet (doe het zelf nooit)
Gewoon de kern van de draad in het pennetje (het mannetje) en de de buitenste/mantel achterin de plug waar het schroefdraad zit, dat gat alleen gebruiken om te kijken of er geen matel-haartjes contact maken met de kern, en klaar!
Arthur
 

Berichtdoor RoldeFM » 05 maart 2007, 22:08

Ik neem aan dat het het beste is om de buitenmantel aan de buitenkant van de plug te solderen ofzo. Heeft iemand nog tips, hoe ik dit moet doen?
Op 1 of andere manier wil het tin niet hechten aan de plug, terwijl dit bij de kern geen probleem is.
Ik heb de plug schoongemaakt, geschuurd, wel vloeimiddel, geen vloeimiddel gebruikt, niks helpt.
De ingebouwde signaalmeter in mijn premier major slaat soms wat vreemd uit, en ik heb het idee dat dit door de plug komt.
Ik werk met een mobiel antennetje aan de radiator. Ik en ik denk de buren ook niet willen geen GPA of iets dergelijks aan de muur.
RoldeFM
 

Re:

Berichtdoor PUMA » 05 maart 2007, 23:17

RoldeFM schreef:Ik werk met een mobiel antennetje aan de radiator. Ik en ik denk de buren ook niet willen geen GPA of iets dergelijks aan de muur.


Niet doen. Gewoon een plaat metaal nemen van zo'n 100x100cm en daar de antenne op plaatsen. Vervolgens -voor een beetje werking- zo hoog moegelijk plaatsen. Overigens heb ik ook een goedkope magneet-antenne gehad en daar sloeg de mater van mijn bakkie ook iedere keer ''raar'' bij uit. Antenne vervangen en probleem weg. Was een CB90-antenne (zo heete dat ding...).
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re: solderen van antenne kabel aan plug? Hoe?

Berichtdoor Thijs » 07 aug 2008, 18:20

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/n1nabA6yMoI&hl=en&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/n1nabA6yMoI&hl=en&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Deze maakt het helemaal makelijk.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: solderen van antenne kabel aan plug? Hoe?

Berichtdoor Ernst » 24 aug 2008, 00:58

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/n1nabA6yMoI&hl=en&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/n1nabA6yMoI&hl=en&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Deze maakt het helemaal makelijk.


idd :lol:
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: solderen van antenne kabel aan plug? Hoe?

Berichtdoor Thijs » 24 aug 2008, 01:03

Hmm niet dus
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten