afregelen antenne lukt nie...

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

afregelen antenne lukt nie...

Berichtdoor Wimpie » 25 okt 2006, 09:50

hoi,

gisteren eindelijk m'n midland alan 78+ in m'n vrachtwagen geïnstalleerd. De sirio antenne met een speciale beugel op de spiegelbeugel gezet.
Swr metertje ertussen en de voorgeschreven handelingen gevolgd. Maar ik krijg de waarde niet lager dan het rode deel op de schaalverdeling. ( = niet lager dan 3). Meestal blijft de naald zitten tussen 4. De antenne langer of korter maken via de regelschroef onderaan, heeft weinig effect...

Hoe komt dat en wat te doen? Slechte massa? Wat verf verwijderen tussen de spiegelbeugel en de antennebeugel? Of gaat die spiegelbeugel problemen blijven geven?

En dat afregelen, met de swr meter, doe ik dat op gelijk wel kanaal, nummer en am/fm? Ik las iets da je eerst op kanaal 1 en dan op kanaal 40 moet gaan regelen..?

tips en verklaringen altijd welkom.

Dank u
Wim
Wimpie
 

Berichtdoor BTB » 25 okt 2006, 10:47

Afregelen van de antenne zou ik doen op kanaal 20 ( 27.205 ) en of dat nu FM of AM is maakt in de praktijk niets uit.
Hier in Nederland wordt gebruik gemaakt van FM en veel buitenlandse truckers gebruiken AM, bv. Belgen en Duitsers.

Kijk wel of je je swr/pwr meter correct heb aangesloten en daarmee bedoel ik dat de coax vanaf je bak naar de tx/input van je meter gaat en rx/output naar je antenne aangesloten is.
Als je dit zou omdraaien geeft je meter overal een slechte swr aan !!

Andere opties zouden kunnen zijn :

Slecht gesoldeerde connectoren op de coax, antenne kapot, swr/pwr meter kapot, massa probleem .....

Sucses, Marc !!!
BTB
 

Berichtdoor Wimpie » 25 okt 2006, 18:47

Hoi,

bakkie is nieuw, alsook de antenne, de kabels, de swr meter, de antenne beugel, enz. Dus daar zal het nie aan gelegen hebben.
Kheb die antennebeugel eens goed bekeken. De beugel zelf hangt aan de deur in speciale bevestigingen (mooi weggewerkt én met de mogelijkheid weg te klappen indien nodig). Als je de plastiek kapjes wat wegtrekt kan je zien dat de beugels bevestigd zitten tussen rubberer 'blokjes', ter voorkoming van trillingen denk ik dan. Maar, zoals gekend zal dit niet erg geleidend zijn.
Ik heb dan een kabeltje gelegd, vanaan het bevestigingspunt van de antenne, naar het chasis tussen de deur en de spiegelbevestiging. De rubber-anti-trillingsblokjes omzeild dus. M'n swr waarde gaf dadelijk ongeveer 1.3 aan.

1.3 : goed genoeg?? Ik dacht het wel, alles dus maar zo gelaten.

Het was dus blijkbaar een massa probleem..

Afsluiten doe ik met volgende vraagjes :
- is 1.3 een waarde die goed genoeg is?
- mag ik zonder problemen m'n swr meter bakje laten zitten en m'n bakkie gebruiken 'doorheen' die swr meter, of geeft da verliezen bij zowel ontvangen of zenden?

Toch bedankt!!
(leuk, zo'n hulpvaardig forum waar je zelfs met al je beginnersvraagjes terecht kan!)

grtz
Wim
Wimpie
 

Berichtdoor Thijs » 25 okt 2006, 18:50

Die SWR waarde is acceptabel en je kunt het zo gebruiken. De SWR meter laten zitten is mogenlijk maar levertje wel een verliesje op
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Ni3ls » 02 nov 2006, 13:45

Ik zou toch wat zenuwachtig worden van een swr van 1 op 3.

Met een swr van 1:3 of 3:1 heb je een verlies van 25 %
En als je met 4 watt zit is dat toch wel een hoop. En hoe hoger het vermogen hoe groter het verlies (dat is duidelijk)

SWR staat voor \"Standing Wave Ratio\", ook wel SGV of \"Staande Golf Verhouding\". Het is de verhouding tussen de energie die je naar de antenne stuurt en de energie die door de antenne wordt gereflecteerd omdat de antenne niet goed is aangepast aan je zendfrequentie.

Een verhouding van \"3\" (eigenlijk \"1 op 3\" genaamd) betekent dat 25% van je zendenergie wordt gereflecteerd naar de zender. Die energie wordt door de zender omgezet in warmte en dat kan leiden tot beschadiging.

Vaak is de zender daartegen beveiligd; hij regelt uit zelfbescherming het zendvermogen terug. Gevolg: je hebt geen 4 watt zendvermogen meer maar bijv. nog slechts een half watt (of minder...)


Daaaaag eind tor :(

Grtz
Ni3ls
Ni3ls
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 02 nov 2006, 14:40

Ni3ls schreef:Ik zou toch wat zenuwachtig worden van een swr van 1 op 3.

Met een swr van 1:3 of 3:1 heb je een verlies van 25 %
En als je met 4 watt zit is dat toch wel een hoop. En hoe hoger het vermogen hoe groter het verlies (dat is duidelijk)

SWR staat voor "Standing Wave Ratio", ook wel SGV of "Staande Golf Verhouding". Het is de verhouding tussen de energie die je naar de antenne stuurt en de energie die door de antenne wordt gereflecteerd omdat de antenne niet goed is aangepast aan je zendfrequentie.

Een verhouding van "3" (eigenlijk "1 op 3" genaamd) betekent dat 25% van je zendenergie wordt gereflecteerd naar de zender. Die energie wordt door de zender omgezet in warmte en dat kan leiden tot beschadiging.

Vaak is de zender daartegen beveiligd; hij regelt uit zelfbescherming het zendvermogen terug. Gevolg: je hebt geen 4 watt zendvermogen meer maar bijv. nog slechts een half watt (of minder...)


Daaaaag eind tor :(

Grtz
Ni3ls


Volgens mij word er 1 : 1.3 bedoeld
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Thijs » 02 nov 2006, 14:42

zo las ik het ook ja
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Ni3ls » 02 nov 2006, 16:34

Uhm....als er wordt bedoeld 1 : 1,3 dan is het niet zo`n probleem.

Maar als zijn rode deel van de schaal verdeling daar al begint :shock:

Ik kan uit zijn er verhaal niet halen dat het om 1 : 1,3 gaat maar om 1 : 3

Misschien reageerd Wimpie zelf nog even.

Grtz
Ni3ls
Ni3ls
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 02 nov 2006, 18:47

Heb je ook de 2de post van Wimpie gelezen:

Wimpie schreef:Hoi,

bakkie is nieuw, alsook de antenne, de kabels, de swr meter, de antenne beugel, enz. Dus daar zal het nie aan gelegen hebben.
Kheb die antennebeugel eens goed bekeken. De beugel zelf hangt aan de deur in speciale bevestigingen (mooi weggewerkt én met de mogelijkheid weg te klappen indien nodig). Als je de plastiek kapjes wat wegtrekt kan je zien dat de beugels bevestigd zitten tussen rubberer 'blokjes', ter voorkoming van trillingen denk ik dan. Maar, zoals gekend zal dit niet erg geleidend zijn.
Ik heb dan een kabeltje gelegd, vanaan het bevestigingspunt van de antenne, naar het chasis tussen de deur en de spiegelbevestiging. De rubber-anti-trillingsblokjes omzeild dus. M'n swr waarde gaf dadelijk ongeveer 1.3 aan.

1.3 : goed genoeg?? Ik dacht het wel, alles dus maar zo gelaten.

Het was dus blijkbaar een massa probleem..

Afsluiten doe ik met volgende vraagjes :
- is 1.3 een waarde die goed genoeg is?
- mag ik zonder problemen m'n swr meter bakje laten zitten en m'n bakkie gebruiken 'doorheen' die swr meter, of geeft da verliezen bij zowel ontvangen of zenden?

Toch bedankt!!
(leuk, zo'n hulpvaardig forum waar je zelfs met al je beginnersvraagjes terecht kan!)

grtz
Wim
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Ni3ls » 02 nov 2006, 22:16

Yep....das stom...

Duidelijk...

Eerst goed lezen


Grtz
Ni3ls
Ni3ls
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 03 nov 2006, 10:28

Ni3ls schreef:Yep....das stom...

Duidelijk...

Eerst goed lezen


Grtz
Ni3ls


Geeft niet hoor :wink:
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten