SWR / antenne afregelen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Niels » 09 dec 2019, 04:13

Mensen, ik was vandaag aan het testen met een endfed voor de 11 meter.
Heb een SWR meter er aan gehangen met er voor een porto op stand low. Ik gok 1 watt
Nu had ik de SWR mooi afgesteld, met de matcher in de SWR meter.
De endfed is in verschillende situaties wat anders qua SWR, vandaar.
Nu goed, linear er voor, en nu was mijn SWR slechter, en de FWD stand klapte ook in de hoek...

Nu is mijn vraag... Moet in de matcher zo laten staan hoe ik hem op laag vermogen heb ingesteld,
Of moet ik met het verhoogde vermogen weer de SWR afstellen?
Ik snap dat niet helemaal. Ja, meer vermogen dus meer reflectie, maar ik zat op een berg... Soort van.
Veel reflectie kon dat niet geven.
Maar moet ik dat weg matchen?

Ik heb maar een analizer besteld zodat ik de antennes eens een keer kan perfectioneren.
Lijkt mij geen verkeerd idee.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor 19RE000 » 09 dec 2019, 12:43

Niels schreef:Mensen, ik was vandaag aan het testen met een endfed voor de 11 meter.
Heb een SWR meter er aan gehangen met er voor een porto op stand low. Ik gok 1 watt
Nu had ik de SWR mooi afgesteld, met de matcher in de SWR meter.
De endfed is in verschillende situaties wat anders qua SWR, vandaar.
Nu goed, linear er voor, en nu was mijn SWR slechter, en de FWD stand klapte ook in de hoek...

Nu is mijn vraag... Moet in de matcher zo laten staan hoe ik hem op laag vermogen heb ingesteld,
Of moet ik met het verhoogde vermogen weer de SWR afstellen?
Ik snap dat niet helemaal. Ja, meer vermogen dus meer reflectie, maar ik zat op een berg... Soort van.
Veel reflectie kon dat niet geven.
Maar moet ik dat weg matchen?

Ik heb maar een analizer besteld zodat ik de antennes eens een keer kan perfectioneren.
Lijkt mij geen verkeerd idee.


Hallo Niels,

Het is simpel.
Antenne mag nooit een andere SWR laten zien met laag of hoger vermogen.
Wanneer dat wel het geval is dan is de antenne niet resonant of de kabel niet in orde.

Ik zie bij mijzelf nooit een verschil tussen 25 watt en 400 watt.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 dec 2019, 17:09

Hoi Niels,

Als je de SWR wilt meten met een ander vermogen, dan moet je de SWR meter ook opnieuw in FWD op 'set' zetten.
Anders lees je in de stand REF sws een verkeerde waarde af.
Als je met hoger vermogen een slechtere SWR meet komt dit meestal omdat je eindtrap harmonischen uitzend.
Harmonischen komen op andere frequenties dan 27MC en je kunt er andere ethergebruikers mee storen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Wimpie » 09 dec 2019, 21:43

Bij laag vermogen, geven veel SWR meters een te lage SWR aan. Dat komt door het werkingsprincipe. De draaispoelmeters op het instrument werken op gelijkstroom (DC), terwijl de meetbrug die de SWR bepaalt een RF spanning afgeeft.

Diodes (gelijkrichters) maken van de RF spanning een DC spanning/stroom die je meters uit doet slaan. Bij te weining spanning op de diodes, gaat die omzetting van RF naar DC niet goed. De diodes willen niet goed gelijkrichten waardoor er te weinig DC spanning/stroom voor de meters uitkomt. Bij afnemend vermogen, gaat het als eerste mis bij de gelijkrichter die (in jouw geval) de rechter meter (SWR) aanstuurt. Die geeft dan te weinig aan (dus een te gunstige SWR).

Iedere SWR meter heeft een zeker minimaal RF vermogen nodig om goed te kunnen werken. Jouw meter moet het goed doen vanaf zo'n 4 Watt. Als je dan toch bijvoorbeeld 40W aan zou bieden (zonder harmonischen) aan een goede antenne, dan zal de meter toch nog een iets hogere SWR aangeven. Dit komt door die dioden.

Stel Je hebt gematched, en je SWR is met 4W bijvoorbeeld 1.2. Als je dan je vermogen langzaam vergroot (tussentijds REF/SET goed zetten) en je SWR neemt fors toe (bijvoorbeeld 1.7), dan kan wellicht de matcher het vermogen niet aan, of (zoals reeds aangegeven) gaat er iets mis in de eindtrap (bijv. harmonischen).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Niels » 10 dec 2019, 00:09

Hmmm...

Ik concludeer dan maar...
Eerst de antenne perfectioneren en zo resonant mogelijk op de frequentie krijgen, daarna SWR afstellen met 4 watt.
Mij is altijd gezegd de SWR afstellen met zo min mogelijk vermogen. Ik het 2 SWR meters aan, de een is positiever dan de ander, misschien toch dat gebrek aan vermogen.
Ik wist het principe van zo'n metertje niet maar ik kan me voorstellen dat de meter niet goed werkt als de spanningsval over de dioden al groot is t.o.v. de aangeboden spanning zodat er niks overblijft.
Ik wacht eerst denk ik maar even die antenne analiser af, en wil dan de antenne precies op kanaal 20 afstemmen, en kijken wat ik over de kanalen van SWR heb.
Misschien hoef ik niet eens meer te matchen...

Als zo'n antenneanalizer (we gaan er vanuit dat dit apparaat de waarheid verteld) aangeeft dat op een x frequantie de SWR 1:1,5 is dan is dat toch gewoon zo?
Ik bedoel wat ik ook aanbied, 1 watt, 4 watt, 35 watt of 100 watt?
Ja, hoe meer vermogen wellicht wat meer reflectie...
Maar als die SWR dus 1:1,5 is en de analoge SWR meter met matcher geeft ineens andere waarden aan dan googelt mijn porto dus gewoon? Of ik heb instraling van de antenne waar ik naast sta?
Nou oke, alles zet wel in een stalen behuising die SWR meter / matcher.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Wimpie » 10 dec 2019, 12:03

Mmm, volgens mij had ik in een ander draadje geschreven dat je met laag vermogen moet beginnen.

Jouw meter zal het met 1 W wellicht ook aardig doen, maar dan geeft hij de SWR te optimistich aan (bijvoorbeeld aanwijzing 1.2, terwijl het 1.5 is). Gewoon een kwestie van proberen en vergelijken met een andere meter.

In de de tijd van de MARC regeling (1980), kwamen er meters op de markt die het met 0.5 W ook aardig goed deden. Reden: Toen was slechts 0.5 W toegestaan. Maar... ik heb er ook een die bij 4 Watt nog ietwat liegt (te gunstige SWR aangeeft).

Over een antenna analyzer en nauwkeurigheid.
Het hangt er vanaf wat je koopt, en je dient het ding ook goed te gebruiken. Hoe meer knopjes en instellingen, hoe meer er v.w.b. bediening mis kan gaan. Voor portabel gebruik heb ik Rigexpert AA 1000 en 1400, maar tegenwoordig zijn er prijsgunstiger alternatieven te koop, zeker als je niet boven 100 MHz hoeft te meten.

Het gaat ons om een acceptabele SWR. Dus als je 1.2 meet, en het is 1.5, dan is er niets aan de hand. Je wilt ook niet dat je SWR = 1.8 meet, en het is 1.3 (ja dan kan ook bij ondeugdelijke SWR meters).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Lex.Michdebak » 10 dec 2019, 14:08

https://youtu.be/tLMAStiaAxU

Antenna analyzer van de Chinees voor 35 dollar incl. verzendkosten. Het is vast vloeken in de kerk tussen de Rigexperts, maar goed die zijn niet te betalen voor de hobbyboys met een krantenwijkje.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Wimpie » 10 dec 2019, 18:00

@ Lex.Michdebak:
Nee hoor, is helemaal niet vloeken. Ik noemde niet voor niets dat er prijsgunstigere alternatieven zijn. De Nanovna schijnt aardig populair te worden/zijn (en die gaat hier ook wel komen).

Mijn Rigexpert AA 1000 heb ik al heel wat jaren (dus ook voor de hoofdprijs gegaan). Voor werk maak je weleens andere afwegingen dan voor de hobby. Het is ook mijn componententester. In die tijd had je geen ander apparaat dat:
-zonder computer te gebruiken is
-Schmitt Chart weergave heeft
-Short/Open/Load calibratie kan
-bijna in je binnenzak past.
-op de rand van de schmitt chart ook nog aardig meet.
-betaalbaar is in verhouding tot Anritsu, R&S, Agilent, etc
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Niels » 10 dec 2019, 22:55

Ja, precies die NanoVNA heb ik besteld, niet in bami pang pang land meet in Engeland voor een paar euro meer.
Wel de versie die "als het goed is" niet de namaakversie is.
Ik ben maar gewoon hobbyist, en hoop daarmee meer te kunnen zien.
Omgaan met meetapparatuur is mij niet onbekend, en als ik de filmpjes op YouTube zie gaat het wel lukken :).
Ben erg benieuwd naar het ding.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Lex.Michdebak » 11 dec 2019, 00:11

Die in Engeland komt waarschijnlijk uit dezelfde fabriek. Met die dingen kun je gewoon pech hebben. Laat even weten of het wat is, ik heb die van mij nog niet binnen (van de Chinees).
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Niels » 12 dec 2019, 20:30

Ja, is gewoon de zelfde hoor, maar aangezien ik rond je jaarwisseling nog van alles wil gaan doen wil ik ruim voor die tijd de meter hebben.
Word verstuurd uit Engeland, maar is gewoon ze zelfde Chinese meter in principe.
Ik zal wel laten weten of het werkelijk wat is.

Maar... kan iemand mij vertellen...
Kan ik met die NanoVNA ook meten met een matcher er tussen? Kan ik dan ook matchen?
Of is dat vermogens afhankelijk? Die NanoVNA zal natuurlijk een zeer beperkt vermogen gebruiken.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Wimpie » 12 dec 2019, 21:04

@Niels:
Ja, je kunt matchen op basis van de resultaten van de VNA. Ik weet niet hoe snel hij meet. Ik gok dat je hem wel in een mode kunt krijgen dat hij op één frequentie kan meten, en dat hij dan zo snel meet, dat je snel kunt matchen. Als de meetwaarden bijvoorbeeld een paar seconden op zich laten wachten, is dat irritant bij gebruik van een matcher.

Voor één frequentie(band) zou ik gewoon mijn bakkie met losse SWR meter pakken. Voor het ontwerp van antennes pak ik de analyzer, omdat ik dan het impedantieverloop als functie van de frequentie wil zien (en dan nog bij voorkeur in Smith Chart weergave).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Niels » 12 aug 2020, 14:29

Ik heb nu gewoon een kruismeter, dat werkt 10 keer fijner.
De endfed antenne die is destijds gebouwd hebt is super resonant, die is binnen de 40 kanalen super, en op de 555 ook nog wel.
Overigens heb ik daarna nog een 2 tal 5/8~ eind gevoedde dipole's gebouwd die eigenlijk alleen nog maar gebruik. Zeg een SirioGainmaster...
Op mijn huis heb ik ook een GainMaster gezet.
Ze zijn lekker breed, heeft voor en nadelen, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen voor mijn mobiele gebruik.
Op mijn setup (alles op een plank geschroefd) zit ook de kruismeter. Met de 5/8 heb ik altijd een perfecte SWR, of ik 3 of 300 watt doe.
De 5/8 hangt altijd in een glasfieber mast. 9 van de 10 keer in een 13,7 meter GFK mast, soms in een 10 meter.
Ook in de 10 meter is de SWR goed ondanks dat die daar heel iets minder goed kan afstralen.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron